Elevii de clasa I vor fi primii care vor primi manuale noi la anul. Ce prevede metodologia manualelor scoasă în dezbatere publică
0Începând de la anul, elevii de clasa I vor avea la dispoziţie manuale noi în două formate, o variantă tipărită şi una digitală, pentru disciplinele: Comunicare în limba română, Comunicare în limba maternă şi Matematică.
Ministerul Educaţiei a scos, miercuri, în dezbatere publică, proiectul Metodologiei manualelor pentru învăţământul preuniversitar prin care se va evalua calitatea manualelor şcolare propuse pentru a fi publicate.
De asemenea, ministerul a mai publicat şi Caietul de sarcini pentru evaluarea manualelor din învăţământul preuniversitar.
Metodologia reglementează atât preţurile manualelor şcolare pentru învăţământul obligatoriu, cât şi achiziţionarea, reevaluarea, evidenţa şi gestionarea acestora.
Astfel, elevii vor putea consulta noile manuale şcolare în varianta tipărită, digitală sau online (www.manuale.edu.ro).
În metodologie se menţionează că proiectul de manual şcolar trebuie realizat astfel încât elevii să nu fie nevoiţi să se folosească şi de manuale auxiliare.
De asemenea, toate manualele de la disciplinele obligatorii trebuie aprobate de Ministerul Educaţiei, iar evaluarea proiectelor va fi făcută de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), urmând ca, apoi, manualele aprobate pentru publicare să fie trecute pe o listă oficială - "Catalogul manualelor şcolare pentru învăţământul preuniversitar".
Cine evaluează noile manuale şcolare
Evaluatori de manuale şcolare pot fi numai cadrele didactice care au demonstrat competenţă şi eficienţă în activitatea de evaluare a proiectelor de manuale şcolare, care au mai făcut lucrul acesta de cel puţin două ori înainte şi care au participat la minimum două programe de formare în acest sens.
Criterii pentru evaluarea calităţii proiectelor de manuale şcolare
Evaluarea calităţii noilor manuale şcolare se face conform unor criterii eliminatorii şi, apoi, pe baza unor criterii generale de calitate.
Criteriile eliminatorii sunt: conformitatea cu programa şcolară, caracterul nediscriminatoriu şi fiabilitatea variantei digitale interactive.
Criteriile generale de calitate care trebuie respectate în evaluarea manualelor şcolare sunt:
- corectitudinea conţinutului ştiinţific;
- abordarea didactică a acestuia;
- contribuţia la optimizarea procesului de predare-învăţare-evaluare;
- organizarea conţinutului în vederea formării de competenţe în conformitate cu programa şcolară;
- calitatea şi accesibilitatea limbajului;
- calitatea tehnoredactării şi facilitatea utilizării variantei digitale a proiectului de manual şcolar;
- stilul, unitatea proiectului de manual şcolar şi calitatea activităţilor multimedia de învăţare interactivă.
Proiect Metodologie Manuale Invatamant Preuniversitar
Toţi elevii din învăţământul preuniversitar vor avea manuale noi până în 2017
Ministrul Educaţiei informa, în aprilie, că intenţionează să introducă manuale noi în mediul preuniversitar, începând cu 2013 – 2014, întrucât programa şcolară a fost schimbată.
O primă etapă în acest sens este demararea procesului de selecţie a proiectelor de manuale şcolare pentru clasa I, iar pentru aceasta este nevoie de metodologia lansată în dezbatere pe 22 mai, care va stabili criteriile de evaluare ale acestor proiecte. Schimbarea manualelor şcolare se va încheia în 2017.
În plus, copiii vor putea accesa din septembrie manualele în format digital pe pagina de web manuale.edu.ro.
„Vom avea cărţi în format pdf, dar şi aplicaţii multimedia. Studiile au arătat că elevii învaţă mai rapid atunci când se folosesc instrumente digitale. Atunci când copiii văd într-un film cum funcţionează sistemul solar, înţeleg mai uşor lecţia decât atunci când privesc o poză dintr-o carte”, a explicat Pricopie, precizând că şcoala nu poate rămâne ancorată în structurile vechi şi rigide.
Expertul în educaţie şi cofondatorul Edusfera, Tincuţa Apăteanu, spune că este nevoie de un parteneriat între public şi privat pentru ca elevii să aibă manuale digitale de la anul. Necesitatea vine din faptul că fondurile din Produsul Intern Brut (PIB) alocate Educaţiei sunt mult prea mici, anul acesta fiind în jur de 3%, în condiţiile în care sistemul de învăţământ are nevoie de 6% ca să funcţioneze normal.
"Copiii se adaptează imediat la noile tehnologii, iar cei mai mulţi dintre ei au deja acces la calculatoare, tablete sau telefoane. Adulţii vor fi probabil mai reticenţi, însă sunt convinsă că vor îmbrăţişa manualele digitale atunci când le vor vedea în mod direct avantajele. Atuul principal este posibilitatea de a aduce actualizări automate şi îmbunătăţiri constante, lucru greoi într-un format tipărit. Însă, dacă se intenţionează doar schimbarea suportului (din hârtie pe tabletă) fără a fi introduse elemente multi-media interactive, proiectul îşi va rata menirea", a explicat cofondatorul Edusfera.
În sistemul de învăţământ preuniversitar există, în prezent, 1.491 de manuale şcolare, dintre care 293 sunt pentru învăţământul primar, 386 pentru gimnaziu, 339 pentru ciclul inferior al liceului şi 473 pentru ciclul liceal superior.
Bugetul pentru achiziţionarea cărţilor retipărite este de 20 de milioane de lei pentru anul şcolar următor, conform Ministerului Educaţiei.