Ultimele minute de zbor ale avionului prăbușit în Washington, înainte de a intra în coliziune cu un elicopter al armatei americane
0Cu câteva minute înainte ca zborul al companiei American Airlines să se prăbușească în râul Potomac din Washington, DC, miercuri, un controlor de trafic aerian a solicitat schimbarea pistei.

Avionul regional, operat de PSA Airlines, cobora deasupra Virginiei și se îndrepta către pista „Mount Vernon Visual Runway 1” orientată spre nord, pe Aeroportul Național Ronald Reagan din Washington.
Piloții au confirmat apropierea controlorilor de trafic aerian în jurul orei 20:42
Câteva clipe mai târziu, un controlor a raportat vânt transversal puternic pe pista 1 și le-a cerut piloților să treacă pe o pistă care intersectează cu prima.
„Bluestreak 5342 Washington Tower vânturile sunt 320 la 17, rafale 25. Poți să mergi pe pista 33?" a spus controlorul. Bluestreak este indicativul de apel pentru zborurile PSA.
Piloții și-au dat acordul. După câteva minute, avionul a intrat în coliziune cu un elicopter Black Hawk al armatei SUA. Toate cele 67 de persoane aflate la bordul ambelor aeronave și-au pierdut viața în urma accidentului.
Business Insider a examinat briefing-urile oficiale, datele de zbor și înregistrările audio ale controlului traficului aerian pentru a pune cap la cap ce s-a petrecut înainte de tragedie.
Ultimele momente de zbor ale avionului și elicopterului
Aeroportul național Ronald Reagan Washington are un spațiu aerian extrem de aglomerat, dar oficialii spun că totul funcționa normal. Vântul bătea în rafale - aspect pentru care piloții sunt antrenați - iar cerul era senin.
Zborul american se apropia dinspre sud, deasupra râului Potomac de-a lungul unei rute binecunoscute pentru piloți și aviatorilor obișnuiți ai zonei capitalei americane.
Coridorul îngust de zbor este menit să separe traficul de spațiul aerian securizat din jurul Casei Albe, al Pentagonului și al altor clădiri guvernamentale.
Cu câteva secunde înainte ca zborul american să accepte să-și schimbe traiectoria, un alt avion PSA a răspuns negativ la aceeași solicitare de a trece pe pista 33, ceea ce înseamnă că nu era în măsură să ajusteze traiectoria.
Zborul respectiv, din Montgomery, Alabama, a aterizat pe pista 1 așa cum era planificat.
Faptul că piloții zborului 5342 au acceptat să schimbe pista nu este neobișnuit. Pista 33 este o bandă mai scurtă care este orientată spre nord-vest și poate face față unei aeronave regionale precum modelul Bombardier CRJ700.
Schimbarea a necesitat ca avionul să se îndrepte dinspre nord spre malul de est al Potomacului, înainte de a face o întoarcere peste râu pentru a ateriza.
La aproximativ 20:43, zborul 5342 a primit permisiunea să aterizeze.
În același timp, un elicopter Black Hawk se îndrepta spre sud de-a lungul malului estic al râului, urmând o rută standard, publică, cunoscută sub numele de „Ruta 4”.
Mai multe rute traversează zona DC, permițând aeronavelor militare să coexiste cu traficul comercial înspre și dinspre aeroporturi.
Pe la 20:47, un controlor de trafic a cerut elicopterului, cu indicativul de apel PAT25, dacă au „CRJ-ul in raza vizuală” și să treacă în spatele lui. CRJ era aeronava regională CRJ700 operată de PSA.
Pilotul elicopterului a confirmat și a cerut „separarea vizuală”.
Câteva secunde mai târziu, s-a produs coliziunea. ATC a început să anuleze aterizările și să devieze avioanele.

Șeful pompierilor DC, John Donnelly, a spus că vehiculele de urgență au ajuns la fața locului până la ora 20:58 pentru a începe operațiunile de salvare.
Factorii umani sunt doar unul dintre cauzele luate în considerare de anchetatori
La o ședință de informare de joi, oficialii de la Consiliul Național de Siguranță a Transporturilor (NTSB) au spus că echipele vor examina factorii umani dar vor construi un tablou complet al accidentului.
„Vor studia performanța echipajului și toate acțiunile și factorii care ar putea fi implicați în eroarea umană, inclusiv oboseala, medicația, istoricul medical, antrenamentul, volumul de muncă, proiectarea echipamentelor și mediul de lucru”, a spus oficialul Todd Inman. De asemenea, vor cerceta epava și alte dovezi pentru a găsi indicii despre ce a mers prost.
Un raport preliminar al FAA, obținut de New York Times și alte publicații arăta că personalul de la turnul ATC al nu era „normal” la momentul accidentului și că un singur angajat se ocupa de sarcinile a două persoane, inclusiv direcționarea elicopterelor în zonă și avioane de pasageri care aterizează și decolează.
Inman a declarat în timpul unei conferințe de presă de vineri că un grup de controlori de trafic aerian va organiza interviuri în următoarele zile în cadrul investigației NTSB.
Oficialul NTSB a adăugat că cutiile negre de la ambele aeronave, ce se așteaptă să ofere informații cheie asupra momentelor care au precedat coliziunea, au fost recuperate.
Brian Alexander, pilot de elicopter militar și partener la firma de accidente de aviație Kreindler & Kreindler, a declarat pentru BI că condițiile pe timp de noapte, luminile avioanelor și cerul aglomerat ar fi putut contribui la catastrofă.
Este un scenariu plauzibil că pilotul elicopterului ar fi putut avea în vizor aeronava greșită, a spus el.
Un pilot al unei linii aeriene a spus anterior BI că zborurile în preajma aeroportului sunt ca „întroducerea unui ac” din cauza coridoarelor extrem de restricționate și a traficului intens, inclusiv a elicopterelor care zboară la joasă altitudine.
Senatorul Tammy Duckworth, un fost pilot Black Hawk, a declarat reporterilor că piloții militari, în general, nu vorbesc direct cu piloții PSA la radio, dar „toată lumea ascultă pe aceeași frecvență”.
Ea a spus că avionul PSA ar fi trebuit să fie la curent cu prezența Black Hawk în zonă, dar se baza pe ATC ca intermediar.
„Una dintre aeronave s-a îndepărtat de latitudine, lateral în spațiul aerian, față de ruta pe care trebuia să fie? A fost Black Hawk mai sus de 60 de metri?” spune Duckworth. „Acestea sunt lucruri pe care anchetatorii accidentelor le vor analiza”.
NTSB a declarat că raportul său preliminar este de așteptat să fie publicat în 30 de zile.