Tot mai mulţi copii cu CES părăsesc internatele şi învaţă în comunitate. „Dacă nu investim acum în aceşti copii vom plăti un preţ mult mai mare pe viitor”
0
În ultimii trei ani, în instituţiile de învăţământ din ţară, au fost create 497 de centre de resurse cu servicii de suport pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale (CES), ceea ce a permis ca circa 9000 de copii cu CES să înveţe în şcoala din comunitate şi să se bucure de dreptul de a creşte împreună cu fraţii şi surorile, alături de părinţi.
Datele au fost prezentate la prima ediţie a Conferinţei Naţionale în domeniul educaţiei incluzive, desfăşurată recent.
Educaţia incluzivă înseamnă un spaţiu educaţional prietenos, accesibil, capabil să răspundă cerinţelor tuturor copiilor în care activează, a menţionat viceministrul Educaţiei, Igor Grosu.
„Un rol deosebit în acest context revine parteneriatelor între structurile guvernamentale, autorităţile publice locale, societatea civilă, familie şi copil. Avem un cadru legal în care consfinţim dezideratul incluziunii, avem oameni instruiţi în sistem. Cu toate acestea, există provocări care ţin atât de sistem, cât şi de reticenţa părinţilor sau a membrilor comunităţii. Dacă nu investim acum în aceşti copii, oferindu-le posibilitatea să îşi valorifice potenţialul, vom plăti un preţ mult mai mare pe viitor”, a spus viceministrul.
Programul de dezvoltare a educaţiei incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020 (aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 523 din 11.07.2011) a plasat educaţia incluzivă la rangul priorităţilor de stat. Acesta prevede asigurarea condiţiilor de incluziune a copiilor dezinstituţionalizaţi din învăţământul rezidenţial, precum şi şcolarizarea şi incluziunea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în instituţiile de învăţământ general.
Educaţia incluzivă în Republica Moldova este susţinută de 341 de specialişti şi 603 cadre didactice de sprijin.