Şoferii de pe 10 rute de maxi-taxi din Chişinău au intrat în grevă. Primăria anunţă suplimentarea rutelor de troleibuz şi autobuz

0
0
Microbuzele staţionează în staţia terminul de la Megapolis. FOTO Andrei Rizescu
Microbuzele staţionează în staţia terminul de la Megapolis. FOTO Andrei Rizescu

Sute de oameni din Chişinău sunt nevoiţi să aştepte în staţii, după ce şoferii de pe 15 linii de maxi-taxi au intrat în grevă, anunţă Publika TV. Potrivit preşedintelui Asociaţiei Transportatorilor Privaţi, Ion Mămăligă, ar protesta doar angajaţii de pe zece rute.

Conducătorii de maxi-taxi sunt nemulţumiţi de controalele din ultimele zile operate de poliţie şi de Fisc, ca urmare a accidentelor din ultima săptămână soldate cu un mort şi zeci de răniţi.

De ieri au intrat în grevă şoferii de pe rutele 155 şi 120. Le-au reluat azi-dimineaţă, lor alăturându-se şi alţii de pe rutele 105, 166, 140, 123, 190, 192, 101 şi parţial 191.

Administratorului rutei de microbuz 155, Afanasie Smochin, a declarat pentru IPN că nu el este iniţiatorul grevei, ci şoferii, care refuză să iasă pe traseu din cauza presiunilor tot mai mari din partea poliţiei, dar şi a tarifului mic pentru călătorie.

„Şoferii se tem că, din cauza amenzilor aplicate, îşi vor pierde şi permisele de conducere şi, de aceea, au ales să nu mai iasă la linie. Mi-e greu să vă spun cât timp o să ducem negocieri cu ei ca să revină la muncă. Dar nu se mai poate lucra cu 3 lei, de 3 ani vorbim despre această problemă. Şoferii de microbuz nu au vile şi maşini de lux, sunt oameni de rând, care vor să supravieţuiască”, a declarat administratorul, pentru IPN.

Cum a început protestul şoferilor de maxi-taxi în Chişinău, poziţia Poliţiei Rutiere

Totodată, conducătorii de microbuze au recunoscut că "vânează pasageri" şi sunt nevoiţi să se fugărească, dar o fac pentru că sunt în pierderi. "Suntem gata să respectăm condiţiile Primăriei, dar şi Primăria trebuie să respecte condiţiile şi angajamentele. Nu se mai poate de lucrat în aşa condiţii. Puneţi un tarif normal, de 7-10 lei", au argumentat ei, citaţi de Publika TV.

Ion Mămăligă, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi, a spus pentru „Adevărul“ că nemulţumirea şoferilor a început ieri, după ce un şofer de pe ruta 155 a pornit din staţia terminus şi a fost flancat imediat de două maşini ale poliţiei.

Rute suplimentare

„În legătură cu sistarea samovolnică a activităţii microbuzelor de pe ruta nr. 155 „str. Bucovinei – str. Mioriţa”, administrată de SC ASOIO SRL, Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţie a Primăriei municipiului Chişinău a dispus operarea unor modificări în reţeaua transportului public“, anunţă Primăria. Astfel, a fost suplimentat numărul troleibuzelor de pe rutele nr. 13, 23 şi 24, cu 13 unităţi de transport; iar itinerarul rutei de troleibuz nr. 24 a fost prelungit până în cartierul Telecentru; a fost suplimentat numărul autobuzelor de pe rutele nr. 5 şi nr. 23, cu 6 unităţi de transport, şi traseul rutei a fost prelungit în sectorul Ciocana până la str. Bucovinei (Centrul Comercial „Megapolis Mall”).

Edilii susţin că dacă îşi vor sista activitatea şi şoferii de pa alte rute, Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţie la fel va opera modificări în reţeaua transportului public, suplinind numărul troleibuzelor şi autobuzelor.

„E timpul să scăpăm de microbuze“

Cititorii „Adevărul“ cred că e timpul să facem reforme în transportul public. „Acum e momentul să spunem NU microbuzelor! Da, e greu, dar oamenii se vor obişnui cu autobuzele şi troleibuzele! Chiar este necesar de o reformă a transportului public!“, spune Carolina Bagrin, pe pagina de Facebook Adevărul Moldova.

„Oameni morţi şi răniti din vina lor. Sute de maşini accidentate iar din vina lor, căci atunci când circulă nu dau nici doi bani pe cei din jurul lor şi încă mai intră în grevă?! Au tupeu, frate! Mai şi cer tarife mai mari, că cică din cauza tarifelor mici încalcă regulile de circulaţie... adică pentru 3 lei trec pe roşu, ce-or face pentru cinci atunci?!“, comentează şi Ecaterina Grosu, pe pagina de Facebook a Adevărul Moldova.

Controale formale şi măsuri timide

Şi Asociaţia Hyde Park cere Primăriei, printr-o scrisoare deschisă, să scoată rutele de microbuz din zona centrală a Capitalei, să adopte o Strategie pentru reformarea transportului public municipal, să introducă tichetarea automatizată şi să asigurare un transport municipal ecologic de calitate.

„Deşi şoferii de microbuze s-au angajat să oprească doar în staţiile autorizate, majoritatea acestora ignoră prevederile legale şi opresc la întâmplare, pe zebră sau chiar în intersecţii, astfel fiind create situaţii de accident. Ca rezultat, în ultimii ani observăm o creştere continuă a numărului de accidente cu implicarea şoferilor de microbuze. Poliţia patrulare ignoră de mulţi ani încălcările de lege comise de şoferii care conduc cu viteză excesivă, fumează sau vorbesc la telefon în timp ce conduc mijlocul de transport, punând în pericol viaţa cetăţenilor. S-au făcut razii doar de faţadă, pentru presă, şi nu au fost curmate practicile ilegale“, constată reprezentanţei Hyde Park.

„Deşi legislaţia prevede sancţiuni aspre pentru firmele care încalcă prevederile legale, intervenţia autorităţilor municipale este timidă, şi cel mai des nu duce la  retragerea licenţelor proprietarilor de rute care sunt certaţi cu legea, iar acest lucru îi încurajează pe şoferi să încalce constant regulamentul rutier. Constatăm că aceste lacune au un impact negativ asupra siguranţei cetăţenilor angajaţi în trafic, asupra veniturilor în bugetul municipal şi - nu mai puţin important – asupra imaginii municipiului Chişinău“, se mai arată în demersul semnat de Anastasia Cucuruz, preşedinta Asociaţiei Hyde Park.

Republica Moldova


Ultimele știri
Cele mai citite