Shein, acuzat că își manipulează clienții să cumpere mai mult. Practicile folosite de gigantul chinez
0Organizații de protecție a consumatorilor din 21 de țări au depus o plângere oficială la autoritățile europene împotriva gigantului chinez Shein, acuzând compania că utilizează tactici de manipulare pentru a-i determina pe oameni să cheltuie mai mult decât își permit.

Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a transmis Comisiei Europene un dosar de 29 de pagini, în care prezintă multiple exemple de tehnici înșelătoare menite să încurajeze cumpărăturile impulsive, potrivit The Guardian.
Cum sunt manipulați clienții
Printre acestea se numără presupuse cronometre false de numărare inversă, mesaje înșelătoare privind stocurile limitate, solicitări insistente, crearea unui sentiment de urgență sau obligația de a-ți crea cont pe site sau în aplicație.
Potrivit BEUC, Shein utilizează inclusiv o tactică cunoscută sub numele de „confirm shaming” – prin care consumatorul este făcut să se simtă vinovat dacă nu finalizează o achiziție.
Shein a respins acuzațiile și a criticat BEUC, susținând că organizația a refuzat să poarte discuții directe cu compania.
„Această lipsă de disponibilitate pentru dialog este extrem de dezamăgitoare, mai ales în contextul în care popularitatea Shein este în creștere în rândul consumatorilor europeni”, a transmis compania.
Comportament de consum dăunător
Ca parte a plângerii oficiale, BEUC solicită Comisiei Europene să oblige Shein să dezvăluie datele care stau la baza mesajelor din campaniile sale de marketing – precum „stocuri reduse” sau cronometrele privind sfârșitul promoțiilor.
BEUC acuză compania de „practici comerciale neloiale” care au „consecințe grave asupra consumatorilor și societății în general”, ducând la dulapuri pline cu haine abia purtate și la metode de producție care pot implica utilizarea de substanțe chimice dăunătoare mediului.
Totodată, organizația susține că Shein încurajează un comportament de consum dăunător, accentuând problemele de mediu și sociale.
„Pe de o parte, aceste practici încurajează cheltuielile excesive și provoacă pierderi financiare pentru consumatori. Pe de altă parte, stimulează supra-consumul de haine, care adesea conțin substanțe toxice, inducând astfel consumatorii în eroare și subminând eforturile lor pentru o tranziție verde. În cele din urmă, aceste tactici agravează problemele cauzate de industria modei rapide”, se precizează în plângere.
BEUC afirmă că, dacă Shein nu poate dovedi autenticitatea informațiilor privind stocurile și promoțiile, ar trebui obligată să nu mai utilizeze astfel de mesaje în UE.
Produse nesigure
Organizația atrage atenția și asupra riscului ca produse nesigure să circule în Europa, fără a respecta standardele UE pentru materiale textile și accesorii.
Plângerea vine la patru luni după ce Comisia Europeană și Rețeaua de Cooperare pentru Protecția Consumatorilor (CPC) au demarat o investigație privind respectarea legislației europene de către Shein.
Săptămâna trecută, UE și CPC au notificat compania că încalcă legea în mai multe moduri – inclusiv prin reduceri false, presiune la vânzare și etichete înșelătoare care sugerează calități speciale ale produselor, deși acestea sunt cerințe legale de bază.
Autoritățile europene au îndemnat Shein să respecte normele privind protecția consumatorilor și au avertizat că, în caz contrar, compania riscă amenzi.
BEUC a declarat că plângerea sa vine în completarea demersului UE și aduce „dovezi suplimentare” despre utilizarea tacticilor înșelătoare, bazate pe cercetări extinse realizate de organizații de consumatori din toată Europa.
În replică, Shein a declarat: „Consumatorii ar avea mai mult de câștigat dacă BEUC ar accepta să se întâlnească cu noi, să ne permită să explicăm modul în care operăm și să discutăm deschis și transparent orice îngrijorări. Din păcate, au respins fiecare solicitare de întâlnire pe care am făcut-o în ultimii ani.”
Compania a adăugat că deja colaborează constructiv cu autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor și cu Comisia Europeană pentru a-și demonstra angajamentul față de respectarea legislației UE.