Navă de spionaj rusă, escortată de Marea Britanie, după ce a fost observată în preajma cablurilor submarine în Marea Irlandei
0O navă de spionaj rusă a fost escortată în afara Mării Irlandei după ce a patrulat o zonă cu infrastructură submarină energetică și de internet critică, relatează The Guardian.
Nava rusă a fost observată joi la est de Dublin și la sud-vest de Insula Man. Serviciile navale și aeriene norvegiene, americane, franceze și britanice au observat-o inițial însoțind o navă de război rusă, Amiral Golovko, prin Canalul Mânecii, weekendul trecut.
Nava marina irlandeză LÉ James Joyce a escortat Iantal în afara zonei economice exclusive (ZEE) irlandeze, în jurul orei 03:00 dimineața, vineri, corpul aerian continuând să-i monitorizeze mișcările în timp ce aceasta se îndrepta spre sud.
Prezența navei ruse a suscitat noi îngrijorări cu privire la securitatea cablurilor de date între Irlanda și Regatul Unit, care transportă trafic global de internet din centre de date uriașe operate de marile companii tehnologice, inclusiv Google și Microsoft, care, în UE, au sediul central în Irlanda.
Observarea navei de informații ruse are loc în contextul în care forțele de apărare britanice au monitorizat alte nave rusești în apropierea apelor sale de pe coasta de est. Joi, avioanele britanice au fost ridicate pentru a monitoriza o aeronavă de recunoaștere rusă care zbura în apropierea spațiului aerian britanic, a declarat Ministerul britanic al Apărării.
Nava a fost văzută atât luni, cât și marți la vest de Cork, unde există un alt set de cabluri între Irlanda și Franța, unele dintre ele oferind interconectare transatlantică.
La un moment dat, era poziționată chiar în interiorul zonei economice exclusive irlandeze, la 5-7 km nord de cablurile care leagă Irlanda și Regatul Unit.
Edward Burke, profesor la University College Dublin, a delarat pentru „Examiner” că situația este alarmantă.
„Încă o dată vedem marina rusă cercetând apărarea Europei de Vest . Este un alt semnal de alarmă – unul de care nu ar trebui să avem nevoie – că Irlanda trebuie să-și consolideze capacitățile navale și să-și aprofundeze parteneriatele de securitate maritimă în Europa”, a spus el.
Potrivit relatărilor, forțele de apărare din Irlanda au observat nava operând trei drone deasupra apelor irlandeze, stârnind temeri că, de fapt, efectuează o misiune de supraveghere.
Preocupările cu privire la infrastructura critică din Europa au fost ridicate de mai multe ori în acest an, după presupusa sabotare a gazoductului din Marea Baltică și a cablurilor de internet submarine dintre Finlanda și Estonia. În august, China a recunoscut că o navă sub pavilion Hong Kong a deteriorat conducta, dar a spus că a fost ceva accidental.
Iantar este clasificată oficial ca navă de cercetare oceanografică generală auxiliară cu capacități de salvare subacvatică. Este aparține de o ramură a ministerului rus al apărării și este separată de marina rusă.
Poate desfășura submersibile și a fost observată în mai multe rânduri în apropierea infrastructurii fundului mării de către analiștii de informații open source, potrivit analiștilor de informații Navy Lookout. Analiștii au spus că misiunea navei a fost probabil mai degrabă despre semnalizarea strategică și colectarea de informații” decât sabotaj.
Forțele de apărare irlandeze și britanice au lucrat împreună încă de când navele au intrat în apele de pe coasta Marii Britanii, o operațiune multinațională semnificativă intrând în acțiune.
Iantar călătorea alături de nava de război Golovko și un tanc, Viazma, ambele fiind monitorizate de navele RFA Tideforce și HMS Iron Duke, în timp ce navigau pe canalul englez.
Au predat ulterior supravegherea Franței, marina britanică urmărind, totodată, o altă navă rusă care se îndrepta spre nord, spre Marea Baltică.
Când Iantar s-a desprins de Golovko și s-a îndreptat spre nord în Marea Irlandei, a fost supravegheată de HMS Cattistock, operațiunea devenind publică după ce nava și-a activat identificarea automată timp de aproximativ patru minute joi, la sud de Insula Man.
Potrivit rapoartelor, acesta și-a oprit transponderele care transmiteau poziția după ce a intrat în ZEE irlandeză.
Navele irlandeze încercat să ia contact cu nava, dar personalul rus nu a răspuns, iar vineri, în jurul orei 03:00 dimineața, aceasta a părăsit apele irlandeze.