La marginea lumii, avioanele franceze și suedeze se antrenează pentru a-l descuraja pe Putin
0Parisul și Stockholmul își consolidează legăturile în domeniul rachetelor, al apărării aeriene și chiar al descurajării nucleare, pe fondul incertitudinii în privința apărării provocate de mandatul lui Donald Trump, relatează Politico.

Franța a trimis în aprilie un avion multirol de alimentare Airbus A330 ca parte a misiunii Pégase în cea mai nordică bază aeriană din Suedia Luleå. Este a treia astfel de vizită a forțelor aeriene franceze în acest an – o ilustrare a modului în care Parisul pivotează către apărarea europeană după decenii în care s-a concentrat în principal pe regiunea indo-pacifică și Sahel.
Este, de asemenea, semnul unei cooperări mai strânse între doi dintre greii apărării din Europa, pe măsură ce continentul crește cheltuielile militare pentru a contracara amenințarea din partea Rusiei, pe fondul îndoielilor privind angajamentul SUA față de securitatea Europei sub președintele Donald Trump.
„Arătăm că suntem capabili să operăm de-a lungul Europei într-o jumătate de zi”, a declarat generalul Patrice Hugret, șeful misiunii franceze.
Aderarea Suediei și Finlandei la NATO – o ruptură față de decenii de neutralitate declanșate de invazia președintelui rus Vladimir Putin în Ucraina în 2022 – pune un accent mai pregnant pe Arctica, pe măsură ce regiunea devine o sursă tot mai mare de tensiune pentru NATO, Rusia și chiar China.
Acest context face ca baza suedeză să fie un "punct ideal ... pentru a proteja granița din est", a declarat colonelul Peter Greberg, comandantul bazei aeriene din Luleå. „Suntem la aproximativ 600 până la 700 de kilometri distanță de prima bază militară rusă. Din perspectiva zborului, nu este chiar atât de departe.”
În ciuda faptul că au geografii foarte diferite – Suedia este o națiune arctică care împarte o graniță maritimă cu Rusia, în timp ce Franța se află pe flancul sudic al NATO și are în față Marea Mediterană – Parisul și Stockholmul sunt surprinzător de asemănătoare când e vorba de politica de apărare, iar aceste țări devin acum mai apropiate.
Ambele țări împărtășesc o viziune de autosuficiență militară care presupune o industrie de apărare puternică și forțe armate capabile să-și apere propriile teritorii fără prea multă asistență externă.
„Am fost obligați să dezvoltăm un set complet de capabilități pentru forțele noastre aeriene. [Înainte de a adera la NATO], nu ne puteam baza pe nimeni altcineva”, a declarat comandantul forțelor aeriene suedeze, generalul-maior Jonas Wikman, stând în fața avioanelor de luptă franceze Rafale și suedeze Gripen pe pista de la Luleå.
„Este ceva ce avem în comun”, a subliniat și generalul Nicolas Chambaz, responsabil de relațiile internaționale în cadrul forțelor aeriene și spațiale franceze. „Este atât de ușor pentru Suedia și Franța să lucreze împreună, pentru că avem exact aceeași mentalitate”.
Spirite înrudite
Legăturile militare dintre Franța și Suedia datează de secole. În 1631, prin Tratatul de la Bärwalde, Franța a fost de acord să ofere sprijin financiar pentru a ajuta națiunea nordică în Războiul de Treizeci de Ani împotriva Austriei Habsburgice; Familia regală a Suediei este descendentă a unui comandant napoleonian care a devenit rebel.
Președintele francez Emmanuel Macron a lucrat pentru a consolida aceste legături, venind aici într-o vizită de stat în ianuarie 2024. Premierul suedez Ulf Kristersson a fost la Paris de câteva ori în acest an, inclusiv pentru a participa la o întâlnire a „coaliției bunăvoinței” formată din țări aliate cu Ucraina.
Comandantul suprem al forțelor armate suedeze, generalul Micael Bydén, a vizitat Franța în prima sa călătorie în străinătate după aderarea țării sale la NATO, în timp ce Macron l-a numit recent pe șeful adjunct al agenției de achiziții de arme DGA, Thierry Carlier, în funcția de ambasador al Franței în Suedia.
„Contextul geopolitic nu face decât să ne apropie și mai mult”, a explicat Carlier.
Legături mai strânse nu înseamnă totuși armonie în toate. Producătorii de arme francezi și suedezi sunt, totodată, rivali îndârjiți – de pildă, Dassault din Franța și Saab din Suedia concurează pentru contracte de avioane de luptă în America de Sud. Complexul militar-industrial al Suediei este, de asemenea, mai strâns legat de SUA decât cel al Franței.
Cu toate acestea, MBDA și Saab din Franța s-au angajat, de asemenea, să aprofundeze cooperarea – în plus, Parisul și Stockholmul fac parte în proiectul european de rachete Long-Range Strike Approach.
„Parteneriatul cu Suedia deschide calea către achiziții încrucișate”, a spus Carlier. El a confirmat că Franța este în discuții pentru a achiziționa aeronavele de supraveghere GlobalEye ale Saab pentru a înlocui avioanele sale învechite Boeing E-3 Sentry AWACS și a spus că speră că țările vor consolida cooperarea în domeniul apărării aeriene și al sectorului naval.
Și mai important, Suedia se numără printre țările europene interesate în cea mai mare măsură de propunerea lui Macron de a dezbate modul în care armele nucleare franceze pot fi folosite pentru a proteja Europa, au declarat mai mulți oficiali francezi și suedezi.
Subiectul a fost abordat cu prilejul întâlnirii între ministrul suedez al apărării, Pål Jonson, și omologul său francez Sébastien Lecornu la Paris în martie; mai multe avioase Rafale trimise la Luleå în timpul exercițiului Pégase aveau capacitate nucleară.
„Problema descurajării [nucleare europene] se profilează în fundal. Urmărim acest lucru foarte îndeaproape în funcție de modul în care operează și acționează americanii”, a declarat Jakob Hallgren, directorul Institutului Suedez de Afaceri Internaționale, referindu-se la îngrijorările crescânde cu privire la fiabilitatea SUA sub Trump.
Planurile de apărare ale NATO
Iarna, în condiții de zăpadă și întunericul aproape 24 de ore pe zi, mediul este dur la baza aeriană Luleå, un aerodrom aflat la capătul unui drum lung încadrat de copaci înalți.
„Din ce în ce mai multe forțe aeriene vin la Luleå”, a spus Stefan Kaarle, un pilot care a fost în forțele aeriene suedeze timp de 30 de ani. „Este o zonă destul de importantă a lumii în acest moment și multe țări NATO vor să arate că pot opera din nordul îndepărtat”.
Apropierea Suediei de Rusia și anterior de Uniunea Sovietică i-a determinat pe piloții suedezi să învețe cum să aterizeze pe drumuri și autostrăzi – o tehnică care necesită logistică și sprijin speciale. O astfel de abilitate ar putea fi utilă pentru alți aliați NATO, întrucât limitează dependența de aerodromuri, care pot fi mai ușor vizate de forțele inamice.
„Nu avem neapărat nevoie de asta în Franța, dar este bine să avem mai multe săgeți în tolba noastră”, a spus colonelul Frédéric Dalorso, șeful adjunct al misiunii Pégase High North.
Unul dintre obiectivele misiunii franceze, a explicat el, este de a exersa planurile regionale de apărare ale NATO. Francezii au făcut eforturi să-și îmbunătățească abilitățile de angajare agilă în luptă – o schemă de manevră NATO care implică zborul rapid departe – în timp ce suedezii se antrenează pentru a-și realimenta avioanele de război de la avioanele de realimentare Airbus A330 MRTT franceze.
Realimentarea aer-aer a fost identificată drept decalaj cheie de capacitate al europenilor în cazul în care SUA se retrag de pe continent.
În Luleå, Suedia și Franța au lucrat la întreținere și logistică prin apelul la mecanici și piese de schimb locale, de exemplu anvelope de avioane. În general, scopul exercițiilor Pégase în Nordul Înalt este, de asemenea, de a identifica zonele preferabile pentru planurile regionale de apărare ale NATO.
„În acest fel, dacă trebuie să ne desfășurăm în șase luni sau un an, contactele vor fi fost deja făcute”, a spus Dalorso.