Atenţie la ingredientele produselor de post!

0
0
Evită produsele de post care au printre primele ingrediente sare şi aditivi
Evită produsele de post care au printre primele ingrediente sare şi aditivi

Perioada de reţinere de la alimentele de origine animală de dinaintea Crăciunului este extrem de benefică pentru organism. Totuşi, nu orice produs de post este sănătos. Iată la ce trebuie să fii atent atunci când posteşti.

Pe lângă multiplele beneficii de ordin spiritual, postul poate să aibă şi efect terapeutic, ajutându-ne să scăpăm de toxinele acumulate prin consumul de alimente de origine animală. De altfel, unele persoane postesc şi pentru a-şi reface echilibrul organismului şi, uneori, pentru a slăbi. Însă multe produse de post de pe piaţă au efect contrar, fiind doldora de sare, de E-uri şi de calorii.

Preparatele din soia, cu moderaţie

Soia este unul dintre cei mai buni înlocuitori ai cărnii în perioada de post, fiindcă aduce necesarul de proteine, dar şi de fibre alimentare, de lecitină, de fosfolipide (grăsimi „bune") şi antioxidanţi de tipul izoflavonelor (previn bolile cardiovasculare, osteoporoza şi atenuează simptomele menopauzei). Însă trebuie să citeşti cu atenţie eticheta înainte de a o cumpăra, pentru a te asigura că nu provine din culturi de soia modificată genetic. Atunci când nivelul organismelor modificate genetic depăşeşte 0,9% din totalul compoziţiei unui produs alimentar, producătorul este obligat să treacă acest lucru pe etichetă.

 De asemenea, este foarte important ca produsele pe bază de soia pe care le cumperi să nu conţină cantităţi mari de sare şi multe E-uri. De aceea, este bine să eviţi salamul, pateul şi alte produse din soia care le imită pe cele din carne. Motivul principal este că, pentru a le da culoare şi gust asemănătoare, producătorii folosesc potenţiatori de gust, arome, coloranţi artificiali, precum şi grăsimi vegetale hidrogenate (margarină industrială).

Aceste produse au un nivel crescut de glucide şi, de aceea, trebuie evitat consumul mai ales în cazul persoanelor cu diabet. Şi lactatele preparate din soia sunt benefice pentru sănătate, cu condiţia să nu aibă în compoziţie adaosuri de arome şi de coloranţi. În ceea ce priveşte produsele din soia preparate în casă, cele mai nocive sunt cele prăjite (de tipul şniţelelor), fiindcă se digeră greu.

Semipreparatele şi supele la plic, nocive

Tot o combinaţie de E-uri şi de sare, fără niciun aport nutriţional sunt şi alimentele semipreparate de post, precum şi fasolea bătută, piureul şi supele la plic. Toate aceste produse industriale au, în plus, un aport foarte mare de zaharuri, ceea ce le contraindică radical diabeticilor. Dar şi pentru persoanele sănătoase, produsele de acest tip sunt nocive, „obosind" ficatul, îngreunând digestia şi dezechilibrând metabolismul. Nici varianta naturală a fasolei bătute nu este recomandată de specialişti pentru consum regulat, fiindcă are un aport glucidic ridicat. În plus, prin sfărâmarea boabelor, se reduce şi nivelul de fibre, iar prin adaosul de ceapă prăjită, fasolea bătută devine greu de digerat.

Dulciurile de patiserie au grăsimi «rele»

Potrivit celor mai recente studii, margarina tartinabilă de generaţie nouă din comerţ nu mai conţine grăsimi „rele", fiind produsă printr-un procedeu modern, numit interesterificare. În schimb, în industria alimentară, la prepararea produselor de patiserie şi a dulciurilor ambalate (biscuiţi, napolitane etc.) se utilizează un tip de margarină industrială obţinută prin vechiul procedeu, de hidrogenare, care dă naştere grăsimilor trans, extrem de nocive pentru sistemul cardiovascular prin creşterea nivelului colesterolului „rău". Optează pentru fructe şi pentru deserturile făcute în casă!

Ciorbele de legume nu trebuie să fie acre

Supele şi ciorbele din care lipseşte carnea sunt o variantă extrem de sănătoasă de prânz în perioada postului. Totuşi, trebuie să fii atent şi la modul de preparare a acestora. Astfel, ciorbele cu cartofi sau cu orez nu trebuie acrite puternic, fiindcă devin indigeste, iar în asociere cu pâinea, duc la balonări şi la disconfort abdominal. Cel mai uşor de digerat sunt ciorbele cu varză, ţelină, morcovi, conopidă, broccoli, ceapă, ardei, în combinaţie cu fasole boabe, linte, năut sau cu mazăre.

Specialistul nostru

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi
directorul Institutului de Cercetări Alimentare, Bucureşti

Postul înseamnă, în primul rând, un regim alimentar echilibrat, care să includă produse bogate nutriţional, dar cu porţii moderate. Unele produse de post de pe rafturile magazinelor pot să conţină peste 300-400 de calorii la 100 de grame. Pentru a asigura necesarul de proteine în perioada postului, cele mai recomandate sunt soia nemodificată genetic şi derivatele, procesate în stil tradiţional asiatic (tofu, lapte de soia) şi quinoa, una dintre cele mai sănătoase cereale, un complex de proteine de calitate biologică superioară, asemănătoare cărnii. Trebuie excluse grăsimile hidrogenate, aditivii alimentari de sinteză şi aromele artificiale (natural-identice).

Desert

Nu mânca mai mult de o porţie de halva pe zi, fiindcă este foarte bogată în calorii (500 cal la 100 g)!

Viață sănătoasă


Ultimele știri
Cele mai citite