Apple, după Steve Jobs: strategia trimisă directorilor cu un an înainte să moară
0Steve Jobs a murit în 2011, dar cu un an înainte a trimis un mail în care structura strategia Apple pentru următorul deceniu, în linii mari.
Procesul Apple v. Samsung a adus şi câteva lucruri bune, cum ar fi o prezentare în care poţi vedea cum sud-coreenii au copiat iPhone, dar şi un mail al lui Steve Jobs către cei mai importanţi 100 de directori ai Apple. Acesta a apărut prima dată în 2014, dar este de actualitate şi acum, după ultimele lansări. Sunt mulţi care se întreabă dacă Apple merge într-o direcţie proastă, dacă şi-a pierdut ideile sau dacă trage de timp până vine cu ceva nou. O problemă a fost anticipată încă de acum şase ani.
Textul complet, în engleză, este pe site-ul Steve Jobs avea în minte pentru Apple. De „Războiul Sfânt“ cu Google s-a vorbit mult în 2014, dar este acum amuzant cum, în 2010, Apple încă mai concura cu HTC, Motorola şi RIM (actualmente BlackBerry), acestea fiind fie rămase în urmă, fie cumpărate de alte companii mai mari.
Mesajul lui Jobs este concentrat pe lumea „post PC“ în care suntem acum. „PC-ul este doar un alt client pe lângă iPhone, iPad, iPod touch, …“, scrie cofondatorul Apple. Atunci, plănuiau să creeze un Digital Hub, unde să îţi stochezi toate datele. iCloud a fost construit şi extins în ultimii ani, iar acum toate dispozitivele folosesc acelaşi cont, au acces la aceleaşi date. Merită reţinut aici următorul mesaj: legăm toate produsele între ele, să blocăm şi mai mult clienţii în ecosistemul nostru“.
„Apple e în pericol să se lege prea mult de vechea paradigmă (dilema inovatorului)“, mai scria acesta. Deocamdată, inovaţiile Apple sunt mărunte, cum ar fi 3D Touch pentru ecranul de pe iPhone, procesoarele din seria A de pe dispozitivele mobile sau noul tip de tastatură de pe MacBook şi încă nu a construit o nouă paradigmă.
Mai mult accent pe „mobile“
Pentru era post PC, Steve Jobs scria: „mai mult accentul pe dispozitivele mobile (mai mic, mai subţire, mai uşor) + comunicaţii + aplicaţii + servicii cloud“. Aici, iPhone şi iPad au evoluat, la fel şi computerele portabile, iar iMessage a devenit o aplicaţie de chat foarte bună, împrumutând în 2016 de la serviciile concurente. În ceea ce priveşte accentul pe hardware, cofondatorul voia un iPhone suficient de bun până la mijlocul anului următor, tipar respectat şi în prezent.
La capitolul „Stadiul companiei“, el a trasat planul pentru iPhone 5c, dispozitiv care avea să fie lansat în septembrie 2013. „(Trebuie să) creăm un iPhone low cost bazat pe iPod touch, care să înlocuiască 3GS“. Planul acesta a fost implementat iar în martie 2016, când Apple a lansat iPhone SE pentru a înlocui iPhone 4, 4S, 5c şi chiar 5s.
„Războiul“ cu Google se vede şi când vine vorba de iOS. Jobs compara sistemul de operare cu Android. „Strategie: recuperăm unde suntem în urmă faţă de Android (notificări, tethering, interpretarea vocală, …) şi trecem peste ce fac ei (Siri, …)“. Între timp, iOS 10 are un sistem foarte bun de notificări, cu control mai mare asupra lor, cu diverse moduri de afişare, iar Siri (lansat cu iPhone 4S în 2011) a forţat atât Microsoft, cât şi Google să lanseze Cortana, respectiv Google Now şi, mai nou, Google Assistant.
Tot de la Android au luat şi inspiraţia pentru cloud. Înainte de iCloud a fost MobileMe şi, la acest capitol, Steve Jobs dădea exemplul Android. „Integrează foarte bine serviciile de cloud ale Google; sunt cu mult înaintea Apple în servicii pentru contacte, calendare, mail“.
Apple TV a devenit şi aplicaţie
N-a omis nici sufrageria, iar strategia a dus mai târziu la noul serviciu lansat odată cu noile MacBook: o aplicaţie pentru Apple TV, care aduce conţinut din mai multe platforme de streaming. „Strategie: rămânem în lupta pentru sufragerie şi facem un accesoriu «must have» pentru dispozitivele iOS“, scria Jobs. În final, a mai amintit de App Store. „Să avansăm şi mai mult în faţa Google în descoperirea de noi aplicaţii iOS“.
Desigur, mailul acesta nu este carte sfântă, literă de lege, doar arată că directorul Apple (fie că e Jobs, fie că e Tim Cook) are din partea departamentelor din subordine o strategie pe un termen mai lung decât o arată produsele anuale. Vânzările de dispozitive Apple stagnează sau scad, dar e o parte normală dintr-un ciclu.
Au încercat cu MacBook Air, iPad, intrarea în China, Watch sau iPhone să înfrâneze scăderile. Deocamdată, acesta e punctul de stagnare în care a ajuns piaţa per total. Este, totuşi, anul în care internetul mobil l-a depăşit în consum pe cel pe desktop şi serviciile sunt mai importante, de unde şi importanţa tot mai mare acordată asistenţilor personali. În viitor, mai avem de aşteptat realitatea augmentată de la Apple, iPhone 8 şi poate o maşină.