Capacitățile roboților vii minusculi realizați din celule umane îi surprind pe cercetători. Ce fac în organism

Oamenii de știință au creat roboți vii minusculi din celule umane care se pot deplasa într-un vas de laborator și care, într-o zi, ar putea ajuta la vindecarea rănilor sau a țesuturilor deteriorate, potrivit unei cercetări publicate joi în revista Advanced și prezentate de CNN.

Un antrobot crește printr-o zgârietură prin țesutul neuronal. FOTO Gizem Gumuskaya, Tufts University

Este vorba de antroboți, așa cum i-a prezentat echipa de cercetători de la Universitatea Tufts și de la Institutul Wyss al Universității Harvard. Cercetarea se bazează pe lucrările anterioare ale unora dintre aceiași oameni de știință, care au realizat primii roboți vii, sau xenoboți, din celule stem obținute din embrioni de broască africană cu gheare (Xenopus laevis).

Cum au fost creați antroboții

Ca să-i creeze, oamenii de știință au folosit celule umane adulte din trahee, de la donatori anonimi de vârste și sexe diferite. Optarea pentru acest tip de celule a avut în vedere două aspecte:

Primul este legat de faptul că sunt relativ ușor de accesat, datorită lucrărilor privind Covid-19 și bolile pulmonare, iar al doilea și cel mai important este legat de o caracteristică despre care oamenii de știință au crezut că ar face celulele capabile să se miște, a declarat coautorul studiului, Gizem Gumuskaya, student la doctorat la Tufts. Mai exact, celulele traheale sunt acoperite cu proiecții asemănătoare părului, numite cili, care se unduiesc înainte și înapoi, care, de obicei, acestea ajută celulele traheale să împingă particule mici care își găsesc drumul în pasajele de aer din plămâni.

Studiile anterioare arătaseră că celulele pot forma organoizi - aglomerări de celule utilizate pe scară largă pentru cercetare.

„Fiecare antropoid crește dintr-o singură celulă”

Gumuskaya a găsit o modalitate de a încuraja cilii să fie orientați spre exterior pe organoizi. După ce a găsit matricea potrivită, organoidele au devenit mobile, cilii acționând ca niște vâsle.

„Nu s-a întâmplat nimic în prima, a doua, a patra sau a cincea zi, dar, așa cum se întâmplă de obicei în biologie, în jurul zilei a șaptea, a avut loc o tranziție rapidă. A fost ca o floare care înflorește. În ziua a șaptea, cilia se întorseseră și erau în exterior", a explicat cercetătoarea.

„În metoda noastră, fiecare antropoid crește dintr-o singură celulă", a explicat Gizem Gumuskaya.

Cea care îi face unici este tocmai autoasamblarea explicată de Gizem Gumuskaya.

Experimentele descrise în acest ultim studiu sunt însă într-un stadiu incipient.

Ar putea avea implicații medicale

Oamenii de știință vor însă să afle dacă ar putea avea aplicații medicale

Pentru asta, cercetătorii au examinat dacă antroboții au fost capabili să se deplaseze peste neuronii umani crescuți într-o farfurie de laborator care a fost „zgâriată" pentru a imita leziunile.

Aceștia au fost surprinși să constate că antropofagii au încurajat creșterea în regiunea deteriorată a neuronilor, deși cercetătorii nu înțeleg încă mecanismul de vindecare, se arată în studiu.

O bază de plecare pentru eforturile viitoare de a utiliza bioboții pentru diferite funcții

Liderul grupului de la Centrul Freiburg pentru materiale interactive și tehnologii bioinspirate de la Universitatea din Freiburg din Germania, Falk Tauber, a declarat că studiul a oferit o bază de plecare pentru eforturile viitoare de a utiliza bioboții pentru diferite funcții și de a-i realiza în diferite forme.

Falk Tauber, care nu a fost implicat în cercetare, a declarat că antroboții au prezentat un „comportament surprinzător", în special atunci când s-au deplasat peste - și în cele din urmă au închis - zgârieturile din neuronii umani.

Liderul grupului de la Centrul Freiburg a spus că abilitatea de a crea aceste structuri din celulele proprii ale unui pacient a sugerat diverse aplicații atât în laborator, cât și, poate, în cele din urmă, în interiorul oamenilor.