FOTO Femeia lui 2013: din Sicilia în corporaţie
0
Safari, origami, influenţe din ţinuta masculină şi sirene sunt propunerile designerilor pentru sezonul primăvară-vară 2012-2013. Săptămâna Modei de la Milano a adus colecţii noi, dar s-a eliberat şi de clişee odată cu defilarea transsexualului Lea T şi a gravidei Raffaella Fico.
Miercuri, 19 septembrie
Prima zi a adus în lumina reflectoarelor casele de modă Gucci, Alviero Martini Collection, Paola Frani, Mila Schön, Simonetta Ravizza, John Richmond şi Alberta Ferretti. Gucci a readus „stilul aristocratic şi fotografiile istorice ale lui Richard Avedon şi Gian Paolo Barbieri“, după cum a explicat designerul Frida Giannini.
Prezentarea a fost un pretext pentru a reveni la anii ’70, cu rochii lungi din organza, broderii arhitecturale şi tunici cu centură, elemente accentuate cu galben, turcoaz, roz şi cobalt.

Gucci/ Reuters
Joi, 20 septembrie
A doua zi a continuat cu Max Mara, I’m Isola Marras, Casadei, Emporio Armani, Rocco Barocco, BluGirl, Prada şi Casadei. Fustele scurte din satin, cizmele cu origami şi bluzele de inspiraţie Hello Kitty au fost piesele de rezistenţă ale Miucciei Prada. Designerul care a readus laitmotivele japoneze şi-a propus să schimbe statusul unor haine desconsiderate până în prezent.
Pe de altă parte, Max Mara a renunţat la costumele de armată pe care le-a îmbrăcat în sezonul toamnă-iarnă şi a mizat pe un look safari cu sandale şi haine în stil leopard şi turbane de culoarea scorţişoarei.
Vineri, 21 septembrie
Moschino, Bulgari, Versus, Versace, Etro, Just Cavalli, SportMax şi Blumarine au luat cu asalt scena de vineri. Moschino nu s-a dezis de trendul impus la Londra şi a optat pentru lookul anilor ’60, actualizat cu accente italieneşti. Urmând paşii lui Marc Jacobs şi ai lui Jonathan Saunders, designerul casei Moschino, Rossella Jardini, s-a orientat spre o vestimentaţie monocromatică în care a combinat caschetele voluminoase cu fustele mini şi jachetele scurte în dungi. Pentru un look mai pretenţios, aceasta a adăugat sandale argintii şi cercei voluminoşi de petrecere ce amintesc de rolul lui Sharon Stone din filmul „Casino“.
Cea de-a treia zi i-a adus un omagiu jurnalistei de modă Anna Piaggi, ce a murit anul acesta în august. Designerul de pantofi Manolo Blahnik a discutat despre impactul pe care Piaggi l-a avut în industria modei, în calitate de „aristocrată a Italiei“. „Pentru mine, Milano nu mai este Milano fără Anna. Mi-e dor de ea“, a mărturisit Blahnik.
Cu un început desprins din discursurile motivaţionale („Goleşte-ţi mintea. Restart în modă. Programează şi reîncepe“), Sport Max şi-a transpus sloganul printr-o colecţie de joc de volum, forme şi culori: alb, negru, roşu şi verde.
Dacă Etro a continuat cu un mix vestimentar geometric şi articole multiculturale, Versace a recompus stilul gotic. „Odată cu jachetele am adus o femeie mai puternică, dar pentru prima oară am vrut să reprezint şi o latură mai fragilă“, a explicat Donatella Versace pentru „The Guardian“. În acest sezon designerii Donatella Versace şi Christopher Kane au transformat femeia într-o creatură ce aminteşte de „Fata cu tatuajul de dragon“ a lui Stieg Larsson. Protagonistele de pe podium au defilat în cizme cu toc înalt în stil gladiator, jachetele masculine şi rochii din piele şi dantelă.
Pe de altă parte, odată cu defilarea celor 31 de fotomodele şi interpretarea cântăreţei britanice Beth Ditto, show-ul Versus a adus plasticul în vestimentaţie. Creaţiile Versace au integrat printuri din desene animate, inimi, puncte şi laitmotivul sezonului următor: margareta. Printre materialele preferate s-au aflat împletiturile ce au contrastat cu plasticul transparent, mătăsurile şi pielea.
Roberto Cavalli. FOTO Reuters

Colecţia pastel de la Blumarine a anticipat prezentarea lui Cavalli cu protagoniste sirene. „Veţi vedea 40 de sirene frumoase“, a dezvăluit Roberto Cavalli înainte de show. „Just Cavalli este pentru fetele tinere, foarte tinere. Distracţie, Marea Mediterană şi frumuseţe – unele spectacole desfăşurate în această săptămână par desprinse din iarnă, dar aceasta e vara, vara, vara“, a spus italianul.
Sâmbătă, 22 septembrie
Cea de-a patra zi i-a adus în prim plan pe Bottega Veneta, Fendi, Jil Sander, Jimmy Choo şi Emilio Pucci. Anna Wintour, editorul-şef al ediţiei americane „Vogue“, a fost prezentă la show-ul Bottega Veneta, pentru a observa de aproape hainele create în stilul anilor ’70. Prezentarea de la Fendi a însemnat haine de nurcă, ţap, vulpe şi iepure transpuse într-un spectacol „pastel-violet“, după cum l-a descris directorul de creaţie Karl Lagerfeld.
Designerul german Jil Sander a invocat stilul minimalist al anilor ’90 într-o colecţie destinată femeilor corporatiste de astăzi. „De ce trebuie să plăteşti atât de mult pentru haine? Pentru această colecţie am lucrat timp de opt luni, cu două duminici libere“, şi-a amintit Sander despre perioada creaţiei.
„Experienţele mele din Asia, unde locuiesc 40 de milioane de oameni în unele oraşe, m-au făcut să înţeleg că trebuie să punem accentul pe ceea ce este frumos şi artizanal“, a completat designerul de origine germană. Pentru primăvară-vară 2013, Jil Sanders a prezentat creaţii inspirate din stilul masculin: bluze cu anchior în V, pantaloni scurţi din lână şi jachete din bumbac cu mâneci largi. „Colecţia a fost mai emoţională decât am crezut“, a conchis aceasta.
Senzaţia serii a fost prezentarea Pin Up Stars care, în pofida statusului cvasi-anonim, a compensat printr-o apariţie controversată. Fotomodelul Raffaella Fico (24 de ani) a defilat într-un costum de baie ce i-a scos în evidenţă burtica de gravidă în şase luni.
Duminică, 23 septembrie
Marni, Dolce & Gabbana, Missoni, Giorgio Armani, Laura Biagiotti, Calvin Klein şi Salvatore Ferragamo s-au întrecut duminică pe podiumurile de la Milano. În încercarea de a depăşi performanţele din zilele trecute, au continuat extravaganţele prin apariţia modelului transsexual Lea T, care a defilat cu o ţigară în mână pentru Philipp Plein. Au urmat tinerele de la Missoni, echipate în costume science-fiction, din materiale opace, cu printuri specifice animaţiilor japoneze şi modele lego, ce au concurat cu cele de la Marni, caracterizate printr-un „volum controlat“, după cum a explicat designerul Consuelo Castiglioni.
Dolce & Gabbana. FOTO Reuters

Mult aşteptatul show Dolce & Gabbana a readus romantismul cuminte odată cu imaginea femeii materne. Sub sloganul „Priveşte, dar nu atinge!“, designerii au optat pentru o abordare mai temperată a brandului. „Nu vrem să promovăm o femeie cu un look prădalnic, femeia din această colecţie are vârsta noastră“, a justificat Stefano Gabbana (49 de ani) pentru cotidianul britanic „The Telegraph“.
Cea de-a doua parte a colecţiei a fost realizată pe laitmotivele „Mare, Soare şi Iubire“ într-un cadru intim, familial. Domenico Dolce a confirmat că prin această colecţie a invocat vacanţele strălucitoare din Sicilia, ceea ce s-a văzut în prezentarea celor 86 de fotomodele îmbrăcate în dungi.
Armani a continuat ziua cu o linie vestimentară „curată“, după cum susţine chiar creatorul de modă, o colecţie ce a redat naturaleţea printr-un mix alb-negru-bej. Sandalele cu toc înalt, fustele metalizate şi jachetele fără guler au readus look-ul elegant al străzii, după trendul deja stabilit: masculin-feminin.
Luni, 24 septembrie
DSQUARED² şi Roberto Cavalli au fost capetele de afiş în cea de-a cincea zi de modă în stil italian. Spectatorii au avut senzaţia că văd dublu când pe scena de la DSQUARED² nu au apărut doar designerii Dean şi Dan Caten, ci şi gemenii de la formaţia irlandeză Jedward. Aceştia s-au reunit pentru „o sărbătoare a super-fetelor, a fetelor sexy“, după cum au declarat chiar fraţii Caten.
Sinonim cu excesul, brandul a revenit şi de această dată cu o colecţie puternică, în care accesoriile masive şi lanţurile au concurat pe trupurile fotomodelelor. Fustele mini şi rochiile voluminoase au compus o colecţie dihotomică, al cărei scop a fost să emane sexualitatea şi strălucirea.
În contrast, Cavalli a optat pentru un show delicat, cu mătăsuri, neglijeuri şi printuri florale, ceea ce semnalează şi o schimbare pentru designerul adept al stilului jungle-agresiv. Culorile pale şi nuanţele de roz au îmblânzit femeia Cavalli ce s-a transformat într-o fiinţă inocentă şi firavă pentru sezonul următor.

















