InstaCANNES Cannes-ul, încă necutremurat! Criticul de film Eugenia Vodă transmite pentru „Adevărul“ corespondenţe de pe Croazetă
0Pe parcursul Festivalului de Film de la Cannes, care începe marţi pe Croazetă, criticul de film Eugenia Vodă va transmite corespondenţe speciale pentru ziarul „Adevărul“, intitulate „InstaCannes“. Festivalul de la Cannes se desfăşoară până pe 19 mai.
Text de Eugenia Vodă
Am ajuns la Cannes cu bine, oraşul trepidează deja în vederea evenimentului care va lua startul astă seară, Palatul e ornat cu trei afişe imense, viu colorate, toate trei cu acelaşi sărut Belmondo-Anna Karina, din filmul lui Godard, din 1965, „Pierrot le fou“. Acum Godard are 87 de ani şi a acceptat disciplinat să aibă un film în competiţie... (în mai `68, deci acum fix cincizeci de ani, a fost în fruntea protestatarilor care au întrerupt festivalul!)...
Selecţia (compusă din 21 de filme, dintre care trei „de femei” şi unul de debut, egiptean) pare să fie una consistentă, promiţătoare şi oarecum curajoasă (regizorul rus, Kirill Serebrennikov, e arestat la domiciliu, regizorul iranian, Jafar Panahi, are interdicţie de a părăsi ţara), plajele se pregătesc de petrecerile până la ziuă, cinefilii sunt pe baricade, ca s-o vadă urcând pe covorul roşu pe Cate Blanchett, maiestuoasa australianca - preşedinta juriului, sau sa-i vadă pe Javier Bardem şi Penelope Cruz, protagoniştii filmului de astă seară, din deschidere, „Everybody knows“, de Asghar Farhadi (celălalt regizor iranian din competiţie, cu două Oscaruri la activ)...
Deci toate bune şi frumoase la Cannes, nici măcar nu plouă, cînd, fără să vreau, îmi cad ochii, pe tabletă, pe un titlu, apărut duminică, la un important cotidian romanesc, cu litere roşii: „Festivalul de la Cannes, cutremurat de o TRAGEDIE“ (tragedie cu majuscule). Am intrat înspăimântată în ştire, fără să mă mai întreb cum poate fi cutremurat un festival care încă nici nu a început! Ştirea anunţa moartea, la Paris, a unui producător de film de 81 de ani. Dumnezeu să-l odihnească!, dar mă întreb cui foloseşte şi de ce nu ne plictisim odată de acest mod penibil, şi ridicol, şi neobosit, de a face „presă“).
Organizatorii festivalului au hotărât ca, pentru această ediţie, a 71-a (8-19 mai) să vină cu o serie de modificări în ceea ce însemna ritualul sacru al Cannes-ului: cea mai îndrăzneaţă propunere e aceea ca „proiecţiile de presă” să nu mai preceadă proiecţiile de gală ale filmelor din competiţie, cum se întâmpla până acum, ci să se deruleze în paralel! Ceea ce înseamnă nu numai previzibila creştere a busculadelor de la intrarea în săli, dar şi amânarea cu o zi a reacţiilor critice - deci implicit menajarea sistemului nervos al cineaştilor: căci una e să-ti vezi premiera propriului film plin de speranţă, şi alta e să ai deja în buzunar un ziar cu o cronică demolatoare! Rămîne de vazut dacă această programare cu anestezie chiar va ajuta la ceva sau doar va genera harababură... Să sperăm că nu harababură!
Afişul ediţiei din acest an a Festivalului de Film de la Cannes, înfăţişându-i pe actorii Jean-Paul Belmondo şi Anna Karina, în rolurile din filmul „Pierrot le Fou”, în regia lui Jean-Luc Godard