FOTO Incredibila poveste a celei mai frumoase maşini conduse de regele Mihai

0
0
jaguarul regelui

Când a primit prima maşină, Mihai I nici măcar nu era rege. Avea doar şase ani, dar o pasiune înnăscută pentru caii-putere. Regele a avut multe maşini. Dar preferata sa a fost mereu Jaguarul SS 100 Supersport. Vă prezentăm, în rezumat, fascinanta odisee a acestei maşini fabuloase. Întreaga istorie a maşinii a fost publicată la editura Vremea de unul dintre proprietari, Radu Portocală, în volumul „Istoria întortocheată a Jaguarului albastru“.

Legătura regelui Mihai cu maşinile e, poate, cel mai spectaculos aspect apolitic din biografia Majestăţii Sale. Regele e automobilist, mecanic şi pilot profesionist cu experienţă vastă. E veche, istorică pasiunea aceasta! Lui Mihai I i-au plăcut maşinile încă din vremea în care abia articula primele propoziţii mai complexe. „Din păcate pentru sărmanele noastre urechi, ocazional, el îşi imaginează că este un motor, un motor nu prea bun după zgomotul pe care îl face“, scria Regina Maria în jurnalul său la 1 septembrie 1926. Regele încă nu împlinise cinci ani.

Prima maşină a primit-o în anul următor: un Morris. A continuat cu Rolls-Royce-ul regelui Ferdinand,  Hispano-Suiza şi alte câteva automobile ale Casei Regale. A condus Ford, Jaguar, Delahaye, Bentley, Lincoln, Buick, Mercedes, Cadillac, Opel, Volvo, Lancia, Alfa Romeo sau Jeep. Jaguarul SS 100 Supersport (foto) a fost însă mereu în topul preferinţelor. De ce? Câteva date: 6 cilindri, model 1937, motor nr. M40, tip sport cu şase anvelope marca Englebert. În perioada 1937-1941, au fost fabricate doar 116 exemplare. Primul dintre ele i-a aparţinut Marelui Voievod de Alba-Iulia. Mihai I a primit această maşină la împlinirea vârstei de 16 ani, pe când se pregătea să intre în armată. I-a fost dăruită de Guvernul României, prin Ministerul Aerului.

În anul 1937, viaţa părea să-i surâdă statornic viitorului Rege Mihai I: era un Principe tânăr şi frumos, adorat de popor, având în perspectivă urcarea pe tronul unei ţări pornite pe calea prosperităţii şi a civilizaţiei. La împlinirea vârstei de 16 ani, pe când se pregătea să intre în armată, Guvernul, prin Ministerul Aerului, cunoscând pasiunea pentru mecanică a Principelui, a hotărât să-i dăruiască un automobil de marcă. În 1937, firma englezească Standard Swallow, din care s-a născut prestigioasa uzină Jaguar, a început fabricarea modelului SS Jaguar 100, din care s-au produs, între 1937 şi 1941, un număr de 116 exemplare. Primul dintre acestea a fost oferit de Guvern Marelui Voievod de Alba-Iulia. Destinul întortocheat al acestei maşini îi conferise dintru început caracterul unei maşini de colecţie: este nu numai o maşină regală, nu numai o creaţie superb desenată şi excelent dotată tehnic, ci şi prima dintr-o serie foarte scurtă. Încă un amănunt: este primul automobil pe calandra căruia apare vestita figurină-jaguar care, de-atunci, împodobeşte maşinile de această marcă. Silvia Colfescu, editura Vremea

Maşina a fost vândută însă pe 15 iunie 1944 inginerului Alexandru Frum din Braşov, cu tot cu scule şi accesorii, pentru suma de 500.000 de lei. Inginerul a păstrat-o până în 1962, când i-a vândut-o lui Toma Suciu, un avocat din Cluj. Bărbatul nu se bucură de bijuteria aceasta atât cât ar fi putut: moare într-un accident de maşină la Oradea. Văduva lui Suciu încearcă să restaureze maşina, însă se hotărăşte, în cele din urmă, s-o vândă. În 1972, dă anunţ în ziar. Nu se anunţă niciun cumpărător.

Anunţul trezeşte însă interesul lui Radu Portocală, care bănuia că automobilul ar putea fi Jaguarul regal pe care-l văzuse demult, pe strada Ion Câmpineanu din Bucureşti. Radu Portocală avea atunci 21 de ani. Bunicul său fusese ministru de Interne în perioada 1937-1939, iar tatăl său – un apropiat al regelui. Preţul îl descurajează. Peste un an, tânărul vede din nou anunţul. Decide să ceară ajutorul rudelor din Grecia, împrumută 2.000 de dolari şi merge la negocieri. În faţa maşinii, află că preţul se mărise. Totuşi, proprietara maşinii îi îngăduie o păsuire: va plăti restul la semnarea contractului. Actul de vânzare-cumpărare e semnat în iulie 1974. Maşina are însă nevoie de reparaţii considerabile. Niciun mecanic bucureştean nu se încumetă. Jaguarul SS 100, condus cândva de regele Mihai va staţiona pe avarii într-o parcare din Drumul Taberei.

În 1977, Radu Portocală e forţat să emigreze în Grecia. Automobilul îşi urmează proprietarul cu mari eforturi. Din Grecia însă, maşina pleacă în Anglia, la un restaurator specializat în recondiţionarea maşinilor de epocă. Procesul durează 8 ani! La final maşina ajunge la Paris, la Centre International d’Automobile.

Pe 29 mai 1991, după 47 de ani, regele Mihai are ocazia să-şi revadă vechea dragoste. Întâlnirea e emoţinantă. În septembrie acelaşi an, Jaguarul e prezentat în cadrul salonului „Voitures de stars“, organizat de Louis Vuitton. Pe 25 octombrie 1993, chiar de ziua regelui Mihai, maşina e cumpărată la o licitaţie din Londra. Ia drumul Americii şi ajunge, în final, într-o importantă colecţie din Olanda.

Întreaga odisee a Jaguarului regal e povestită de Radu Portocală în volumul „Istoria întortocheată a Jaguarului albastru“, publicat la editura Vremea. Cartea conţine o mulţime de fotografii cu documente autentice, stadiile de reparaţieale automobilului şi reîntâlnirea Regelui cu Jaguarul.

Radu Portocală este autor, diplomat, eseist, jurnalist, om de cultură, publicist şi scriitor contemporan. Anticomunist convins, opozant al regimului comunist şi al conducerii lui Nicolae Ceauşescu, Radu Portocală a fost persecutat şi mai apoi inculpat, în 1977, pentru înaltă trădare contra orânduirii socialiste. Exilat în Grecia, după un simulacru de proces, a plecat în Franţa, în 1982, unde trăieşte în prezent. A început să practice jurnalismul în 1985, mai întâi la diferite posturi de radio (RFI, Vocea Americii şi BBC), iar apoi în presa scrisă franceză (Le Point, Le Quotidien de Paris, Liberation). După 1990, a publicat editoriale şi comentarii şi în presa română. Numit director al Institutului Cultural Roman din Paris în decembrie 2005, demisionează în decembrie 2006.

Cultură


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri