Coregraful Vava Ştefănescu: "Promovăm artiştii independenţi la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, însă avem nevoie de o sală pentru spectacole"
0Coregrafa Vava Ştefănescu este managerul Centrului Naţional al Dansului,iar în această calitate se luptă pentru ca dansul contemporan românesc să îşi câştige un loc cât mai bun în viaţa culturală românească. Despre şcoala de dans, despre condiţiile actuale, dar şi despre felul în care se desfăşoară activităţile la centrul pe care îl conduce a povestit Vava Ştefănescu la Adevărul Live.
Vava Ştefănescu este coregraf şi dansator cu o bogată activitate artistică şi teoretică. A absolvit Liceul de Coregrafie „George Enescu”, are un master în management cultural – Cooperare Artistică Internaţională la Universitatea Paris VIII UFR Arts, Paris, Franţa, a beneficiat de-a lungul carierei de numeroase burse, stagii internaţionale şi rezidenţe artistice care au consolidat experienţa sa artistică deopotrivă ca dansator şi coregraf, iar în prezent este doctorand la UBB Cluj- Napoca, secţiunea teatru, cu o lucrare de cercetare în domeniul improvizaţiei în dans şi teatru.
Vava Ştefănescu este managerul Centrului Naţional al Dansului-Bucureşti. (CNDB).
Centrul Naţional al Dansului – Bucureşti (CNDB) este singura instituţie publică de cultură aflată în subordinea Ministerului Culturii creată cu scopul de a susţine, dezvolta şi promova dansul contemporan. Statutul său de instituţie de spectacole, dar şi de finanţator al coregrafiei contemporane - rol jucat asemeni Centrului Naţional al Cinematografiei în cazul cinematografiei româneşti -, face din CNDB o instituţie vitală pentru dezvoltarea culturii coregrafice din România.
CNDB este un cadru instituţional conceput ca un spaţiu deschis care doreşte să producă un reviriment permanent la nivelul sensului pe care îl poate avea o astfel de instituţie în contemporaneitate, ca parte a contextului cultural internaţional.
Lumea nu e obişnuită cu dansul contemporan, a declarat Vava Ştefănescu la Adevărul Live. Promovăm artiştii independenţi la CNDB, a subliniat coregraful.
Noua Sală - Sala Stere Popescu- se află pe Bulevardul Mărăşeşti nr. 80-82, Sector 4, Bucureşti, după ce sediul CNDB a trebuit să se mute după intrarea Teatrului Naţional Bucureşti în renovări.
Avem mare nevoie de o sală profesionistă, sper ca Ministerul Culturii să ne ajute în acest sens, a declarat Vava Ştefănescu, la Adevărul Live.
Misiune CNDB
Prin strategia sa, Centrul susţine şi promovează programe şi proiecte care contribuie la dezvoltarea culturii coregrafice şi care fac posibilă participarea scenei locale la un dialog extins la nivel internaţional. CNDB încurajează cercetarea, experimentul şi inovaţia în câmpul practicilor şi teoriilor din arta contemporană şi contribuie la crearea unui mediu favorabil dialogului, reflecţiei şi dezbaterii.
Stagiunea de spectacole
Creat ca o interfaţă dinamică şi flexibilă de relaţionare între profesioniştii domeniului şi publicul larg, CNDB prezintă anual o stagiune de spectacole în care sunt invitate producţii de dans contemporan româneşti şi străine, şi coproducţiile internaţionale pe care Centrul le susţine, oferind astfel publicului o paletă largă de discursuri artistice şi opţiuni estetice.
Pe lângă spectacolele creatorilor români, CNDB a invitat artişti cunoscuţi pe scenele din întreaga lume precum: Vera Mantero (Portugalia), Jerome Bel (Franta/Germania), Xavier Le Roy (Germania), Robyn Schulkowsky (Germania), Sasa Asentic (Serbia), Yoshiko Chuma (S.U.A. /Japonia), Mart Kangro (Estonia), Catherine Diverres (Franta), Rachid Ouramdane (Franţa), Marta Coronado (Belgia), Pedor Gomez Egana (Columbia/Norvegia), Antonija Livingstone (Canada), Frederc Gies (Franţa/Germania), Janez Jansa (Slovenia) şi alţii.
Dezvoltarea culturii coregrafice
Pe lângă spectacolele pe care le prezintă săptămânal în cadrul stagiunii, Centrul propune proiecte în care corpul devine mediatorul unor forme multiple de exprimare şi sondare a realităţii. Programele şi proiectele CNDB creează legături între practici diferite de discurs şi fac posibilă întâlnirea artiştilor, jurnaliştilor, scriitorilor şi creatorilor din diverse domenii cu logici şi stiluri de lucru diferite. În ideea de a le facilita contactul cu structuri ale imaginarului şi instrumente de cercetare la care fac apel alţi creatori, invitaţii CNDB participă la repetiţiile, atelierele, cursurile, spectacolele şi prezentările Centrului, devenind astfel martorii proceselor artistice elaborate sau aflate în starea de vulnerabilitate dinaintea fixării. Centrul devine, astfel, platforma unor dezbateri de fond, anulând graniţele dintre artiştii vizuali, coregrafi, muzicieni, scriitori şi teoreticieni proveniţi din diverse domenii creative.
Cercetare şi documentare
CNDB iniţiază şi susţine proiecte de cercetare, documentare şi reflexie, care pun într-un mediu activ resursele istoriei contemporane, cu accent pe personalităţile care au creat istoria dansului contemporan românesc. Câteva exemple: "Sertar" - 2006, "What to affirm, what to perform/Cartografierea istoriei invizibile" - 2008, volumele "O lume întreagă din fărâme - Cronici de dans 1972-2012" de Liana Tugearu (echivalentul unui dicţionar de artă coregrafică sau al unei istorii a dansului ultimilor 40 de ani).
Selecţiile de proiecte/Finanţări
În afara proiectelor iniţiate şi organizate direct de Centru, acesta finanţează programe şi proiecte coregrafice prin intermediul celor două selecţii pe care le organizează în fiecare an. Astfel, profesioniştii domeniului (coregrafi, dansatori, profesori, grupuri şi companii, teoreticieni, critici, fundaţii şi asociaţii de profil), pot obţine finanţări, spaţii de repetiţii şi sprijin logistic pentru programele şi proiectele pe care le concep.
Ateliere şi cursuri de dans
Centrul organizează cursuri şi ateliere destinate profesioniştilor şi derulează un program de cursuri destinat publicului larg care doreşte să se familiarizeze cu limbajul dansului contemporan.
CNDB găzduieşte ateliere de compoziţie coregrafică şi improvizaţie, cursuri de management cultural şi a derulat un program de ateliere de dans destinat elevilor de la liceele de coregrafie.
Folosind instrumentele şi facilităţile de care dispune pentru a susţine valoarea şi inovaţia, dinamizând întregul peisaj coregrafic şi interferenţele cu celelalte arte, Centrul Naţional al Dansului a devenit în scurt timp de la apariţia sa unul dintre cele mai generoase spaţii de creaţie, dezbatere şi reflecţie artistică din Bucureşti.
Spectacolele de autor ale Vavei Ştefănescu
Portofoliul artistic al Vavei Ştefănescu conţine peste 25 de creaţii originale sau spectacole de autor, din care amintim Swing (2013, TNC), Occupy Vava - instalaţie performativă (2012, TNC), After All (2011, Festivalul Temps d’ Images, Cluj), Cvartet pentru o lavalieră - instalaţie coregrafică (2008), Ghetto blaster, (2008, Teatrul Masca Bucureşti), Solo on line (2004, Teatrul Naţional Cluj), sau în conjuncţie cu regizorul Mihai Măniuţiu din care amintim doar câteva producţii: Deliruri (2012, Teatrul de Artă Deva), Uitarea (2001 şi 2008, Teatrul Naţional Cluj), Visele călătorilor de pe Titanic (2004, Teatrul Tony Bulandra, Târgovişte), Pescuitorii de perle (2002, Opera Naţională Bucureşti), 16 lecţii despre dezastrele…(2001,Teatrul Oleg Danovski, Constanţa), O vară fierbinte pe Iza (2007, Teatrul Naţional Cluj).
A realizat coregrafie pentru teatru alături de regizori importanţi, din care menţionăm numai câteva: Woyceck – regia M. Măniuţiu, Născut pentru niciodată – regia Tompa Gabor, Mcbeth – regia David Zinder, O scrisoare prerdută – regia Tompa Gabor, Tragica istorie a doctorului Faust – regia M. Măniuţiu.
Spectacolele sale au fost prezenate în festivaluri internaţionale prestigioase din Europa, SUA şi Japonia.