Turist european în Europa şi în afara ei: sfaturi utile pentru cei care îşi petrec vacanţa în străinătate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO enational.ro
FOTO enational.ro

Reprezentanţii Comisiei Europene au întocmit o listă cu sfaturi utile pe care agenţii de turism trebuie să le dea turiştilor înainte de plecarea lor în vacanţă. Turiştii vor fi învăţaţi diverse lucruri utile, cum ar fi ce trebuie să facă dacă se confruntă cu o situaţie dificilă, cum se călătoreşte cu animalul de companie, cum aduc alimente din vacanţa lor, despre tarifele de roaming în ţările în care călătoresc etc.

Iată care sunt situaţiile 11 din cele 13 situaţii expuse de reprezentanţii Comisiei Europene, dar şi căile de rezolvare ale problemelor enunţate:

1. Călătoresc în afara Europei, dar ţara mea nu are ambasadă sau consulat la destinaţie. Pe cine ar trebui să contactez dacă am nevoie de ajutor?

Potrivit Comisiei Europene, orice cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene are dreptul la asistenţă consulară dacă se află în afara Europei (chiar şi în cazul în care ţara acestuia nu este reprezentată). Aşadar, orice persoană aflată în dificultate într-o ţară străină, în care nu există o ambasadă sau un consulat al ţării de origine, poate cere ajutor la consulatul sau ambasada oricărui stat membru al UE, în caz de arest, accident sau pierderea unor documente importante. 

2. Unde să sun dacă mi-a dispărut copilul?

Uniunea Europeană a convenit asupra unui număr unic pentru apeluri de urgenţă (116 000) pentru raportarea copiilor dispăruţi. Acelaşi număr poate fi format atât de părinţii unui copil care a dispărut, care s-a pierdut sau care a fugit de acasă, cât şi de către o persoană care deţine informaţii despre un copil dispărut. Prin intermediul acestui număr, turiştii vor avea legătura cu o organizaţie cu experienţă care este în măsură să ofere sprijin şi asistenţă practică de natură psihologică, juridică sau administrativă.

3. Cine mă poate ajuta dacă în timpul vacanţei am probleme cu o companie aeriană, o firmă de închiriere de autoturisme sau un operator de turism?

Datorită normelor impuse de Uniunea Europeană privind drepturile pasagerilor, dacă zborul sau călătoria turistului are întârziere de câteva ore, societatea de transport care asigură călătoria trebuie să îşi despăgubească clientul în mod echitabil. În cazul în care călătoria este anulată, iar clientul trebuie să se cazeze într-un hotel aflat într-un alt loc decât destinaţia sa finală, compania aeriană sau operatorul de transport feroviar ar trebui să suporte costurile de cazare. 

4. Ce drepturi specifice am dacă sunt călător cu handicap?

Normele Uniunii Europene privind drepturile pasagerilor protejează persoanele cu handicap şi pe cele cu mobilitate redusă împotriva discriminării în timpul călătoriilor cu avionul sau cu trenul şi le conferă dreptul de a avea acelaşi acces la mijloacele de transport ca şi ceilalţi cetăţeni.

5. Am achiziţionat un pachet de servicii turistice, însă operatorul meu a dat faliment. Pot obţine o rambursare?

Conform Comisiei Europene,  directiva privind pachetele de servicii turistice protejează consumatorii europeni care pleacă în vacanţă şi acoperă pachetele pentru vacanţă prestabilite care combină cel puţin două dintre următoarele servicii: (1) transportul, (2) cazarea şi (3) alte servicii turistice, cum ar fi excursiile (incluse în preţul de vânzare).

Protecţia oferită de directivă include: informaţiile din broşuri, dreptul de a anula fără penalităţi, răspunderea în ceea ce priveşte serviciile (de exemplu, hoteluri de calitate nesatisfăcătoare) şi protecţie în cazul în care un operator de turism sau o companie aeriană dă faliment.

6. Tarifele telefonice exorbitante îmi ruinează bugetul de vacanţă. Cum aş putea să le reduc pe durata călătoriei?

În această vară are loc încă o scădere a preţurilor – cea mai pronunţată fiind reducerea preţului la comunicaţiile de date în roaming: de la 45 de cenţi/MB la 20 de cenţi/MB (tarif perceput per kilobyte utilizat).

În plus, de la 1 iulie 2014, anumiţi furnizori de servicii de telefonie mobilă din Europa vă vor permite alegerea unui contract separat de roaming înainte de plecare şi, în cazul în care este disponibil, se va permite alegerea unui furnizor local de servicii de comunicaţii de date mobile în roaming în ţara vizitată. În acest fel, turiştii pot compara ofertele de tarife pentru roaming şi pot beneficia de mai multe oferte şi preţuri atractive pe timp de vacanţă. O veste şi mai bună este faptul că UE elaborează în prezent noi norme care au ca scop eliminarea totală a tarifelor de roaming. Prin urmare, este de aşteptat ca înainte de Crăciun tarifele de roaming să fie de domeniul trecutului. Astfel, turiştii vor putea vorbi pe chat, trimite SMS-uri, descărca date şi naviga pe internet în UE la fel ca şi acasă.

Tip de activitate în telefonie mobilă în UEPlafoane tarifare în 2013Plafoane tarifare în 2014Efectuarea unui apel24 de cenţi pe minut19 cenţi pe minutPrimirea unui apel7 cenţi pe minut5 cenţi pe minutTrimiterea unui SMSMaximum 8 cenţiMaximum 6 cenţiDescărcarea de date/navigare pe internet45 de cenţi per MB20 de cenţi per MB

7. Ce trebuie să ştiu dacă doresc să îmi iau animalul de companie (pisica, câinele sau dihorul domestic) cu mine în vacanţă în UE?

Pentru turiştii Uniunii Europene este destuld e uşor să îşi ia animalele de companie în vacanţă, însă această libertate vine cu un set de reguli:

1. În cazul în care călătoriţi cu un câine, o pisică sau un dihor domestic, asiguraţi-vă ca animalul a fost supus unei vaccinări antirabice şi că această informaţie este înscrisă în paşaportul animalului dumneavoastră de companie.

2. În cazul în care călătoriţi în Irlanda, Finlanda, Malta sau Regatul Unit, animalul dumneavoastră de companie va trebui să fie supus şi unui tratament antiparazitar.

3. În cazul în care câinele sau pisica are o vârstă mai mică de 3 luni sau dacă animalul de companie nu este câine, pisică sau dihor domestic, se pot aplica normele specifice fiecărei ţări.

4. Dacă sunteţi cetăţean european şi vă întoarceţi acasă din afara Uniunii Europene, va trebui să aveţi paşaportul animalului dumneavoastră de companie. În funcţie de destinaţia dumneavoastră de vacanţă, în plus faţă de vaccinarea antirabică, s-ar putea ca animalul dumneavoastră de companie să trebuiască să fie supus unor teste suplimentare înainte de plecare.

5. Dacă aveţi reşedinţa în Andorra, Islanda, Liechtenstein, Monaco, Norvegia, San Marino, Elveţia sau statul Vatican şi deţineţi un paşaport pentru animalul dumneavoastră de companie, aveţi aceleaşi drepturi ca şi cetăţenii UE.

8. Pot aduce carne sau brânză la întoarcerea din vacanţa în străinătate?

La întoarcerea din ţări care nu fac parte din Uniunea Europeană, este ilegal transportul produselor din carne sau al produselor lactate, indiferent dacă produsele respective sunt pentru consum propriu sau cadouri.

Cu toate acestea, Comisia Europeană spune că, la întoarcerea din Insulele Feroe, Groenlanda sau Islanda, turiştii pot aduce cel mult 10 kilograme de anumite produse de origine animală, lapte praf pentru sugari, alimente pentru sugari, produse alimentare speciale sau hrană specială pentru animale de companie, care sunt necesare din motive medicale. 

9. Dacă mă confrunt cu probleme atunci când fac cumpărături în vacanţă în străinătate, pe cine pot contacta acasă pentru a mă ajuta să obţin remedierea situaţiei?

Dacă aveţi reşedinţa în UE, Norvegia sau Islanda, puteţi beneficia gratuit de asistenţă la întoarcere. Contactaţi Centrul european pentru consumatori(ECC) din ţara dumneavoastră dacă aţi avut probleme la închirierea unui autoturism, la rezervarea unui pachet de servicii turistice sau a unui bilet de avion atunci când călătoriţi în UE, Norvegia sau Islanda. Personalul centrului poate, de asemenea, să vă ajute să rezolvaţi problemele pe care le-aţi întâmpinat la rezervarea online a unor servicii turistice auxiliare într-o altă ţară europeană. Persoanele care călătoresc în Brazilia cu ocazia Campionatului Mondial de Fotbal vor beneficia, de asemenea, de expertiza ECC. 

10. În vacanţă am cumpărat o pereche de pantofi noi, iar după o săptămână s-au rupt. Cum aş putea să îmi recuperez banii? Care sunt regulile?

Indiferent unde se fac cumpărăturile în UE, turistilor le sunt asigurate drepturile de bază în calitate de consumator. 2 ani garanţie - vânzătorul trebuie să repare sau să înlocuiască gratuit marfa care prezintă defecte. Dacă acest lucru nu este posibil într-un interval rezonabil de timp sau este în dezavantajul turistului, acesta poate solicita rambursarea sau o reducere de preţ. Garanţiile comerciale nu înlocuiesc garanţia minimă de 2 ani, însă pot veni în completarea acesteia.

O altă veste nouă pentru consumatori este intrarea în vigoare la 13 iunie 2014 a noilor norme ale UE privind drepturile consumatorilor, ceea ce va asigura faptul că toţi cetăţenii UE vor dispune de 14 zile dacă doresc să returneze mărfurile cumpărate la distanţă, indiferent dacă acestea au fost achiziţionate pe internet, prin corespondenţă sau la telefon.

11. Ce se întâmplă dacă trebuie să apelez la serviciile unui medic în străinătate?

Dacă turistul se îmbolnăveşte sau suferă un accident în timpul unei călătorii într-o altă ţară din UE, în Islanda, Liechtenstein, Norvegia sau Elveţia, acesta are dreptul la îngrijiri medicale de urgenţă. În acest scop, este necesar să aibă la el cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS). Tratamentul de care va beneficia va fi oferit în aceleaşi condiţii şi la acelaşi preţ ca şi în cazul cetăţenilor asiguraţi în ţara pe care o vizitează. Prin urmare, nu uitaţi să solicitaţi eliberarea gratuită a acestui document de către casa naţională de asigurări de sănătate din ţara dumneavoastră.

Sursă: http://europa.eu/

Călătorii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite