Inflație de spațiu în Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid
0
Se fac 25 de ani de la debutul lui Hyundai Santa Fe. Un model care a ajuns la a cincea generație. Electrificarea este ceva gravat în ADN-ul acestui model din 2012 când a debutat prima versiune hybrid – Hyundai Santa Fe Blue Hybrid.
Numele de cod al acestei versiuni în perioada de dezvoltare a fost MX5, iar designul ”pătrățos”, care are toate șansele să te ducă cu gândul la jocul video Minecraft, nu afectează aerodinamica. Actuala generație se laudă cu un coeficient aerodinamic de 0,29 Cx.






Santa Fe, cu al său design “pixelat” îmi place, poate și pentru simplul fapt că se revoltă conformismului în design. Și sub această umbrele rebelă se ascunde o ergonomie de invidiat. Portiere generos decupate, spațiu interior din belșug, chiar și șapte locuri pe modelul din #CarsAndRoads Croația by #Michelin.
Îi face bine și infuzia de aer nord-american, îi aduce un plus de diversitate în exprimarea spațiului interior, în special.
Urcat la volan am descoperit un interior vast, iar geometria designului interior are ceva din sobrietatea modelelor britanice. Suprafețe orizontale sau verticale împerecheate de discrete curburi. Dar vorbeam mai sus de infuzia nord-americană, și ea este prezentă prin masivitatea detaliilor.





















Consola centrală îți lasă impresia că a fost sechestrată de pe un pick-up din ală mare. Lată, masivă, spațioasă – aproape indecent de primitoare. Să poți așeza două telefoane, unul lângă altul, pe această consolă, într-o zonă special proiectată pentru încărcarea wireless și să pară ceva firesc, că nu ai ocupat tot spațiul... este impresionant.
Pe de altă parte am fost surprins să descopăr cât de jos se poate sta în Santa Fe. Linia laterală înaltă aproape îți induce senzația că ești într-un vehicul militar.
Hyundai Santa Fe este disponibil în două variante de motorizare: un hybrid clasic, fără încărcare la priză, de 215 CP și un plug-in hybrid de 252 CP.
Ambele sisteme de propulsie folosesc același motor termic: un propulsor turbo de 1.6 litri cu patru cilindri ce dezvoltă 160 CP la 5.500 rpm și un cuplu de 265 Nm între 1.500 și 3.500 rpm. Diferența dintre varianta HEV și cea PHEV este dată de puterea motorului electric amplasat pe puntea spate și de capacitatea bateriei.
Pentru PHEV, motorul electric pune la dispoziție 98 CP și 304 Nm, iar bateria are 13,8 kWh, ceea ce înseamnă o autonomie în mod electric de 54 kilometri. Bateria poate fi încărcată AC cu maxim 3,6 kW. Puterea totală a modelului Santa Fe PHEV este de 252 CP, SUV-ul fiind capabil să accelereze de la 0 la 100 km/oră în 9,3 secunde.












Ambele variante de motorizare utilizează o cutie de viteze automată cu șase trepte și vin cu sistem de tracțiune integrală.
Comparativ cu Volvo, aici am regăsit mici ezitări ale sistemului. În cazul unei accelerații mai hotărâte există o întârziere în răspuns cauzată de timpul necesar cutiei de a selecta treapta optimă. Mașina este extrem de eficientă în utilizare urbană și extraurbană, dar odată scoasă pe autostradă, totul se rezumă la munca depusă de propulsorul termic. Și poți descoperi la drum întins, rulat exclusiv pe autostradă că valoarea consumului mediu poate sări de 8,5 litri.












Părerea mea? Santa Fe este mașina pentru familia care găsește spațiul oferit de Bigster, Forester sau Tayron... insuficient. În același timp, chiar dacă i se spune SUV, are un unghi de atac de 17,4 grade, unul de degajare de 20,9 grade și unul de rampă de 15,5 grade, garda la sol de 177 mm îl plasează, pentru mine, într-o zonă de crossover, de MPV cu ceva mai multe grade de libertate.