Am testat noul şi ineditul Citroen C4 Cactus - cel mai economic crossover de pe piaţă
0Cei de la Citroen au venit cu încă o idee bună. Le place să inoveze. Le place să fie primii care încearcă apele, fie cu o filosofie nouă de design, fie cu gadgeturi şi instrumente noi de bord sau de exterior.
Ce-i drept, ăsta a fost întotdeauna motto-ul lor. Aşa că fix din această nevoie de-a deschide piaţa auto unor posibilităţi noi, s-a născut modelul C4 Cactus.
Primul meu contact cu C4 Cactus a fost în cadrul Salonului Auto de la Paris, unde i-am admirat design-ul cabinei, ceea ce reiese şi din articolul pe care l-am scris despre cele mai interesante 15 maşini de acolo (link). Şi da, transmisia automată este haioasă întrucât selectezi modurile Drive, Reverse şi Neutral apăsând nişte butoane mari şi late. Iar interiorul este extrem de robust, o impresie pe care am avut-o şi în urma testului.
Înainte să plec la drum, am stat să mă gândesc unde am putea poziţiona maşina aceasta. În ce segment, cu ce rivali. Este un crossover, dar unul micuţ. Are nişte rivali puţin mai greu de identificat, dar pe care am să-i enumăr acum. Să începem cu cel mai evident dintre ei, anume Renault Captur – model pe care l-am testat acum câteva luni şi despre care puteţi să citiţi aici. Aşa cum am spus şi în acel articol: “Era vehiculelor de tip crossover semi-utilitare şi trendy este aici.” In această categorie intră şi C4 Cactus. În cazul său, trendy este puţin spus. Uitaţi-vă la el. Arată precum nimic altceva de pe şosele. Arată de parcă este gata să te urmeze pe orice tip de teren, accidentat, minat, etc. Şi face toate astea fără beneficiul unui sistem de tracţiune integrală – aşa că nu putem să-l comparăm decât cu versiunile 4×2 ale rivalilor săi.
Încă doi rivali pentru C4 Cactus, dintr-un foc, sunt Opel Mokka 4×2 şi Suzuki S-Cross 4×2. Însă doar pentru versiunile foarte bine echipate ale lui C4 Cactus. Aceştia au preţuri de pornire destul de ridicate. De fapt ştiţi ce, am să-i elimin de pe listă doar pentru asta. Ca să-l poţi rivaliza pe C4 Cactus trebuie să ai un preţ de bază similar (precum Captur). Aşa că îl vom include pe fratele mai mic al lui S-Cross pe lista noastră, anume SX4 – care porneşte de la 11.860 euro în versiunea 1.6 GLX 2WD.
Următorul pe listă este Skoda Roomster. Un fel de mini-MPV/crossover – un rival perfect pentru Dokker Stepway …de altfel. Apropo, chiar dacă nu avem încă preţurile oficiale pentru acesta, de ce să nu considerăm Dokker Stepway ca fiind un jucător în segmentul acesta. Şi bineînţeles, îl avem şi pe Duster 4×2 aici din punct de vedere al preţului.
Ca dovadă, Citroen C4 Cactus are cu cine să se joace în acest segment relativ nou. Întrebarea este, cât de bine va fi el recepţionat de publicul din România?
Uitându-te la el, ai spune că este prima oară când vezi aşa ceva. Şi aşa şi este. Design-ul este de-a dreptul inedit dacă nu chiar revoluţionar (datorită tehnologiei Airbump despre care vom vorbi puţin mai încolo). Privit din faţă, C4 Cactus îţi atrage atenţia prin forma sa “bombată”, poziţiile sale ascuţite precum două sprâncene şi sigla enormă Citroen de pe mască. În caz că nu ştiai la ce maşină te uiţi, acum să ştii! Profilul este unul tipic crossover, cu aripi protejate de bandouri negre deasupra roţilor, iar garda la sol de dimensiuni generoase oferă încredere. Spatele este foarte simplist, poate chiar pragmatic ca limbaj de design. Stopurile acelea micuţe sunt haioase şi ele, poate nu neapărat într-un sens bun, dar se menţine aspectul robust ceea ce mie personal îmi place.
În rest, barele de pe plafon au un design interesant, la fel ca şi jantele de 17″ model Cross. Dar piesa de rezistenţă este categoric tehnologia Airbump inclusă în protecţiile laterale, faţă şi spate. Pe scurt, este un plastic flexibil cu buzunare de aer special concepute pentru a prelua orice tip de impact minor, de la uşi deschise neatent în direcţia Citroen-ului tău, sau diverse accidente de parcare. Acest aspect al lui C4 Cactus este unic şi cu siguranţă veţi auzi mult despre el odată ajunşi într-un showroom Citroen, de la consilierii de vânzare.

Airbump-ul în sine poate fi colorat pe placul clientului, la fel ca şi toată maşina. Este un model foarte configurabil din acest punct de vedere aşa că nu va fi deloc uşor să vezi două C4 Cactus colorate la fel din punct de vedere al combinaţiei Airbump + caroserie. Sunt disponibile 10 culori diferite pentru caroserie şi 4 pentru Airbump-uri.
La interior, aşa cum spuneam şi la început, robust este primul cuvânt care îmi vine în minte atunci când mă uit la cabina lui C4 Cactus. Layout-ul în sine este unul foarte practic iar conceptul de airbag-in-roof sună chiar interesant. Acesta funcţionează exact precum un airbag frontal desemnat pasagerului din dreapta, însă cei de la Citroen au vrut să genereze mai mult spaţiu pentru torpedou. Design-ul de pe planşa de bord superioară şi feţele uşilor clar îmi aminteşte de acele ceasuri marca Diesel, mari, ultra-masculine şi durabile. În rest materialele folosite sunt decente. Nu te vor impresiona însă aici durabilitatea este un factor foarte important.

Poziţia la volan este bună şi oferă suficientă vizibilitate în toate direcţiile. Display-ul de bord îţi indică viteza, carburantul şi treapta în care rulezi însă nu şi turaţiile motorului. Dar credeţi-mă, nici măcar nu am observat decât foarte târziu. Adevărul este că ne uităm la turometru foarte rar, chiar şi din motive practice. În schimb îţi apare un indicator ori de câte ori este nevoie să schimbi vitezele. Aşadar, nu m-a deranjat deloc.
Cele două versiuni de C4 Cactus pe care le-am testat au fost e-HDI-ul de 92cp cu transmisie Pilotată ETG în 6 trepte şi BlueHDI-ul de 100cp cu cutie manuală, tot cu 6 trepte. Cutia automată (sau pilotată) beneficiază de cele trei butoane pentru înainte, înapoi şi neutru, cu care te obişnuieşti foarte repede. Din punct de vedere practic, nu am avut nimic de reproşat. În rest, mai avem şi ecranul tactil de 7″, care are o interfaţă de utilizator foarte simplă şi arată destul de bine.

În materie de spaţiu la interior, ampatamentul de 2595mm este decent şi oferă suficient de mult spaţiu la cap şi genunchi pentru pasagerii din spate. Este de preferat totuşi un şofer cu o înălţime până în 1.80 pentru a nu atinge deloc spătarul scaunelor cu genunchii atunci când stai în spate.
Ca dotări, există trei nivele de echipare, anume: Live, Feel şi Shine. În versiunea de bază Live, primeşti standard: 6 airbag-uri, ecranul de 7″, oglinzi reglabile electric, sistem audio MP3 cu comenzi pe volan, regulator/limitator de viteză, ştergătoare cu sistem Magic Wash (unde jetul de apa provine direct din ştergător), port USB, airbump de culoare neagră şi faruri diurne cu LED. Al doilea nivel de echipare, Feel oferă suplimentar: Hill Assist, aer condiţionat manual, cotieră faţă, volan cu piele bi-ton şi inserţii cromate, bare longitudinale plafon, mânere exterioare în culoarea caroseriei, Bluetooth şi detector de apă în motorină. Echiparea de top, Shine, vine cu: Climatizare automată, sistem audio cu 6 incinte acustice, navigaţie, două porturi USB, senzori de parcare pe spate + cameră video pentru marşarier, proiectoare cu funcţie cornering light, plafonieră faţă cu două spoturi LED, stergătoare şi faruri automate şi geamuri spate şi lunetă fumurii.
Din punct de vedere practic, am fost impresionat de performanţa ştergătoarelor ” Magic Wash “. Şi astfel faci şi economie la lichid de parbriz, alături de economie de greutate – una din filozofiile acestui model despre care vă voi spune chiar acum.
Pe şosea, Citroen C4 Cactus este o maşină senzaţional de uşoara, din toate punctele de vedere dar mai ales " la propriu ". Cât de uşoară? Ei bine, modelul pe benzină VTi de 82cp are o masă totală de numai 965kg! Mai puţin şi decât o Dacia Logan! Datorită acestei reuşite, a rezultat şi o economie de carburant extraordinară, unde pe versiunea turbodiesel BlueHDI de 100cp poţi atinge şi 3.2 litri / 100km în regim extra-urban. Acest motor, cuplat cu transmisia manuală în 6 trepte mi s-a părut cel mai potrivit. Cursa schimbătorului este puţin cam lungă dar te obişnuieşti. Modelul e-HDI cu cutie pilotată s-a dovedit a fi mult mai lent decât versiunea de 100cp cu cutie manuală.
Sprintul până la 100km/h are loc în 11.4 secunde pentru un C4 Cactus e-HDI, în timp ce un BlueHDI ajunge acolo în 10.7 secunde, cu reprize mult mai bune. Celelalte două versiuni, anume VTi de 82cp şi e-THP de 110cp (ambele pe benzină), ating 100km/h în 12.9, respectiv 9.3 secunde. Consumul urban stă în felul următor: 3.8 litri / 100km atât pentru e-HDI cât şi BlueHDI, şi 5.6 litri respectiv 5.8 litri/100km pentru VTi şi e-THP.

Din punct de vedere dinamic, acest model este foarte uşor de condus în orice regim. Direcţia este plăcută la viteze mici şi se întăreşte progresiv la viteze de autostradă. Am fost chiar impresionat de stabilitatea lui C4 Cactus la viteze mari. Suspensia în schimb mi s-a părut cam rigidă pe gropi, denivelări şi mai ales teren accidentat. Este posibil ca acest lucru să fie datorită greutăţii mici, unde o setare mai moale ar fi însemnat un sacrificiu din punct de vedere al stabilităţii. Totuşi, mi-ar fi plăcut o amortizare puţin mai bună pe un automobil de acest gen.
În materie de preţuri, lucrurile stau în felul următor:
C4 Cactus VTi 82 Live/Feel – 12.995 euro / 14.012 euro
C4 Cactus e-THP 110 Feel/Shine – 15.872 euro / 17.484 euro
C4 Cactus e-HDi 92 şi BlueHDi 100 în echiparea Feel sau Shine, au exact acelaşi preţ, anume 16.616 euro pentru Feel (e-HDi sau BlueHDi) şi 18.228 euro pentru Shine (e-HDi sau BlueHDi).
Toate preţurile menţionate conţin TVA.
În concluzie, putem anticipa că această maşină se va bucura de un succes destul de mare în ţări precum Franţa. În România, rămâne de văzut. În schimb are suficient de multe atuuri de partea sa pentru a-şi face loc în segmentul crossover-urilor trendy. Economia de carburant, aspectul robust, tehnologia Airbump, Magic Wash etc sunt toate de partea lui C4 Cactus.

Pentru cei care îşi doresc o maşină descurcăreaţă iar bugetul lor îi direcţionează către acest gen de automobil, atunci nu rămâne decât să viziteze un showroom Citroen pentru a se convinge singuri de calităţile lui C4 Cactus. Ceva-mi spune că este suficient de bun pentru a fura câţiva clienţi şi din curtea celor de la Dacia – ceea ce ar fi o reuşită majoră din punct de vedere al vânzărilor la noi în ţară.