Deutsche Bahn, adversarul Euro 2024. Cine și-a cerut scuze în 21 de limbi pentru haosul de pe căile ferate nemțești
0Când spunem Germania, primele lucruri care ne vin în minte sunt infrastructura și precizia nemțească. Euro 2024 dovedește însă contrariul. Trenurile merg dezastruos, vagoanele sunt supraîncălzite, anulările de curse sunt la ordinea zilei.

Pe scurt, Deutsche Bahn, partener al UEFA la turneul final, este, de fapt, adversarul fotbalului. Noi am observat-o pe viu, atât în călătoriile cu S-Bahn (trenurile locale), U-Bahn (metroul), Regio și ICE (de mare viteză). Dacă primele vin total anapoda, după un program care nu are legătură cu cel oficial, în metrou, cel care duce în general fanii la meciuri, sauna este din partea casei.
De exemplu, cel din München se supraîncălzește îngrozitor, pe durata călătoriei, fanii fiind nevoiți să iasă din vagon, ca să nu leșine. Regio arată ca personalele de la noi și înregistrează întârzieri care dau peste cap programul navetiștilor, în timp ce ICE – trenurile bogătașilor – pleacă și ajung cu ore de întârziere față de mersul stabilit.
Înghețată pentru călătorii blocați în tren
Confirmarea vine și de la „The New York Times“: „Ani de investiţii insuficiente în material rulant, modernizare şi digitalizare au făcut ca Deutsche Bahn, cândva un simbol al eficienţei şi punctualităţii, să devină renumită pentru întârzieri şi anulări. Nemţii, cât şi fanii au avertizat cu luni întregi înainte de începerea Campionatului European că problemele cu care se confruntă Deutsche Bahn ar putea afecta desfăşurarea meciurilor.
Chiar înainte de începerea turneului, angajaţi ai autorităţii de transport din München au fost trimişi să distribuie îngheţată pe băţ călătorilor blocaţi ore în şir în trenuri. În Gelsenkirchen, un oraş industrial din Valea Ruhr, unii fani englezi îngrijoraţi că ar putea pierde debutul echipei lor au decis să meargă pe jos până la stadionul oraşului. În Stuttgart, suporterii maghiari care au ajuns la gara principală a oraşului pentru un meci au descoperit că aceasta fusese înlocuită cu o gaură uriaşă“.
Scuze în 21 de limbi
Aflăm chiar de la ARD, televiziunea națională, că doar o treime dintre trenurile nemțești nu au avut întârzieri în ultima lună. Iar înșiși reprezentanții rețelei de căi ferate recunosc, pe site-ul propriu, că din trenurile pe distanţe lungi, doar 63% au ajuns la timp la destinaţie (în Austria, punctualitatea este de 94%, iar în Franța e de 87%). Noi apreciem că situația e și mai rea, Deutsche Bahn făcând cum procedează ai noștri cu bacteriile nosocomiale din spitale: ascund gunoiul sub preș.
Situaţia a provocat un sentiment de stânjeneală printre nemți, astfel că Felix Dachsel, editorialist la „Der Spiegel“, s-a scuzat în toate cele 21 de limbi ale turneului pentru starea serviciului feroviar din țara sa: „Poţi învinge Germania, dar vei pierde în faţa Deutsche Bahn“. Și guvernanții își dau seama că trebuie făcute investiții, aprobând alocarea a 40 de miliarde de euro, în pofida îngheţării cheltuielilor guvernamentale, astfel că s-a început lucrul la refacerea și modernizarea rețelei.
Berea curge în valuri: 44.588 de litri băuți în prima săptămână, în trenuri
Deși transportul pe calea ferată este o problemă în Germania, prețurile sunt pur și simplu exorbitante, mai ales în cazul trenurilor de mare viteză, ICE. De exemplu, un drum dus de la München la Köln ajunge și la 200 de euro, cu mențiunea că acesta nu este fix, ci variază în funcție de cererea pentru o anumită cursă și de ora la care aceasta are loc. Iar vistieria companiei se umple și graţie vânzărilor de bere şi snackuri în vagoane, notează „Deutsche Welle“.
Deutsche Bahn a anunțat că şi-a dublat vânzările de bere în primele şase zile ale Euro 2024. Călătorii au băut în trenuri 44.588 de litri de bere, dublul volumului obişnuit. Asta pe lângă băuturile vândute aduse de la comercianţii din afară. Deutsche Bahn, unul dintre partenerii principali ai Euro 2024, a anunţat că peste 3 milioane de oameni i-au utilizat trenurile de mare viteză ICE şi intercity în primele şase zile ale turneului.