Vrei să ai o minte ascuţită şi sănătoasă? Citeşte o carte!

Vrei să ai o minte ascuţită şi sănătoasă? Citeşte o carte!

Lectura ţine bătrâneţea la distanţă FOTO Arhiva

Într-o lume a ecranelor de tot felul, este foarte simplu să uiţi plăcerile simple, cum ar fi să te înveleşti într-un pled şi să citeşti o carte bună în lumina veiozei. Însă, adevărul este că cititul unei cărţi nu este doar recreativ sau o temă la orele de literatură. Studii recente sugerează că o carte îţi întăreşte mintea, te calmează, reduce depresia şi chiar întârzie apariţia simptomelor bolii Alzheimer.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cititul te calmează
 
Eşti stresat? Pune mâna pe o carte! Cercetările britanicilor de la Universitatea din Sussex au descoperit că cel mai bun mod de a combate stresul este să citeşti o carte. Cititul unei cărţi este mai relaxant chiar decât să asculţi muzică, să bei un ceai sau să te plimbi. Participanţilor la studiu le-a luat doar şase minute să se relaxeze (calculându-se ritmul cardiac şi tensiunea musculară) cu o carte în faţă.
 
„Nu contează ce carte citeşti, când te pierzi în paginile ei scapi de grijile de zi cu zi, de stres şi, pur şi simplu, explorezi imaginaţia autorului“, spune cercetătorul şef din cadrul acestui studiu, dr. David Lewis.
 
Cititul menţine creierul în formă
 
O viaţă întreagă petrecută cu nasul în cărţi îţi menţine creierul în formă, exact cum exerciţiile fizice îţi menţin corpul în formă. Un studiu care a luat în considerare 294 de oameni care au decedat în jurul vârstei de 90 de ani, a descoperit că cei care se implicau în activităţi stimulante din punct de vedere intelectual (cum este şi cititul), aveau o memorie mai bună. În special, cei care îşi exersau mintea mai târziu în viaţă aveau o rată mai scăzută cu 32% de a suferi vreun declin mental, comparativ cu alţii cu o activitate mintală normală.
 
„Exersarea creierului prin asemenea activităţi, din copilărie şi până la bătrâneţe, este un lucru foarte important pentru sănătatea creierului la vârste înaintate“, conform autorului studiului, doctorul Robert S. Wilson, de la Centrul Medical Universitar „Rush“ din Chicago, SUA.
 
Cititul ţine la distanţă boala Alzheimer
 
Adulţii care au pasiuni ce implică mintea, cum ar fi cititul sau rezolvatul puzzle-urilor, au un risc scăzut de a face boala Alzheimer, susţine un studiu din 2001. „Creierul este un organ, la fel ca oricare altul din corp. La fel cum activitatea fizică întăreşte inima, muşchii şi oasele, activitatea intelectuală întăreşte creierul şi-l ajută să lupte contra bolilor“, susţine Robert P. Friedland, cercetătorul-şef în cadrul acestui studiu.
 
Cititul te ajută să dormi mai bine
 
Mulţi experţi în somnologie recomandă stabilirea unei rutine înainte de somn care să te scape de stresul de zi cu zi, care să calmeze mintea şi să dea semnalul organismului că e timpul pentru odihnă. Lectura poate face parte cu succes din această rutină, atâta vreme cât nu este o carte mult prea incitantă şi nu te lasă să adormi până nu o termini.
 
Cititul te face mai empatic
 
Când te pierzi într-o operă de ficţiune, empatia ta atinge cote nebănuite. Cercetătorii din Olanda au pus la cale două experimente care au demonstrat cum se „transferau emoţional“ cititorii unei cărţi de ficţiune.
 
„Am reuşit să demonstrăm cu ajutorul a două experimente cum se modifică aptitudinile empatice în cursul unei săptămâni. Participanţii au fost puşi să citească o poveste fictivă de Arthur Conan Doyle sau de Jose Saramago. În special, cititorii lui Doyle au devenit mult mai empatici, comparativ cu cei care au citit şi Doyle şi Saramago şi care au devenit mai puţin empatici“, au notat autorii studiului.
 
Cititul combate depresia
 
Cărţile te pot ajuta în cazul depresiei, în special cele „self-help“ („ajută-te singur“) care se mai numesc şi „biblioterapie“. După un an de citit asemenea cărţi (în combinaţie şi cu şedinţele de terapie), studiile au descoperit că depresia scade semnificativ la pacienţi, comparativ cu cei care au urmat doar terapia simplă, fără ajutorul cărţilor.
 
Aceste cărţi „self-help“ funcţionează chiar şi în cazul depresiilor severe. Conform unei analize realizată de Universitatea din Manchester, Marea Britanie, oamenii care suferă de depresie severă pot beneficia de pe urma „acestor intervenţii de intensitate mică“, cum sunt cărţile „self-help“ sau site-urile interactive.
 

Citeşte şi:
 
 
Începi să uiţi tot mai des în ultima vreme? Generoasa farmacie a naturii are leacuri şi pentru problemele de memorie. Am ales pentru tine câteva dintre remediile care şi-au dovedit eficienţa în acest caz.
 
 
Poate că a bate în lemn nu ţine departe ghinionul, dar totuşi ne ajută, deoarece calmează stresul şi ne scapă de temeri.
 
 
Într-o lume în care atacurile de panică par să se transforme în banalităţi, medicamentele folosite în tratamentul anxietăţii devin un bun comun. Costurile „stăpânirii de sine“ vin însă, de cele mai multe ori, cu un risc pe măsură: dependenţa.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările