Cum să învingi frica de a zbura cu avionul

Cum să învingi frica de a zbura
cu avionul

Soluţii oferite de psihologi pentru înlăturarea aviofobiei - teama de a zbura cu avionul. FOTO: Dailymail.co.uk

Frica de avion este unul dintre obstacolele pe care le întâmpină una din cinci persoane care sunt nevoite să călătorească pe distanţe mari. Tehnicile de relaxare, planificarea în amănunt a călătoriei şi imaginarea repetată pot duce la dispariţia acestei fobii. Iată şi o statistică optimistă ce vă poate alunga temerea: şansele ca un avion să se prăbuşească sunt de una la un milion, adică 0,00001%.

Ştiri pe aceeaşi temă

Un prim pas în alungarea aviofobiei – teama de zbor cu avionul – constă în compararea riscului de a suferi un accident în diverse situaţii. De exemplu, riscul de a fi rănit în urma unui accident rutier este de 1 la 5.000 iar cel de a fi intoxicat este de unu la trei milioane.

De asemenea, sunt mai multe şanse să fii muşcat de un şarpe, să fii lovit de un trăznet, să cazi din pat sau să te plimbi şi să fii rănit în comparaţie cu riscul de prăbuşire a avionului.

Apoi, este important să fii pregătit ca avionul să facă mişcări pe care nu le poţi controla.

 

O mare parte din frică decurge din necunoscut. „De ce are aşa mare viteză avionul, de ce mi se înfundă urechile, de ce arată ciudat aripa avionului, de ce ni se spune că trebuie să ne punem centurile de siguranţă? “ – sunt doar câteva din întrebările pe care şi le repetă obsesv în minte cei cărora le este frică de zborul cu avionul.

Pentru a-ţi alunga aceste temeri, iată câteva răspunsuri: pentru a putea decola avionul are nevoie să accelreze, deci să aibă o viteză mai mare; urechile se înfundă din cauza schimbărilor de presiune din aer – pentru a evita acest lucru poţi mesteca o gumă; anumite segmente din aripile avionului se mişcă în timpul zborului, este perfect normal.

Turbulenţele apărute în timpul zborului sunt, de asemenea, motiv de panică în rândul aviofobiştilor. Însă trebuie ştiut că acestea sunt perfect normale şi apar atunci când avionul ia altitudine sau scade în altitudine, deci presiunea atmosferică se modifică. Gradul de intensitate al acestora nu este deloc crescut, ci mai degrabă se simt ca şi când ai merge cu maşina pe un drum accidentat. Rareori se întâmplă ca turbulenţele să cauzeze pasagerilor răni iar acestea sunt cauzate în principal de nepurtarea centurii de siguranţă.

Iar dacă ţi-e teamă că avionul nu este prea des văzut de mecanic pentru eventuale probleme tehnice, află că acest lucru nu se întâmplă niciodată. Pentru fiecare oră de zbor, avionul trece prin 11 ore de mentenanţă. Asta înseamnă că dacă vei avea treo ore de zbor cu avionul, mecanicii îl vor verifica timp de 33 de ore petnru a se asigura că totul este perfect în regulă.

Managementul anxietăţii

Anxietatea este principala caracteristică a celor care se tem de zborul cu avionul. Teama de a nu deţine controlul poate fi uşor învinsă, însă mai întâi de toate trebuie să îţi dai seama ce anume provoacă frica.

Psihologul Simona Ghinea, de la Mental Health Clinic, spune că teama de moarte, de accident, de înălţime şi lipsa de încredere în ceilalţi sunt factori care contribuie la apariţia fricii legate de zborul cu avionul.

Multe dintre persoanele care au o fobie legată de zborul cu avionul sunt chiar şoferi, dar nu percep pericolul la fel de intens atunci când sunt la volan pentru că simt că deţin controlul. În schimb, în timpul zborului altcineva este „şoferul“ şi, mai mult decât atât, acesta nu este văzut decât la finalul cursei.

Tehnica imageriei asistate şi expunerea voită la factorul stresor

O metodă prin care poţi scăpa de teama de zbor este…imaginaţia.

Tehnica imageriei asistate, repetată până la desensibilizare, duce la dispariţia fobiei. Adică, îţi imaginezi că zbori cu avionul de 100 de ori, dacă e cazul, până dispare teama“, spune psihologul Simona Ghinea.
Apoi, există metoda in vivo, adică expunerea voită la stimulul care provoacă teamă – zborul cu avionul – ,  însoţit de o persoană. Confruntarea cu aceşti stimuli produce, după un timp, reducerea anxietăţii, spune psihologul.

Expunerea este o tehnică sigură, fără efecte secundare şi cu rezultate dfoarte bune în tratamentul tulburărilor anxioase, dar trebuie realizată după un program prestabilit împreună cu psihoterapeutul.
Metoda in vivo este utilă din mai multe perspective: ajută la identificarea gândurilor negative automate, care apar în situaţii specifice, şi exersează anumite abilităţi, cum ar fi cea de gestionare a simptomelor fiziologice.

De asemenea, expunerea reprezintă o tehnică des folosită în terapia cognitive-comportamentală, în diferite tulburări, cum ar fi cele de anxietate, de comportament alimentar, disfuncţiile sexuale şi tulburările de somn.

Exerciţii de relaxare

Anxietatea resimţită la zborul cu avionul poate fi ameliorată prin practicarea frecventă a anumitor exerciţii care aduc echilibru stării psihice, cum ar fi yoga sau meditaţia.
Apoi, este esenţial de ţinut minte că starea de încordare nu face decât să înrăutăţească frica. Respiră adânc şi încearcă să-ţi relaxezi umerii, muşchii feţei şi ai picioarelor. Te vei simţi mult mai calm şi nu vei mai percepe zborul atât de periculos.

De asemenea, poţi reduce sentimentul de anxietate cu ajutorul unor ceaiuri cu efect sedativ, cum ar fi cel de tei, măceşe, muşeţel, sunătoare, zmeură, lavandă, obligeană  sau valeriană.

Celebrul mit cu alcoolul băut la bordul avionului pentru a scăpa de frica de zbor este şi nu este prea adevărat.

Alcoolul are efect dezinhibant însă nu funcţionează de fiecare dată. Uneori poate avea chiar efectul invers, de a exacerba senzaţia de teamă“, spune psihologul.

Frica poate fi şi ocolită, mai ales dacă îţi concentrezi atenţia asupra altor aspecte, cum ar fi destinaţia zborului sau acţiunea dintr-o carte preferată.

Recomandări înainte de zborul cu avionul

Există câteva sfaturi pe care, dacă le vei pune în aplicare, nu vei mai avea probleme cu frica de zbor. Iată o listă cu recomandări utile pentru fricoşi:

  • Alege o cursă directă, fără escală – astfel vei scurta vizibil timpul zborului, cu cât mai puţin timp în aer cu atât mai bine;

  • Alege un loc lângă aripă – studiile au demonstrat că aceste locuri sunt cele mai sigure şi pasagerii nu sunt prea zdruncinaţi de turbulenţe, în comparaţie cu locurile de la coada avionului sau cu cele din faţă;

  • Încearcă să găseşti un loc în apropierea uşii de evacuare a avionului – acest lucru îţi va conferi mai multă siguranţă, în caz că ţi-e teamă de un blocaj în avion;

  • Alege o cursă pe timp de zi, de preferat chiar la primele ore ale dimineţii – privitul prin hubloul avionului te poate calma, în timp ce zborul prin întuneric îţi poate accentua senzaţia de necunoscut şi lipsă de control.
     

Desigur, există şi varianta anxioliticelor – medicamente eliberate de psihoterapeut pe bază de reţetă – administrate înaintea zborului cu avionul, însă aceasta este ultima soluţie, dacă nici una din recomandările de mai sus nu funcţionează.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările