Cele mai bogate alimente în vitamina A

Cele
mai bogate alimente în vitamina A

Cele mai bogate alimente în vitamina A .FOTO: Shutterstock

Vitamina A este foarte importantă pentru sistemul imunitar, mentinerea sănătăţii ochilor şi prevenirea îmbătrânirii pielii. Această vitamină este obţinută din  două clase de compuşi, respectiv vitamina A naturală (retinolul) şi precursorii de vitamina A (betacarotenul).

Ştiri pe aceeaşi temă

Betacarotenul s-a dovedit a avea rol preventiv  în anumite tipuri de cancer, în scăderea colesterolului şi a riscului de boli de inimă. De asemenea, acesta creşte numărul de limfocite T, care luptă împotriva infecţiilor.
Vitamina A ajută la dezvoltarea oaselor puternice, menţine sănătatea părului, dinţilor şi gingiilor, elimină petele cauzate de vârstă şi scurtează durata bolilor.

Carenţa de vitamina A se manifestă prin pierderea poftei de mâncare, probleme de vedere (imposibilitatea de a vedea pe întuneric, incapacitatea de adaptare la întuneric, pete sângerii la nivelul ochiului, inflamaţii, senzaţie de arsură, urcior, oboseală, păr uscat, fragil, infecţii, pierderea mirosului, piele aspră, uscată etc.


Deficienţa de vitamina A apare de multe ori ca rezultat al malabsorbţiei cronice a grăsimilor şi este întâlnită cel mai frecvent la copiii sub cinci ani, de obicei din cauza unui aport alimentar insuficient.

Conform datelor Organizaţiei Mondiale  Sănătăţii, aproximativ 190 de milioane de preşcolari şi 19 milioane de femei însărcinate suferă de carenţă de vitamina A. În ţările slab dezvoltate, carenţa de vitamina A începe, în general, în timpul copilăriei. Diareea favorizează absorbţia scăzută a vitaminei A şi lipsa de vitamina A creşte riscul de diaree.

Cele mai bogate alimente în vitamina A sunt:

1. Ficatul de porc şi vită

Ficatul conţine cantităţi mari de vitamina A şi vitamina B12. Conţinutul crescut de vitamina A este un antioxidant cu un rol important în dezvoltare, întărirea sistemului imunitar, îmbunătăţirea vederii şi a fertilităţii. De asemenea, ficatul este un aliment ideal în prevenirea şi combaterea anemiei şi a oboselii, datorită vitaminelor din complexul B conţinute.

2. Gălbenuşul de ou

Există dovezi că gălbenuşul de ou este o sursă excelentă de carotenoizi – luteină şi zeaxantină – care sunt implicaţi în prevenirea tulburărilor de vedere, precum cataracta şi degenerescenţa maculară cauzată de vârstă, o cauză majoră de orbire în cazul persoanelor în vârstă. De asemenea, gălbenuşul de ou este bogat în acid folic, cu rol  important în dezvoltarea normală a creierului şi menţinerea memoriei.

3. Legume verzi: spanac, broccoli, salată verde

Aceste legume au un conţinut ridicat de vitamina A şi calciu, precum şi fier. De asemenea, legumele verzi sunt surse excelente de antioxidanţi, care ajută la combaterea cancerului. Pentru a asimila mai bine calciul, este recomandată stropirea acestor legume cu zeamă de lămâie. O altă regulă este combinarea alimentelor bogate în fier cu cele bogate în vitamina C, deoarece acest lucru ajută la absorbţia mai eficientă a fierului.

4. Legume şi fructe portocalii, roşii şi galbene

Morcovii sunt plini de vitamina A, încetinesc procesul de îmbătrânire şi sunt mai uşor de asimilat atunci când sunt gătiţi la temperatură înaltă, nu în stare crudă, explică profesorul Lesley Regan, de la Institutul de Cercetare Alimentară din Marea Britanie. Dovleacul este şi el o sursă excelentă de vitamina A, esenţială pentru vedere, siluetă şi sănătatea inimii, iar papaya mai este numit şi fructul îngerilor, pentru că protejează corpul de boli şi are un gust foarte bun.

De asemenea, cartofii dulci, pepenele galben şi caisele  sunt surse grozave de vitamina A, un antiinflamator care luptă cu bacteriile cauzatoare de acnee. O altă sursă excelentă de vitamina A sunt roşiile, care au acţiune protectoare asupra pielii, în faţa acţiunii nocive a radiaţiilor UV. De asemenea, roşiile conţin licopen, antioxidant care încetineşte procesul de îmbătrânire a pielii şi reduce riscul apariţiei cancerului de piele.

Cele mai bogate alimente în vitamina C

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările