„Amenzi drastice” în cazul încălcării regulilor privind campania online a candidaților la alegerile prezidențiale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe masa Guvernului României în ședința de joi dimineață sunt hotărârile pentru organizarea alegerilor prezidențiale și organizarea alegerilor parțiale în mai multe județe. În același timp, guvernanții analizează un proiect de OUG privind măsurile pentru organizarea scrutinelor prezidențiale. 

FOTO Inquam Photos / George Călin
FOTO Inquam Photos / George Călin

UPDATE: Premierul Marcel Ciolacu a precizat la începutul ședinței de Guvern că vor fi introduse amenzi drastice în cazul încălcării regulilor privind promovarea line a candidaților. 

„Am venit cu modificări, astfel încât regulile să fie la fel pentru toţi candidaţii şi să nu mai avem această practică pe care am avut-o la ultimele alegeri în care un instrument social-media a favorizat un anumit competitor. Am introdus şi amenzi drastice, respectiv 5% din cifra de afaceri, iar la anumite corporaţii această amendă ar putea duce la multe miliarde de euro”, a afirmat Ciolacu.

***

Datele convenite pentru cele două tururi de scrutin sunt 4 și 18 mai, iar guvernanții urmează să aprobe în ședința Executivului de joi, hotărârile pentru organizarea celor două scrutine, dar și organizarea alegerilor parțiale în mai multe județe.

Astfel, odată cu primul tur al scrutinului prezidențial, pe 4 mai, vor avea loc și alegeri locale pentru alegerea președintelui Consiliului Județean Bihor, după plecarea lui Ilie Bolojan la conducerea Senatului, dar și pentru alegerea primarilor în mai multe localități din 13 județe.

Măsuri privind promovarea online a candidaților 

Pe masa Executivului este în analiză și proiectul de OUG privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025.

Potrivit Antena 3 CNN, printre prevederi este precizat faptul că actorii politici trebuie să indice că este vorba de un material publicitar politic, identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respectiv numele, adresa de e-mail și, dacă este publică, adresa poștală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta își are sediul; după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare; o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.

Sancțiunile propuse 

Referitor la situațiile în care autoritățile vor fi nevoite să ceară marilor rețele sociale eliminarea unor materiale de publicitate politică care nu respectă legea, soluționarea plângerilor privind campania electorală online este în atribuția Birourilor Electorale, urmând ca BEC să le transmită „de îndată Autorității Electorale Permanente, în vederea transmiterii către platformele online foarte mari (...) sub sancțiunea plății unei amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformei online, dacă în termen de 5 ore de la notificarea Autorității Electorale Permanente, platforma online nu elimină materialul publicitar în cauză”. 

„La alegerile pentru Președintele României din anul 2025, este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat”, mai prevede ordonanța. 

Politică

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite