Ministrul Educației, explicații în Senat privind orarul pentru liceeni: „Modelul pe care îl avem acum nu produce rezultate bune de 20 de ani”
0Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, participă, miercuri, în plenul Senatului, la „Ora Guvernului”, la invitația grupului senatorial AUR.

Dezbaterea, organizată la solicitarea grupului senatorial AUR, a avut ca temă „Lipsa materiilor geografie și istorie din planurile-cadru pentru liceu'”.
Mesajul general al ministrului Educației și Cercetării, după luările de poziție ale senatorilor din diverse grupuri parlamentare, a inclus, în sinteză, câteva idei.„Trebuie să pornim de la premisele corecte și astfel vom ajunge cu toții, în final, la concluziile corecte. Iată câteva dintre aceste premise corecte: profilul absolventului trebuie să se refere la un om care este bun specialist, bun cetățean (bun român protector al democrației) și mulțumit de propria viață (în esență o sinteză a celor opt competențe-cheie). Modelele pe care le avem la ora actuală în învățământul liceal nu mai pot continua! Nu au logică curriculară, nu au context adecvat în noile legi ale educației, încarcă prea mult elevii din punct de vedere curricular și nu generează performanță în sistem (vezi testele PISA și alte analize legate de analfabetismul funcțional la nivel liceal), generând în ultimă instanță un risc de securitate națională”, a declarat ministrul.
„În concluzie, noile modele educaționale trebuie să ducă la profilul așteptat al absolventului, în care, printre alte schimbări majore, vom readuce, după aproximativ 20 de ani, disciplinele legate de cultura națională cu nume și/sau curriculum dedicat (exemple: gramatică, Istoria României/Românilor, Geografia României, limba latină etc.), contribuind astfel la profilul așteptat al absolventului”, a mai precizat Daniel David. „Vreau sa va spun ca acest ministru va fi cel care va readuce elementele de cultura nationala, dupa 20 de ani, in scoala. Poate ca nu stiti, dar Istoria Romaniei, Geografia Romaniei, Gramatica Limbii romane nu exista la nivel de liceu. Va rog sa notam acest lucru pentru ca este foarte important”, le-a mai spus ministrul membrilor senatului.
În cadrul dezbaterilor, ministrul Daniel David a punctat că „modelul pe care noi îl avem în acest moment în liceu este un model care de 20 de ani nu produce rezultate bune. Nivelul de analfabetism funcțional este prea mare. Intra copii creativi, inteligenți și ies oameni cu un nivel prea mare de analfabetism funcțional. (...) Modelul pe care îl avem nu mai poate continua”.
„Eu cred că oamenii inteligenţi ajung la concluzii proaste dacă pornesc de la premise de proaste, dar tot oamenii inteligenţi ajung la concluzii bune dacă pornesc de la permise bune”, a mai punctat ministrul.
Ministrul a informat înaintea participării că onorează invitația, mulțumind grupului parlamentar al AUR „pentru interesul asupra proiectelor de planuri-cadru pentru învăţământul liceal”.
„Totodată, precizez că planurile-cadru se află încă în dezbatere până în data de 6 martie 2025, neavând acum un model final, acesta urmând să fie prezentat doar în luna mai 2025, după integrarea tuturor informaţiilor din perioada dezbaterilor”, a mai subliniat Daniel David.
Totodată, ministrul a mai arătat că misiunea sa „este ca o componentă de cultură naţională să fie bine reprezentată în curriculum liceal şi, mai concret, sper ca după mai mult de 20 de ani să fiu ministrul care readuce istoria românilor şi a României şi geografia României ca disciplină de sine-stătătoare în curriculum naţional”.
„Trebuie însă regândite modelele actuale pentru a ne asigura că cultura naţională ajunge în mintea şi comportamentul copiilor noştri în mod eficient”, a mai scris ministrul Daniel David în răspunsul său.
Ministrul Daniel David a făcut câteva declarații și după această întâlnire, afirmând că „interesul manifestat de parlamentarii țării arată că începem să înțelegem că educația și cercetarea sunt elementele fundamentale ale unei națiuni. Suntem în perioada dezbaterilor planurilor-cadru pentru învățământul liceal, așa că, în mod natural, și parlamentarii pot fi parte din dezbatere. Dincolo de unele excese de limbaj/comportament - inerente în context politic și reflectând diversitatea țării pe care trebuie să o luăm așa cum este - multe probleme ridicate au fost foarte relevante: unele, după clarificări, permițându-ne să pornim de la premise corecte, iar ca oameni inteligenți să înțelegem apoi corect concluziile finale, altora oferindu-le răspunsuri punctuale. Voi mai participa la întâlniri cu parlamentarii României ori de câte ori este nevoie și îmi permite timpul - în special în comisiile de specialitate -, pentru a ne asigura că susținem toți educația și cercetarea ca priorități naționale”, a mai punctat ministrul.