Transporturile, ministerul blestemat. Relu Fenechiu a albit într-o lună după condamnarea din dosarul „Transformatorul“

Transporturile,
ministerul blestemat. Relu Fenechiu a albit într-o lună după condamnarea din dosarul „Transformatorul“

12 iulie 2013. Fotografie realizată de Mediafax în ziua în care Fenechiu a fost condamnat; 19 august 2013. Fotografie realizată de săptămânalul ieşean „7 est”, cu ocazia  unui interviu

Problemele lui Ovidiu Silaghi cu legea au creat debandadă la Ministerul Transporturilor şi îl pot arunca în afara legii. Blestemele care tot cad pe acest minister par să se fi abătut şi asupra fostului deţinător al portofoliului, Relu Fenechiu, care a albit subit

Ancheta pornită de procurorii DNA împotriva lui Ovidiu Silaghi, prima propunere a liberalilor pentru Ministerul Transporturilor, poate duce la un blocaj constituţional. Interimatul lui Victor Ponta la Transporturi a început în data de 12 iulie şi, conform Constituţiei, acesta se întinde pe parcursul a 45 de zile. Un calcul simplu arată că termenul-limită expiră duminică, 25 august. Însă, conform calculelor lui Victor Ponta, interimatul său se mai prelungeşte cu o zi. „45 de zile este durata maximă a interimatului, care expiră luni. Până luni, trebuie să avem un nou ministru“, a anunţat Ponta.

SILAGHI E RESPINS OFICIAL SAU NU?

În acest sens, conducerea PNL se va reuni duminică pentru a propune un alt nume la şefia Ministerului Transporturilor, care să-i urmeze lui Relu Fenechiu. Această nouă numire ar putea aduce o nouă epopee politică. Conform deciziei Curţii Constituţionale, preşedintele Traian Băsescu poate refuza o singură dată o propunere de ministru. În cazul Silaghi, preşedintele urma să facă publică decizia vineri, 23 august, aşa cum anunţase. Însă, având în cârcă ancheta DNA, Silaghi a ales să iasă din cursa pentru fotoliul de ministru cu patru zile înainte de anunţul preşedintelui. Chiar dacă Ovidiu Silaghi a ales să se retragă de bună voie şi silit de procurori, o primă ipoteză spune că propunerea cu numele său se află încă pe masa lui Traian Băsescu, care trebuie să-l refuze oficial. Practic, şeful statului este pus în situaţia de a-şi consuma unica şansă de a respinge un ministru şi, apoi, de a accepta orice propunere vine dinspre PNL.

Starea de incertitudine care bântuie Ministerul Transporturilor a fost remarcată şi de premierul Victor Ponta. „Nu vreau să cred, chiar dacă am o părere foarte proastă despre domnul Băsescu, nu vreau să cred că va încălca Constituţia, care spune foarte clar că în 45 de zile trebuie să numească. Nu o să ne jucăm cu şapte propuneri pe care le plimbăm între Palatul Victoria şi Cotroceni. Noul ministru, practic, de luni trebuie să preia problema CFR Marfă“, a spus Ponta.

Profesorul de drept constituţional Radu Carp crede că preşedintele este silit să-l refuse pe Silaghi şi să numească automat un ministru liberal. „Potrivit CCR, preşedintele poate să refuze un ministru o singură dată. Dar în cazul acesta nu putem vorbi despre un refuz clar, despre o propunere respinsă oficial. Preşedintele se poate pronunţa în privinţa lui Silaghi până pe 25 “, a spus Radu Carp, blogger adevarul.ro.

Această ipoteză este întărită şi de un alt specialist în drept constituţional, Elenina Nicuţ. „Premierul urmăreşte ca preşedintele să-şi epuizeze unica posibilitate de refuz motivat. Silaghi nu poate singur să-şi retragă candidatura. În acest moment, preşedintele are două variante: să-l refuze motivat sau poate să-l numească“, spune Nicuţ.

PNL trebuie să vină cu o rezervă la propunerea de ministru pe care o va înainta Victor Ponta preşedintelui

Alina Gorghiu, deputat PNL

„A RESPINS-O?“

Nu toate vocile susţin la unison această ipoteză. Deputatul UNPR Eugen Nicolicea, membru în Comisia juridică, crede că Traian Băsescu poate juca în continuare cartea refuzului. „Păi, a respins-o? Deocamdată nu a refuzat prima propunere. Duminică sau luni, după ce se decid liberalii, preşedintele poate să le întoarcă numirea“, este de părere Nicolicea.

Deputatul PNL Alina Gorghiu, membru în Comisia juridică, admite că şeful statului poate să nu accepte ministrul propus de liberali şi îşi pune în gardă partidul. „PNL trebuie să vină cu o rezervă la propunerea de ministru pe care o va înainta Victor Ponta preşedintelui, pentru că, evident, există posibilitatea ca acesta din urmă sa respingă prima nominalizare. Dat fiind faptul că preşedintele nu a respins prima propunere de ministru (…) are dreptul unui prim refuz“, a notat Alina Gorghiu pe blogul personal.

Varianta prezentată de cei doi parlamentari USL este agreată şi de profesorul de drept constituţional Ioan Stanomir. „Din moment ce Ovidiu Silaghi a declarat oficial că nu mai candidează, Traian Băsescu mai are dreptul să recuze un candidat, pentru că se află în primă fază“, crede Stanomir.

VARIANTA TREI: INTERIMATUL

Dacă a doua variantă este valabilă, iar preşedintele va prefera să refuze noul nume extras de liberali pentru Transporturi, se naşte un nou scenariu: prelungirea interimatului. Chiar dacă în Constituţie nu scrie negru pe alb că interimatul poate fi prelungit şi după cele 45 de zile, Alina Gorghiu este prevăzătoare: „De asta le-am cerut colegilor mei să pregătească două propuneri. Trebuie să evităm situaţia în care Traian Băsescu refuză primul nume. Chiar dacă nu scrie în Constituţie, starea de interimat poate fi prelungită“. Ioan Stanomir face apel la lege şi nu admite varianta interimatului. „Constituţia menţionează o perioadă de interimat de 45 de zile. În privinţa prelungirii acestei perioade, Legea Fundamentală tace, deci nimeni nu se poate pronunţa“, a argumentat Stanomir.

Elenina Nicuţ spune că prelungirea interimatului generează un vid constituţional şi aruncă ministerul în afara legii.  „45 de zile e un termen imperativ. Orice act emis după încheierea acestei perioade se loveşte de nulitate şi aruncă ministerul într-o criză constituţională“, a opinat Nicuţ.

SILAGHI, LA MÂNA COLEGILOR

Deoarece Ovidiu Silaghi este deputat, începerea urmăririi penale poate fi făcută numai cu aprobarea Camerei din care acesta face parte. Camera Deputaţilor a primit deja solicitarea privind începerea urmăririi penale în cazul deputatului PNL. Procurorul general al României, Tiberiu Niţu, a declarat că avizul Parlamentului pentru începerea urmăririi penale în cazul unui ministru sau fost ministru este mai mult o formalitate. „Cred că acest aviz este mai mult o simplă formalitate, pentru că de fapt vine în beneficiul persoanei care este suspectă de săvârşirea unei infracţiuni. În cazul în care nu dai acest aviz, asupra acelei persoane ar putea plana anumite suspiciuni şi nu s-ar putea face apărările necesare“, a afirmat procurorul general al României.

Însă, experienţa parlamentară arată că simpla formalitate se poate transforma într-o lungă tergiversare. În condiţiile în care Parlamentul se reuneşte în sesiunea ordinară la începutul lunii septembrie, mai avem câteva săptămâni de aşteptat până când să se ajungă la un vot în plen. Potrivit procedurii, cererea procurorului-şef al DNA ajunge la procurorul general, care o transmite mai departe Camerei Deputaţilor, lucru care s-a întâmplat deja. Biroul Permanent al Camerei trimite cererea la Comisia juridică, care formulează un punct de vedere, însă doar consultative, după care intră la votul plenului.

Potrivit lui Florin Iordache, membru al Comisiei juridice din Camera Deputaţilor, raportul comisiei va fi trimis Biroului Permanent al Camerei care urmează să convoace plenul acestui for legislativ pentru a se pronunţa. Odată ajunsă în plenul Camerei, procedura ar trebui să se finalizeze prin votul deputaţilor, însă procesul s-ar putea împotmoli din cauza lipsei de cvorum. 

ROCADA MINISTERIALĂ

PNL pregăteşte un schimb de portofolii. Ministrul de Interne, Radu Stroe, ar putea prelua fotoliul Transporturilor, locul său urmând să fie ocupat de un alt liberal. Tudor Chiuariu, Cristian David şi George Scutaru se numără printre cei care ar putea prelua conducerea MAI, conform Mediafax.

RELU FENECHIU A ALBIT ÎNTR-O LUNĂ

Porecla de „minister blestemat” pe care e pe cale să şi-o atribuie portofoliul de la Transporturi este întărită şi de spectaculoasa schimbare fizionomică a fostului titular, Relu Fenechiu: a albit aproape complet după ce a aflat sentinţa de condamnare cu executare. Fenechiu a avut prima apariţie mediatică consistentă după 12 iulie, zi în care magistraţii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie l-au condamnat la cinci ani de închisoare cu executare, în „Dosarul Transformatorul“, pentru complicitate la abuz în serviciu. Relu Fenechiu a vorbit într-un interviu publicat de săptămânalul ieşean „7 est“. Fotografiile ataşate articolului îl arată pe Fenechiu încărunţit complet, schimbarea fizică survenind în intervalul de o lună care a trecut de la pronunţarea sentinţei. Pe de altă parte, şeful PNL Iaşi a păstrat linia discursului agresiv, cu acuzaţii grave la adresa sistemului de justiţie din România.

„LIBERTATE VERSUS NON-COMBAT“

Liberalul se consideră o victimă politică şi a repetat acuzaţiile potrivit cărora „Dosarul Transformatorul“ a fost instrumentat în urma unor presiuni venite şi din preajma Preşedinţiei. „Tot ce este scris în rechizitoriul procurorilor şi în constatarea Gărzii Financiare sunt neadevăruri de la cap la coadă. Lăzăroiu mi-a ransmis, prin cineva din Iaşi, «libertate versus non-combat», acum vreo trei sau patru ani. Dar au fost şi alţii care mi-au spus c-ar fi bine s-o las mai moale. Dar am considerat că, dacă n-am încălcat nicio lege, nu am ce să păţesc“, a mai declarat Fenechiu.

Liderul PNL susţine în continuare că afacerea pe care Electrica SA a încheiat-o cu firmele lui a fost rentabilă. „Marea surpriză este că am găsit în actele SISE produse luate de la mine şi vândute ulterior în profit. Am trimis oameni să identifice şi să fotografieze produse vândute de mine care stau pe stoc. Din sute de produse, vândute cu 46 de facturi, am găsit pe stoc un singur produs. Toate verificările le-am făcut în iunie“, a spus Fenechiu.

UNDE ZAC TRANSFORMATOARELE

Afirmaţia liberalului este falsă. Reporterii „Adevărul“ au fotografiat pe data de 31 iulie a.c. 64 dintre transformatoarele livrate de Fenechiu către SISE, stivuite într-un depozit al sucursalei din Bacău, în cartierul CFR. Angajaţii locali spun că echipamentul electric zace acolo de acum aproximativ 10 ani, de când a fost livrat prin intermediul firmelor lui Fenechiu. În acelaşi timp, muncitorii SISE susţin că alte câteva zeci de transformatoare de la Fenechiu ruginesc într-un alt depozit din Bacău, în zona Gherăieşti, şi într-un alt depozit al fostei Electrica din Iaşi. În momentul de faţă, întreprinderea care ar trebui să presteze servicii pentru E.On se află în pragul falimentului.

ALEGERI SAU NU?

Condamnarea la închisoare îl pune pe Fenechiu într-o situaţie delicată în plan politic. Potrivit unor surse din mediul politic ieşean, reprezentanţii PNL din judeţ au fost convocaţi sâmbătă, 24 august, la o şedinţă în cadrul căreia ar urma să voteze, printre altele, dacă este oportună organizarea în avans de alegeri pentru şefia partidului. Teoretic, mandatul lui Fenechiu la conducerea PNL Iaşi expiră în 2014. Influenţa şi puterea de care dispune fostul ministru în sucursala PNL Iaşi va conduce, cel mai probabil, la un vot de susţinere din partea membrilor partidului. Dacă Relu Fenechiu va fi condamnat definitiv după recursul ÎCCJ, influenţa liberalilor în judeţ şi în interiorul USL Iaşi va scădea dramatic, în favoarea PSD, după cum apreciază analistul politic Florin Gheţău, de la jurnalvirtual.ro. În condiţiile trimiterii după gratii a lui Fenechiu, două nume sunt vehiculate pentru a prelua şefia PNL Iaşi: Cristian Adomniţei, preşedintele CJ Iaşi, şi deputatul Mugur Cozmanciuc, unul dintre apropiaţii lui Fenechiu.

Şova cere ajutorul procurorilor în cazul dispariţiei contractului Bechtel

Dan Şova, ministrul Marilor Proiecte de Infrastructură, a reclamat miercuri procurorilor DNA dispariţia contractului original încheiat cu americanii de la Bechtel pentru autostrada Braşov-Borş. În plângerea depusă, ministrul cere începerea urmăririi penale în acest caz pentru neglijenţă în serviciu privind protecţia informaţiilor clasificate arătând că această neglijenţă ar putea produce pagube României, care să depăşească un milion de euro. Procurorii anticorupţie vor trebui să stabilească cine se face vinovat de pierderea mult-discutatului contract, întrucât plângerea nu vizează o persoană sau o instituţie anume. „Aceasta a fost făcută «in rem» şi nu e îndreptată împotriva unei persoane anume, Direcţia Naţională Anticorupţie fiind în măsură să cerceteze cine se face vinovat pentru lipsa exemplarului original al contractului“, arată un comunicat al departamentului condus de Dan Şova.

La sfârşitul lunii trecute, acesta a susţinut că desecretizarea contractului cu Bechtel nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit, la Ministerul Transporturilor, varianta originală. În replică, fostul ministru Anca Boagiu a susţinut că documentul se află la etajul 2, camera 58, după care pe 7 august a depus plângere penală la Parchetul General împotriva ministrului Dan Şova, acuzându-l că ascunde contractul original Bechtel semnat de Adrian Năstase în anul 2003 pentru a-l apăra pe fostul premier. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro. Mara Răducanu

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările