Ce conţine decretul prezidenţial

Art 4 (2) Măsurile de primă urgenţă cu aplicabilitate graduală prevăzute la pct.1-7din anexa nr.2 se dispun de ministrul afacerilor interne sau de înlocuitorul legal al acestuia, cu acordul prim-ministrului, prin ordonanţă militară.

(3) Măsurile de primă urgenţă cu aplicabilitate graduală, prevăzute la pct.8 din anexa nr.2 se dispun de către Ministerul Afacerilor Interne, prin ordin al secretarului de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau înlocuitorul legal al acestuia.

Aceste prevederi dau puteri foarte mari ministrului afacerilor interne şi şefului DSU, Raed Arafat, cu acordul premierului. Să sperăm că vor avea inteligenţă necesară să se folosească de aceste puteri în interesul românilor.

Art 6: Conducătorii autorităţilor publice, ai celorlalte persoane juridice, precum şi persoanele fizice au obligaţia să respecte şi să aplice toate măsurile stabilite prin prezentul decret şi prin ordonanţele emise de ministrul afacerilor interne.

Anexa 1

Art. 1 - Poliţia Locală se subordonează operaţional Ministerului Afacerilor Interne.

Art. 2 -Serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor se subordonează operaţional unităţilor teritoriale de poliţie, care stabilesc activităţile de sprijin pe care acestea le execută.

Art. 3 -Serviciile voluntare de pompieri (situaţii de urgenţă) se subordonează operaţional unităţilor teritoriale pentru situaţii de urgenţă, care stabilesc responsabilităţile şi modul de acţiune al acestora.

Art. 4 -Serviciile publice de ambulanţă se subordonează operaţional inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă.

Sunt multe articole, am ilustrat doar câteva, să ajut cititorii mei să-şi facă o idee despre ce conţine decretul.

În ce constau oportunităţile care se deschid în faţa guvernului

Guvernul trebuie să ia toate măsurile pentru că România să traverseze cu bine această perioadă dificilă. Are acum ocazia să dirijeze resursele statului, atâtea câte sunt, spre serviciile care se ocupă de sănătatea cetăţenilor, dar şi spre supravieţuirea companiilor mai mari sau mai mici, pentru a diminua impactul economic negativ teribil provocat de criza coronavirusul. Iată câteva dintre aceste măsuri.

  1. Reevaluarea prin rectificarea bugetară, şi alte măsuri promovate prin OUG-uri, reducerea drastică a  cheltuielilor de funcţionare a statului. Se pot anula imediat pensiile şi salariile nesimţite, închiderea ordonatorilor de credite neesenţiali, oprirea creşterilor de pensii şi salarii, dublarea alocaţiilor, pentru că resursele ţării, nu foarte mari, trebuie dirijate în direcţia diminuării consecinţelor nefaste aduse de criza coronavirus. Este clar că veniturile la bugetul de stat vor fi mai mici, ceea ce justifică şi mai mult măsurile propuse mai sus.
  2. Colaborarea deplină cu autorităţile de la UE, pentru a beneficia de banii suplimentari alocaţi de UE în vederea combaterii crizei actuale.
  3. Verificare la sânge a restricţiilor impuse de oprirea extinderii contagiunii cu coronavirus.
  4. Acţiuni imediate şi fără milă împotriva celor care profită de actuala situaţie pentru a fura şi fraudă bugetul de stat.
  5. Schimbarea imediată din conducerile instituţiilor importante a oamenilor puşi acolo de PSD, şi care n-au demonstrat eficientă în funcţionarea acelor instituţii.
  6. Dacă este cazul, se poate trece şi la o remaniere guvernamentală. Nu ne putem juca cu capacitatea statului în gestionarea actualei crize.
  7. Se pot rechiziţiona resurse şi unităţi mobile şi imobile, pentru a face faţa crizei.
  8. Economia trebuie să funcţioneze şi după criză. Este cu atât mai necesară redirecţionarea resurselor financiare către cei care au într-adevăr nevoie de ele.

Cum spuneam, criza aceasta reprezintă şi oportunitatea reglării unor dezechilibre bugetare grave, de către un guvern cu puteri depline, care poate guverna prin OUG-uri, a căror urgenţă nu poate fi pusă la îndoială.

PNL şi guvernul Orban îşi joacă acum soarta în alegerile viitoare. Dacă va acţiona în interesul societăţii, eliminând rapid erorile şi fraudele produse de guvernele PSD din ultimii trei ani, atunci va culege aprecierea populaţiei la viitoarele alegeri. Dacă nu reuşeşte să se delimiteze de proastele obiceiuri ale vechilor guvernări, va avea aceeaşi soartă.