Şi încă economia Italiei este puternică, nu depinde de politic, cum se întâmplă la noi.

Cum am ajuns aici

Avem un guvern interimar, fără puteri depline, fără capacitatea de a emite OUG-uri, care acum chiar se justifică prin urgenţă. Avem o situaţie bugetară cât se poate de proastă, care necesită măsuri impopulare, pe care nu are cine să le ia. Iată lista de probleme care trebuia să ne concentreze atenţia:

  • Deficite bugetare enorme, cheltuieli bugetare mult peste veniturile reale ale statului;
  • Împrumuturi cu costuri din ce în ce mai mari şi un curs leu/euro în picaj;
  • Evaziune fiscală pe care nu suntem capabili s-o domolim, măcar;
  • Cheltuieli bugetare a căror eficienţă n-o urmăreşte nimeni, nu există mecanismele necesare;
  • Împărţirea banilor europeni pentru următorul exerciţiu financiar nu poate fi urmărită de un guvern interimar;
  • Atragerea fondurilor europene;
  • Dezastrul din sectorul public de sănătate şi educaţie.


În loc să căutăm soluţii la aceste probleme presante ale societăţii, discutăm, dezbatem, ne contrazicem de 4 luni de zile despre anticipate, iar acum constatăm că nu pot fi organizate.

S-a greşit pentru că nu au fost respectate litera şi spiritul Constituţiei

Constituţia spune că parlamentul este instalat de către electorat, prin alegeri libere şi corecte. Simetric, tot de popor este schimbat, în alegerile la termen.

Preşedintele Iohannis, premierul Orban, PNL şi USR au „constatat”, din alegerile de anul trecut, că poporul vrea schimbarea parlamentului mai repede, cu două luni înainte de termen! Trecem peste faptul că alegerile de anul trecut n-au fost despre parlamentul României. Dar norma şi filosofia Constituţiei noastre fac greu, spre imposibil, declanşarea alegerilor anticipate. Ceea ce se şi întâmplă.

Constituţia spune că alegeri anticipate se fac atunci când parlamentul decide că nu e în stare să coaguleze o majoritate care să genereze un guvern. Atât. Nu când decide preşedintele ţării sau alţi politicieni, invocând o voinţă a poporului neexprimată explicit, eventual printr-un referendum.

Asta sancţionează şi CCR:

Desemnarea candidatului la funcţia de prim-ministru trebuie să aibă ca scop asigurarea coagulării unei majorităţi parlamentare în vederea formării unui nou guvern.

Atunci când candidatul desemnat, Ludovic Orban, declară în gura mare, înainte de desemnare, că nu va fi votat nici de propriul partid, cum să mai justifici desemnarea sa în scopul coagulării unei majorităţi care să dea un nou guvern? Atunci în ce scop a fost desemnat? Să cadă de două ori ca să avem alegeri anticipate, ieşite din voinţa preşedintelui şi a PNL.

Preşedintele CCR, Valer Dorneanu, a explicat că CCR nu interzice preşedintelui să desemneze pe cine doreşte. Dar măcar candidatul să tacă din gură, să nu declare în gura mare că vrea să fie picat de parlament. Că ieşim din litera şi spiritul Constituţiei.

Sunt unul dintre cei care am spus în mod constant că aşa ceva nu se poate. Nu decid 2-3 persoane când să avem anticipate. S-ar fi creat şi un precedent periculos. În şedinţa de ieri a parlamentului au fost în sală circa 160 de parlamentari, de acord cu acţiunile preşedintelui şi ale PNL. Restul până la 465 nu erau de acord cu aceste iniţiative. Să ignori aleşii electoratului român, să-i dispreţuieşti, să-i demonizezi, nu este o acţiune de Românie europeană în anul 2020. Aici au greşit fundamental preşedintele şi PNL. Iar acum culeg roadele.

De ce este gravă situaţia în care se află România

Situaţia în care se află România poate fi înţeleasă dacă ne uităm la Italia. O ţară mult mai bogată şi cu mult mai multă experienţă democratică. Peste câteva zile sau săptămâni, România va fi obligată să ia aceleaşi măsuri împotriva coronavirusului. Poate unele şi mai drastice. Dar nu avem nici macar suficiente kituri de depistare a coronavirusului.

Cu un guvern interimar, care nu poate da OUG-uri, cu o clasă politică sfâşiată de lupte şi interese divergente, cu un parlament în care domneşte dispreţul, ura, demonizarea adversarilor politici, cu greu poţi face faţă unui eveniment de asemenea magnitudine, cum este ameninţarea coronavirusului. China şi Italia au alocat resurse umane şi materiale uriaşe, pentru a face faţă ameninţării. Resurse pe care România nu le are. Cu atât mai mult ar fi fost necesară o înţelegere de oprire a luptei politice, un guvern stabil şi cu puteri valide, o celulă de criză politică, care să supervizeze toate acţiunile care se pregătesc şi care vor veni în vederea combaterii coronavirusului.

Ce soluţii avem în faţă

Prima urgenţă, un guvern valid care să facă faţă evenimentelor din următoarele zile sau săptămâni. Dl Orban a greşit fatal când, în „bună“ tradiţie românească, a dispreţuit, criticat, demonizat, partea de parlament care nu-l susţine. Şi acum culege roadele. Doar 160 de parlamentari îi împărtăşesc convingerile politice.

Un nou premier mi se pare esenţial. O persoană neimplicată în tradiţia luptelor politice de la noi. Înclinată spre negociere, spre „politeţe“ politică, cu multă experienţă politică în plan european, pentru că suntem, totuşi, pate importantă a UE. Siegfried Mureşan e un exemplu, membru de frunte al PNL, care îndeplineşte toate aceste condiţii. Pot exista şi alte personalităţi, Bogdan Aurescu, de exemplu, dar o resetare a spiritului în care se face acum politică în România este absolut necesară. Şi doar o persoană din afara cercurilor de putere actuale ar putea aduce o linişte relativă.

Un guvern de tehnocraţi, de tipul Dacian Cioloş, nu va face mare lucru, neavând sprijin parlamentar.

Preşedintele a anunţat că în 2-3 zile va anunţa deciziile sale, în situaţia actuală creată mai ales de ameninţarea coronavirusului. Nu rămâne decât să sperăm că va avea, de data aceastamai multă inspiraţie.