Dragnea avea un interes direct şi personal în afacere: scurtarea termenelor de prescripţie l-ar fi scăpat de dosarul „Bombonica“, în care tocmai ce-a fost condamnat pe 27 mai. Dar, în egală măsură, Dragnea urmărea şi fidelizarea unei întregi armate de funcţionari publici, care abia aşteptau, şi ei, o altă modificare din Codul penal: dezincriminarea totală a neglijenţei în serviciu.

Ianuarie 2019, comuna Sânandrei, Timiş. Un bărbat apelează serviciul 112 la ora 4 dimineaţa şi anunţă că un vecin, cu care se afla în conflict, îi taie cu drujba uşa de la intrare şi vrea să-l omoare. Dispecerul îi spune să meargă la culcare, că probabil vecinul lui tăia nişte lemne. La 4 dimineaţa, ca orice om normal.

Şapte minute mai târziu bărbatul sună din nou, anunţând un pericol iminent. Abia atunci este trimis un echipaj de poliţie care, ajuns la destinaţie, constată că drujba îşi făcuse treaba până la capăt: apelantul era, bine-mersi, mort. Dispecerul de la 112 este acum anchetat sub acuzaţia de neglijenţă în serviciu.

Iulie 2019, municipiul Caracal, judeţul Olt. Alexandra Măceşanu, 15 ani, anunţă la 112 că a fost răpită, bătută şi violată de un bărbat. Operatorii de la 112 îi răspund în răspăr, ironici sau iritaţi de deranj, iar poliţia descinde la locul captivităţii abia după 19 ore de la primul apel. Agresorul e arestat şi declară că a ucis-o pe fată. DIICOT deschide dosar penal şi extinde cercetările şi faţă de operatorii 112, sub acuzaţia de neglijenţă în serviciu.

Ordonanţa cerută de Liviu Dragnea nu a mai fost dată, dar asta nu înseamnă mare lucru. Dezincriminarea neglijenţei în serviciu se află încă în circuit legislativ şi, din moment ce a trecut deja de verificarea CCR, nu mai poate fi oprită decât dacă se răzgândeşte majoritatea parlamentară. Altminteri, preşedintele Iohannis va fi obligat să o promulge. Iar operatorii 112 menţionaţi mai sus ar scăpa de orice acuzaţie penală şi ar risca doar sancţiuni administrative: mustrare, mustrare scrisă cu avertisment, scăderea salariilor pe maximum 3 luni sau, în caz extrem, concedierea.

Dar cum justifică Parlamentul dezincriminarea acestei fapte? Ca de obicei, halucinant, ca tot ce a emanat de la Comisia Iordache. În expunerea de motive, se arată că neglijenţa în serviciu pur şi simplu nu poate fi incriminată penal. Pentru că dacă funcţionarul cunoaşte legea şi o încalcă, atunci vorbim de abuz în serviciu, nu de neglijenţă. Iar dacă funcţionarul nu cunoaşte legea şi o încalcă, atunci nu poate fi acuzat nici măcar de culpă, de greşeală – căci nu cunoaşte legea pe care o încalcă.

Curtea Constituţională a înghiţit fără obiecţii o asemenea argumentaţie şi a mai adăugat una, senzaţională. Citiţi cu atenţie: „Curtea reţine că norma de dezincriminare nu afectează valori fundamentale ale societăţii, lipsa neglijenţei în serviciu din legislaţia penală nefiind de natură a încălca drepturi sau libertăţi fundamentale“.

Nefericitul căzut sub drujbă sau Alexandra Măceşanu s-ar putea să fie de altă părere şi să considere că propria lor viaţă era, măcar pentru ei, o valoare fundamentală. Din păcate, ei nu mai au cum să facă apel. Şi chiar dacă ar avea cum, nu au unde, pentru că deciziile CCR sunt definitive şi general obligatorii. Cam ca moartea, aşa...