Codul Administrativ: politizare până în măduva oaselor. Ce amendamente controversate are proiectul de lege

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Codul Administrativ, proiect pentru care deputaţii vor da luni votul final, conţine prevederi care încalcă Legea fundamentală şi are articole prin care urmează să aibă loc o politizare excesivă a administraţiei, în condiţiile în care prefecţii, subprefecţii şi şefii de deconcentrate din teritoriu vor putea fi persoane cu funcţii politice.

Unul dintre articolele care a dus la discuţii aprinse în Comisia de Cod Administrativ, dar care a fost introdus în proiect pentru votul final, este cel referitor la acordarea de pensii speciale pentru unii aleşi locali, adică pentru primari, viceprimari, preşedinţi de CJ şi vicepreşedinţi de CJ. „La primarii de comună în jur de 800 de lei înseamnă această indemnizaţie, iar primarul Capitalei de 1.400 de lei pentru un mandat“, declara Marcel Ciolacu, preşedintele comisiei care a elaborat Codul, după adoptarea amendamentului. Problema actualei forme a amendamentului e faptul că e formulat de aşa natură încât are mari şanse să nu treacă de controlul CCR, dacă legea finală e contestată.

Mai exact, CCR a mai respins în două rânduri o lege care prevedea pensii speciale pentru aleşii locali, deoarece aceasta discrimina între diverse categorii de aleşi locali, adică între cei care urmau să aibă asemenea beneficii şi consilierii locali şi consilierii judeţeni care nu primeau. Or, CCR a spus atunci că ori se dau pensii speciale pentru toţi aleşii locali, ori pentru nimeni. Nu au fost uitaţi nici consilierii locali şi judeţeni, cărora le va fi mărită indemnizaţia lunară la 10% din salariul primarului sau preşedintelui de CJ, în condiţiile în care în prezent este acordată o indemnizaţie de 5%. 

Guvernul, plasator de forţă de muncă

Funcţionarii publici vor urma a fi singurii care răspund pentru legalitatea actelor administrative. „Iobăgia funcţionarilor publici. Funcţionarii publici sunt singurii care răspund pentru legalitatea actelor administrative, astfel că era important pentru decidenţii politici să poată scăpa uşor de cei incomozi, fie prin schimbarea naturii anumitor posturi, fie prin reorganizări mai facile de structuri de posturi“, a precizat şi senatoarea USR Florina Presadă, într-un mesaj pe contul său de Facebook. De asemenea, prin noul Cod, prefecţii, subprefecţii şi şefii de deconcentrate nu mai sunt înalţi funcţionaru publici sau funcţionari publici, funcţiile acestora urmând a fi politizate, ceea ce înseamnă că Guvernul şi instituţiile centrale din Capitală vor putea numi în teritoriu oameni cu o poziţie asumată politic. Practic, partidele aflate la guvernare vor putea da pe faţă sinecuri către activiştii de partid din teritoriu.

Mai mult, autorităţile şi instituţiile publice pot efectua reorganizări de posturi fără a mai fi necesar avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP), instituţie care putea să atace în instanţă actele nelegale. Golirea de conţinut a acestei structuri şi politizarea aparatului de funcţionari publici au fost criticate din luna iunie de Comisia Europeană, printre sancţiunile care ar putea urma fiind chiar suspendarea plăţilor din fonduri europene.

Concesionarea, mai uşor de făcut

Aleşii au umblat şi la modul cum se va da votul în consilii pe proiectele privind concesionarea sau înfiinţarea de companii. Astfel, dacă în prezent pentru a concesiona sau înfiinţa o companie la de interes local  necesită un vot al 2/3 din consilierii locali sau judeţen, situaţia se va schimba prin adoptarea noului cod când majoritatea va fi de 50% + 1 din consilieri. 

Nu în ultimul rând, aleşii locali vor scăpa de o incompatibilitatea, din prezent, în condiţiile în care vor putea avea calitatea de persoană fizică autorizată, persoană care exploatează o întreprindere individuală sau o întreprindere familială. În martie, CCR a dat o decizie prin care sublinia faptul că aleşii locali, dar şi parlamentarii sau miniştrii nu pot avea calitatea de comerciant.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite