Vânzările Dacia s-au prăbuşit în Europa. Renault, retrogradat la ratingul „junk“ de Moody's

Vânzările Dacia s-au prăbuşit în Europa. Renault, retrogradat la ratingul „junk“ de Moody's

Vânzările Dacia s-au prăbuşit cu peste 30 la sută FOTO Mediafax

Se anunţă vremuri grele pentru Renault, proprietarul Dacia, după ce uzina de la Mioveni a înregistrat, în luna ianuarie, o prăbuşire a vânzărilor pe piaţa europeană. În plus, agenţia de evaluare financiară Moody's a coborât ratingul Renault la categoria „junk” (gunoi-n.red.), iar responsabilii companiei franceze nu exclud închideri de fabrici.

Ştiri pe aceeaşi temă

Concret,  Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a publicat o serie de statistici din care rezultă că Dacia, cel mai mare exportator al României şi brandul port-drapel al Renault în domeniul vânzărilor de masă, a înregistrat, în luna ianuarie a acestui an faţă de perioada similară a anului trecut, o scădere de calibru a livrărilor pe piaţa europeană. Practic, vânzările s-au prăbuşit cu 31,4%, iar cota de piaţă a producătorului de automobile de la Mioveni s-a redus la 2,7%, de la 3,6% în perioada similară din 2019. Astfel, înmatriculările de autoturisme Dacia în Europa s-au cifrat luna trecută la 30.475 de unităţi, în scădere faţă de ianuarie 2018, când s-a consemnat punerea în circulaţie a 44.393 vehicule.
 
Scăderea este considerată una importantă dacă avem în vedere că, în perioada respectivă, pe fondul adoptării noilor norme de poluare, piaţa auto europeană a înregistrat un recul care s-a concretizat printr-o cădere de numai 7 la sută. Contactaţi de „Adevărul”, reprezentanţii Dacia nu au vrut să comenteze cifrele publicate de ACEA. 
 

Sfatul experţilor: nerecomandat pentru investiţii

Pe acest fond, agenţia de evaluare financiară Moody's a coborât marţi, cu o treaptă, de la „Baa3” la „Ba1”, ratingul atribuit Renault, la categoria „junk” (nerecomandat pentru investiţii), cu perspectivă stabilă, după ce anul trecut producătorul auto francez a înregistrat primele pierderi din ultimii zece ani, transmit Bloomberg şi Reuters. „Pe baza estimărilor companiei pentru 2020, care anticipează un declin suplimentar al marjei operaţionale, şi pe fondul slăbiciunii continue a mediului operaţional, nu ne aşteptăm ca Renault să-şi poată restabili pe termen mediu marja operaţională la un nivel viabil”, se arată în comunicatul Moody’s. 
 
Instituţia precizează că perspectiva stabilă anticipează continuarea politicii fiscale prudente de către Renault, nivelul adecvat al lichidităţilor şi îmbunătăţirea rezultatelor financiare. Practic, grupul Renault a înregistrat în 2019 o pierdere netă de 141 milioane de euro (faţă de un profit de 3,3 miliarde de euro în 2018), în timp ce vânzările totale au scăzut cu 3,4% în ritm anual, până la 3,753 milioane vehicule. Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, regrupează zece mărci de automobile (printre care Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti, Datsun etc.) cu 470.000 de salariaţi şi 122 de uzine pe toate continentele. 
 

Previzibile închideri de fabrici

Ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, a avertizat marţi Renault să nu închidă fabrici şi să nu recurgă la concedieri în Franţa, după ce, în urma publicării rezultatelor financiare dezamăgitoare, directorul general interimar al companiei Clotilde Delbos nu a exclus posibilitatea ca producătorul auto să închidă unele uzine, transmite Reuters. „Nu avem niciun tabu şi nu excludem nimic”, a declarat Clotilde Delbos, într-o conferinţă de presă, întrebată fiind despre posibilitatea ca uzinele din Franţa sau din întreaga lume să fie închise, iar un anunţ în acest sens se va face în luna mai. 
 

Prima Dacie electrică, prezentată în două săptămâni

Pe acest fond, Renault a simţit nevoia să resusciteze brandul-locomotivă la capitolul volum al vânzărilor şi a anunţat, ieri, că Dacia va prezenta pe 3 martie, la Geneva, „în premieră mondială cea mai accesibilă maşină de oraş de pe piaţă, 100% electrică”. Confom unor surse din piaţă, modelul va fi unul de oraş şi va costa, cel mai probabil, sub 15.000 de euro. În plus, modelul va fi unul şi mai accesibil după aplicarea subvenţiilor pe care mai multe ţări le oferă la achiziţionarea unei maşini electrice. În piaţă s-a vehiculat două variante conceptuale ale primei maşini electrice produse la Mioveni. Prima ar fi o versiune adaptată a modelului Renault K-ZE, care se vinde pe piaţa din China la un preţ de aproximativ 8.000 de euro şi care la rândul lui este derivat din SUV-ul pe benzină Kwid, dezvoltat şi fabricat de Renault în India, pentru piaţa locală.
 
Totuşi, mai probabil, prima Dacia electrică va pleca de la versiunea electrică a lui Renault Twingo, numită Twingo Z.E., programată să fie lansată în acest an. Conform unor surse, Dacia electrică va fi aruncată pe piaţă în 2021. 
 
Exportatorul numărul 1 al ţării
 
Automobile Dacia a reuşit să treacă încă din 2018 de o cifră de afaceri anuală de 5 miliarde de euro şi este în continuare exportatorul numărul 1 al ţării. Concret, împreună cu Ford, celălalt producător auto prezent în România, Dacia realizează 26% în exporturile României. În plus, cei doi producători auto furnizează 14% din Produsul intern brut al ţarii.  Valoarea totală a investiţiilor  realizate de către Grupul Renault la Mioveni depăşeşte 3 miliarde euro. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: