Sindicaliştii de la Moreni spun că proiectul de construire a trasportoarelor blindate a îngheţat: „România se vrea doar consumatoare, nu producătoare“

Sindicaliştii de la Moreni spun că proiectul de construire a trasportoarelor blindate a îngheţat: „România se vrea doar consumatoare, nu producătoare“

Proiectul AGILIS presupune circa 400 de transportoare blindate amfibii pentru MApN, primul urmând a ieşi pe poartă uzinei în 2020

La începutul anului, Rheinmetall, prin compania mixtă româno-germană Romanian Military Vehicle Systems (RMVS), în care părţile deţin 50%, anunţa, printr-un comunicat de presă, că va crea peste 600 locuri de muncă directe şi indirecte la Moreni, unde se vor construi 400 de transportoare blindate 8x8 Agilis, iar circa 87% din componente vor fi produse şi furnizate din România.

Informaţia a fost întărită şi de Ministrul Apărării, Mihai Fifor, care a fost şi el în Dâmboviţa în urmă cu câteva luni. De atunci însă nu s-a mai întâmplat nimic, spun sindicaliştii.
 
Potrivit liderul Sindicatului „Dreptatea” din Automecanica Moreni, Constantin Bucuroiu, secretar pe probleme de apărare şi ordine publică în cadrul Federaţiei Naţionale Sindicale „Solidaritatea Metal” din Cartel Alfa, sunt încă probleme în privinţa unor sume de bani care trebuie să fie alocate de la Ministerul Economiei pentru începerea proiectului de realizare a blindatului. Este vorba, spune el, de o sumă de 280 de milioane de euro, bani pe care statul ar trebui să îi vireze în conturile nemţilor pentru ca aceştia să se apuce de treabă. Din această sumă, 9 milioane de euro ar fi destinate doar pentru instruirea personalului care va produce transportoarele.
 
„La Automecanica, în momentul de faţă este îngheţat proiectul cu Rheinmetall, din cauza sumelor de bani, pentru că nimeni nu are curajul să semneze pentru sumele cerute de nemţi. Încercăm să deblocăm chestia cu americanii de la General Dynamics, să pornim cu ei asamblarea şi vopsirea carcaselor pe care să le trimitem la UMB pentru integrare. Cu armata suntem în continuare în relaţii pe mentenanţă”, spune Bucuroiu (foto dreapta).
 
Proiectul AGILIS presupune circa 400 de transportoare blindate amfibii pentru MApN, primul urmând a ieşi pe poartă uzinei în 2020. Proiectul ar urma să meargă în paralel cu contractul pe care MApN îl va semna cu General Dynamics pentru alte 227 de transportoare Piranha V asamblate la Uzina Mecanică Bucureşti. 
 
La Moreni, dincolo de transportorul AGILIS, Rheinmetall vrea să producă şi camioane militare, elemente pentru clienţi internaţionali şi să mai producă şi un tun de 30 mm care să fie montat pe viitorul transportor 8X8.
 
Jurnaliştii „Adevărul” au cerut în scris un răspuns din partea Ministerului Economiei legat de stadiul proiectului AGILIS, însă nu au primit niciun răspuns până acum.
 
„Nemţii au cerut aceşti bani, partea română a fost de acord să dea banii, dar când s-au aşezat la masă nimeni nu şi-a asumat că va da banii aceştia unei firme private. Societatea mixtă este înfiinţată, funcţionabilă conform legilor româneşti, dar când a fost vorba de cine plăteşte şi cât plăteşte, totul s-a poticnit. Acum au apărut alte speculaţii, cert este că Automecanica este păgubită. Se mege pe achiziţionarea unor şenilate de la nemţi, camioane şi multe altele. Nu se va întâmpla aşa ceva. Este o poveste care mie îmi pute încă de la început, pentru că lucrurile nu au pornit corect de la început. Noi avem hala de procuţie, nemţii trebuia să vină cu tehnologia şi utilajele. Aici s-a discutat timp de trei ani în van, fiecare a vrut să pară mai şemecheri decât ceilalţi, iar nemţii au crezut că noi acum au căzut din pom”, explică liderul de sindicat.
 
 
„Automecanica este cea care a pierdut enorm, pentru că mutarea la Bucureşti (nr. UMB) a produsului Piranha nu a fost o idee bună. Acolo nu se poate produce. La Moreni era destulă capabilitate ca anul acesta să se execute primele bucăţi de tranportoare americane. La UMB se va face integrarea produsului Piranha. Nu văd ca ministerul Economiei să se implice în problema asta, pentru că Moreni ar veni cu partea de sudură, vopsire şi asamblarea carcasei, iar la UMB s-ar face montajul produsului. Cineva nu vrea să nu se facă niciun produs în România. Vreau intervenţia SRI pentru treaba asta. Toate lucrurile s-au oprit subit, toate proiectele importante. Din 2011 şi până acum am fi putut avea transportorul armatei gata. România se vrea doar consumatoare, nu producătoare”, mai spune Constantin Bucuroiu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: