EXCLUSIV Proiectantul Zidului Morţii îşi apără „opera“: „Intersecţia este sigură. Şoferii sunt vinovaţi pentru accidente!“

EXCLUSIV Proiectantul Zidului Morţii îşi apără „opera“: „Intersecţia este sigură. Şoferii sunt vinovaţi pentru accidente!“

Inginerul Florin Vasile Jula susţine că intersecţia este sigură FOTO Dinu ZARA

Inginerul Florin Vasile Jula, şeful echipei care a proiectat Zidul Morţii, pilon unde au avut loc două accidente mortale cu patru victime, a explicat cum a fost aleasă controversata soluţie tehnică. Jula a explicat că accidentele s-au produs din cauza faptului că lucrarea nu a fost finalizată şi a neatenţiei şoferilor, dar că intersecţia va fi foarte sigură după închiderea şantierului pentru că vor fi evitate coliziunile între maşini.

Zidul Morţii, aşa cum este cunoscut pilonul şoselei de centură a municipiului Suceava de la intersecţia cu DN17, a fost o soluţie tehnică corectă şi care va garanta siguranţa participanţilor la trafic după ce lucrările vor fi finalizate. Asta susţine inginerul băcăuan Florin Vasile Jula, şeful echipei care a proiectat varianta ocolitoare a municipiului Suceava.

La intersecţia dintre cele două drumuri naţionale se află în construcţie un nod rutier cu sens giratoriu pe DN17, în jurul unui pilon care uneşte două pasarele ale şoselei de centură. La 17 noiembrie 2012 şi 3 ianuarie 2014 în acel loc au avut două accidente rutiere mortale, soldate cu patru victime, doi adulţi, un tânăr şi un copil.

Inginerul Florin Vasile Jula susţine că soluţie tehnică aleasă pentru acea intersecţie respectă toate normativele în vigoare şi că accidentele s-au produs din cauza neatenţiei şoferilor, dar şi pentru că lucrările nu au fost finalizate, iar şoferii sunt obligaţi să facă un viraj nefiresc la stânga, la un unghi de 90 de grade.

„Este o soluţie tehnică existentă. Nu este o noutate. Probleme apar pentru că nu este finalizată lucrarea. Când se întâlnesc două căi de comunicaţie de rang egal trebuie făcută separarea fluxurilor de circulaţie. Acolo fiind intersecţia a două drumuri naţionale, tot trebuiau separate. Inevitabil era folosită una dintre soluţiile care pot face asta. Automat era pasaj. În niciun caz nu se întâlneau cele două drumuri. Asta a fost solicitarea clară din partea beneficiarului”, a explicat Florin Jula. Deşi spune că soluţia tehnică nu este nouă, inginerul nu a reuşit să dea vreun alt exemplu unde a fost folosit un proiect similar. Jula spune că nu s-a inspirat de nicăieri, doar a respectat normativele pentru construirea drumurilor.

Intersecţia, sigură abia după ce se închide şantierul

Inginerul băcăuan a precizat că, după ce şantierul va fi închis şi intersecţia va fi dată în folosinţă aşa cum a fost proiectată, siguranţa participanţilor la trafic va fi garantată pentru că a fost eliminată posibilitatea unor coliziuni între autovehicule. Mai exact, intersecţia a fost desenată astfel încât să nu existe posibilitatea accidentelor între maşini care circulă din sens opus.

„Practic, niciunul dintre cele două evenimente nu a fost provocat din cauze tehnice, adică în urma unor ciocniri, coliziuni între participanţii la trafic. Soluţiile tehnice în cazul unor astfel de intersecţii vizează tocmai eliminarea unor astfel de puncte negre. Acolo, conform proiectului, este o reducere graduală a vitezei, cu benzi rezonatoare, este un complex de măsuri de amenajare şi semnalizare rutieră care să ducă la eliminarea unor coliziuni. Din păcate lucrările nu au fost finalizate. Prezenţa şantierului, virajul nefiresc la stânga şi nerespectarea condiţiilor de circulaţie au fost probabil cauzele care au dus la producerea celor două accidente rutiere. Dacă nu construiam sensul giratoriu, apăreau de-a lungul timpului mult mai multe accidente în care se ciocneau maşini între ele. Soluţia tehnică folosită acum duce exact la imposibilitatea de a se lovi maşini între ele. Toate nodurile de la varianta de ocolire a municipiului Suceava, nu doar cel de la DN17, sunt gândite şi au trebuit să respecte aceste cerinţe”, a explicat Florin Vasile Jula.

Nu aş proiecta diferit intersecţia”

Inginerul, care în perioada în care a lucrat la Suceava a circulat de mai multe ori prin intersecţie, spune că nu a întâmpinat niciodată probleme.

"De câte ori am circulat nu am întâmpina nicio problemă. Nu mi s-a părut dificil şi nici periculos pentru că am respectat semnalizarea rutieră", a afirmat Jula.

Chiar şi acum, după două accidente mortale cu patru victime, inginerul Florin Vasile Jula spune că nu ar modifica nimic la proiect.

„Nu aş proiecta diferit intersecţia, este sigură. Acolo acum lipseşte un element, acea insulă de separare a fluxurilor de circulaţie. Când vine maşina, ea trebuie să se încadreze în mod normal pe o bandă de făcut dreapta, ca să intri în sensul giratoriu. În acest moment lipseşte insula de dirijare a circulaţiei, lipseşte iluminatul, lipsesc marcajele, lipseşte semnalizarea. Este un obiectiv terminat în proporţie de 70%, care este folosit într-un mod nefiresc. Adică în loc să faci un sens giratoriu, te duci prin stânga lui. Asta e problema. Intersecţia nici nu-i terminată, nici nu-i folosită aşa cum a fost proiectată. Şi acum aş face la fel intersecţia, ea este făcută să o utilizeze lumea, să uşureze, să îmbunătăţească. Dar dacă ea-i făcută şi nu-i folosită cum trebuie, eu ce să-i fac?”, a precizat Jula.

Mă deranjează că i se spune Zidul Morţii”

„Dacă ar fi un pic mai multă atenţie, şi dacă ar fi corectitudine în modul de desfăşurare a circulaţiei, chiar şi în aceste condiţii, atunci nu s-ar mai întâmpla situaţii atât de triste şi neplăcute pentru toată lumea. Mă deranjează că i se spune Zidul Morţii. Eu sunt cel care am gândit, am făcut, am parcurs toate etapele şi mă uit ca la ceva nefinalizat. Împreună cu mai mulţi specialişti, am muncit acolo cam trei ani şi jumătate şi, din păcate, investiţia nici acum nu e gata. Asta e problema”, a spus Florin Jula.

Cine este Florin Vasile Jula? 

Florin Vasile Jula este absolvent al Universităţii Tehnice de Construcţii Bucureşti şi deţine certificare pentru a ocupa poziţiile de diriginte de şantier, responsabil tehnic cu execuţia şi manager de proiect. În perioada 2009 – 2012 a fost şef de proiect pentru varianta ocolitoare a municipiului Suceava, având ca responsabilităţi elaborarea proiectelor tehnice de specialitate, reprezentarea proiectantului în şantier şi asistenţa tehnică din partea proiectantului pe parcursul derulării execuţiei. Inginerul a fost angajat al SC Construcţii Feroviare SA Iaşi şi a coordonat echipa care a proiectat varianta ocolitoare. În trecut, Florin Vasile Jula s-a ocupat de supravegherea lucrărilor de construirea a unuir poduri iar în prezent este diriginte de şantier la un proiect de 10 milioane de euro pentru un proiect de modernizare a infrastructurii rutiere în Huşi, judeţul Vaslui.

Protestul de la Zidul Morţii a fost autorizat

Primăria comunei Şcheia, pe raza căreia se află intersecţia dintre DN17 şi varianta ocolitoare a municipiului Suceava, a eliberat, marţi, autorizaţie pentru un protest care va avea loc vineri seară la Zidul Morţii. Despre eveniment au fost notificate Poliţia Rutieră şi Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Suceava, pentru asigurarea ordinii publice. Organizatorii au îndemnat sucevenii să solicite dărâmarea pilonului construit în mijlocul drumului naţional. Oamenii spun că vor circula cu viteză redusă în zona Zidului Morţii pentru a bloca circulaţia şi vor aprinde candele în locul unde au avut loc cele două accidente mortale. Aproape 2.000 de persoane şi-au anunţat participarea la protest pe reţeaua de socializare Facebook.

Zidul Morţii a luat patru suflete: doi adulţi, un tânăr şi un copil

Vineri, 3 ianuarie, un tânăr de 21 de ani a murit după ce maşina în care se afla s-a izbit frontal în pilonul construit în mijlocul DN17 (E576). Accidentul s-a produs pe fondul neadaptării vitezei la ceaţa densă şi carosabilul acoperit cu mâzgă. În noiembrie 2012, doi adulţi şi un copil au murit striviţi în cabina unui camion încărcat cu lemne care s-a izbit frontal în Zidul Morţii. Alte câteva zeci de accidente uşoare au avut loc de-a lungul timpului în acea zonă.

În 2013, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Ioan Cătălin Nechifor, a afirmat în mai multe rânduri că în zonă va fi asigurat iluminat public iar accesul în intersecţie va fi făcut de la o distanţă mai mare faţă de pilonul construit în mijlocul drumului, dar aceste declaraţii nu au fost încă respectate.

Alte ştiri din Suceava:

VIDEO Zidul Morţii, filmat din elicopter. Cum arată pilonul-capcană care a ucis deja patru persoane

Tragediile de la Zidul Morţii, pasate între CNADNR, constructor şi Poliţie. Cum vor acum autorităţile să evite alte nenorociri

FOTO VIDEO Cum a apărut cea mai mare aberaţie rutieră din România: "Zidul Morţii" din Suceava, pilonul-capcană din mijlocul drumului

Fostul rector USV desfiinţează autorităţile în cazul Zidului Morţii: „Dezinteres total faţă de respectarea normelor de securitate”

VIDEO „Zidul morţii” a mai luat un suflet. Un tânăr a murit strivit de pilonul construit în mijlocul drumului

Accident spectaculos în zona Metro. Remorca unui TIR cu lemne s-a răsturnat în mijlocul bulevardului

VIDEO Picioarele de cal găsite în albia râului Siret au fost strânse şi incinerate. Poliţia a făcut dosar penal pentru poluare

Trei persoane au murit, în noiembrie 2012, după ce camionul în care se aflau s-a izbit în Zidul Morţii. FOTO: Dinu ZARĂ

Imagini din aceeasi galerie
  • Trei persoane au murit, în noiembrie 2012, după ce camionul în care se aflau s-a izbit în Zidul Morţii. FOTO: Dinu ZARĂ
  • Un tânăr de 21 de ani a murit vineri, 3 ianuarie 2014, după ce s-a izbit în Zidul Morţii. FOTO: ISU Suceava
  • Pilonul construit în mijlocul drumului naţional 17 a fost supranumit de localnici  Zidul Morţii. FOTO: Dinu ZARĂ
  • Internauţii au comparat pilonul din mijlocul drumului naţional 17 cu podurile construite peste autostrăzi în alte ţări. FOTO: Facebook
  •  Zidul Morţii, aşa a fost supranumit pilonul construit în mijlocul DN 17, la intersecţia cu viitoarea şosea de centură a municipiului Suceava. Dinu ZARĂ
  •  Zidul Morţii, aşa a fost supranumit pilonul construit în mijlocul DN 
17, la intersecţia cu viitoarea şosea de centură a municipiului Suceava.
 Dinu ZARĂ
  •  Zidul Morţii, aşa a fost supranumit pilonul construit în mijlocul DN 
17, la intersecţia cu viitoarea şosea de centură a municipiului Suceava.
 Dinu ZARĂ
  •  Zidul Morţii, aşa a fost supranumit pilonul construit în mijlocul DN 
17, la intersecţia cu viitoarea şosea de centură a municipiului Suceava.
 Dinu ZARĂ
  •  Zidul Morţii, aşa a fost supranumit pilonul construit în mijlocul DN 
17, la intersecţia cu viitoarea şosea de centură a municipiului Suceava.
 Dinu ZARĂ
  • Cea mai mare aberaţie rutieră din România: Zidul Mortii, pilonul-capcană care răsare brusc în mijlocul drumului. FOTO: Codrin Maleş
  • Cea mai mare aberaţie rutieră din România: Zidul Mortii, pilonul-capcană care răsare brusc în mijlocul drumului. FOTO: omrau.ro
  • Cea mai mare aberaţie rutieră din România: Zidul Mortii, pilonul-capcană care răsare brusc în mijlocul drumului. FOTO: omrau.ro
  • Cea mai mare aberaţie rutieră din România: Zidul Mortii, pilonul-capcană care răsare brusc în mijlocul drumului. FOTO: omrau.ro
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările