Cât de scumpe vor fi primele tomate. „Aţi cumpărat vreodată roşii cu 30 lei kilogramul de la producător?“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Legumicultorul Gheorghe Domnicu spune că spre sfârşitul săptămânii va face primele livrări FOTO: Uniunea Salvaţi Ţăranul Român
Legumicultorul Gheorghe Domnicu spune că spre sfârşitul săptămânii va face primele livrări FOTO: Uniunea Salvaţi Ţăranul Român

În câteva zile, primele tomate obţinute în solariile oltenilor vor pleca spre pieţele din întreaga ţară. Producătorii spun că le-au crescut costurile enorm, însă preţurile cu care legumele se vând din fermă nu vor fi mult mai mari decât anul trecut, aşa că dacă vor ajunge la consumator la preţuri exorbitante trebuie întrebaţi comercianţii.

Primele tomate cultivate în solariile încălzite au ajuns deja pe masa câtorva fermieri din Olt, iar în câteva zile vor fi livrate şi către pieţe. 

Costul de producţie a crescut cu până la 50% faţă de anul trecut, spun legumicultorii, pentru că totul, de la turbă şi seminţe, şi până la îngrăşăminte, tratamente şi combustibil, asta dacă nu s-a mai investit şi în infrastructură, s-a scumpit. 

Sobele ard încă de la sfârşitul lunii noiembrie şi nu sunt semne că se poate renunţa curând la încălzire, iar în aceste condiţii costurile continuă să crească. Legumicultorii speră să poată să vândă, cel puţin în primele 7-10 zile, la un preţ bun. 

„N-a trecut nicio noapte fără să băgăm foc, am început din 28 noiembrie. Chiar dacă a  fost ziua cald, noaptea a fost frig. Ne-am produs răsadurile, pentru că dacă le mai cumpăram şi pe astea…“, spune Gheorghe Domnicu, un tânăr fermier din Scărişoara, judeţul Olt.

Legumicultorul spune că spre sfârşitul acestei săptămâni va face primele livrări de tomate. 

A cultivat în solar pe 15.000 m.p., iar un preţ mare, conform experienţei din anii anteriori, nu poate obţine mai mult de 10-15 zile, atunci când sunt puţine tomate româneşti în pieţe. Dacă, însă, preţul scade sub 12-15 lei/kg (o medie pentru toată recolta de tomate extratimpurii) înseamnă că a muncit în pierdere, spune fermierul. 

„Sub 15 lei nu facem nimic, nu acoperim ce am băgat. Sperăm să vindem măcar cu preţul de anul trecut, dar depinde şi de cumpărător, pentru că aşa cum s-au scumpit toate, nu ştiu dacă poate să mai dea acel preţ. Anul trecut am vândut foarte puţin cu 22 şi 23 lei/kg, apoi 18-20 lei s-a vândut pentru vreo două săptămâni, după care preţul a scăzut“, a explicat Domnicu. 

Având în vedere cât le-au crescut cheltuielile, legumicultorii speră să poată vinde primele cantităţi de tomate cu 25 lei/kg, însă se tem că intermediarii, în dorinţa de a-şi maximiza, ca de obicei, profitul, ar putea să le pună pe piaţă la preţuri astronomice. Este, de altfel, una dintre problemele arzătoare ale producătorilor, pentru că, spun aceştia, îşi atrag pe nedrept nemulţumirea clienţilor.

„Săptămâna trecută am fost la nişte colegi, la Marca, şi castraveţii se vindeau cu 10-11 lei de acolo, dar am auzit că preţul final la cumpărători ajunge la 25 lei. Intermediarii câştigă mai mult decât noi, mult mai mult. Pune şi tu adaos 20-30%, dar nu… Decât să vândă un kilogram, mai bine vinde două-trei, dar să vândă, să nu ne blocăm şi noi“, spune producătorul. 

„Oamenii care se duc în supermarket şi cumpără roşioare nu vin la piaţă mai deloc“

Deşi roşiile extratimpurii nu dau producţie mare – „ai de ales între cantitate sau timpurietate“, spun legumicultorii – producătorii nu-şi pot permite să şi le vândă singuri, aşa că, vor sau nu vor, depind de intermediari. 

Roşiile atât de apreciate de români pentru gust nu sunt, în schimb, pe placul lanţurilor de supermarket-uri, pentru că sunt perisabile, şi aşa ajung preponderant în pieţe. 

Or, în pieţe puterea de cumpărare a clienţilor nu este deosebit de mare, de aici şi şocul, şi revolta consumatorilor. Dacă în supermarket un client alege adesea fără prea mari rezerve o caserolă cu roşii cherry sau alte specialităţi şi achită pentru 250 grame şi peste 10 lei, ceea ce înseamnă peste 40 lei/kg, la piaţă un preţ de 25 lei/kg este considerat deja mare.

„Tot aud că se dublează preţurile, că se triplează la producător. Nici nu se dublează, nici nu se triplează. 25-30% e minim obligatoriu de adăugat, pentru că motorina s-a dublat, ţeava s-a dublat, îngrăşămintele s-au triplat, s-au cvadruplat, iar ca să scoţi  minimum de profit trebuie să adaugi un 25-30%. 

Dar asta nu înseamă că supermarketul are dreptul să-ţi vândă de la 1,4 lei laptele, cât e la producător, cu 7 lei. 

Şi tot spaţiul public e plin de invective la adresa producătorilor. Că sunt beneficiari de subvenţii şi sunt nesimţiţi, că dublează preţurile. 

Eu le-am propus şi televiziunilor – vă sugerez să veniţi să vedeţi dacă aţi cumpărat voi vreodată roşii cu 30 de lei de la producător, direct. Ei tot insistă că sunt 30—35 lei/kg. Măi, omule, tu nu înţelegi că pleacă cu 15-16 -17 lei/kg, şi asta pentru o săptămână, nu mai mult?! Găseşte-ţi pe Facebook doi-trei producători şi te duci şi iei de la producător. 

E valabil şi pentru lapte, şi pentru făină… De ce e uleiul atât de scump acum, dacă floarea-soarelui din care s-a produs e cea de anul trecut, recoltată la un preţ mic?“, a reacţionat şi fermierul Ionuţ Vitor Radu, din Obârşia, Olt.

Şi el va scoate pe piaţă, în cel mult două săptămâni, tomatele produse în solarii. Cea mai mare parte le va vinde în pieţele en-gros, însă clienţii săi se bucură de legumele sigure şi cu gustul de odinioară şi în piaţa din Slatina, unde  preţul practicat nu poate depăşi la cu mult 20 lei, pentru că cei care ajung în piaţă nu şi-l permit, pe de o parte, dar şi pentru că nu există, în continuare, reguli clare care să-i separe pe producători de comercianţi şi marfa autohtonă de cea de import, ceea ce influenţează alegerile cumpărătorilor, pe de altă parte.

Situaţia aceasta persistă de ani de zile, însă pentru producătorii oneşti lucrurile nu mai pot continua aşa, mai spune fermierul Victor Radu, care ia în calcul ca împreună cu alţi fermieri să închirieze un spaţiu de depozitare, astfel încât să poată negocia în alte condiţii şi cu retailerii, iar pe lângă acest depozit să deschidă şi un magazin pentru vânzare cu amănuntul.

„Oamenii care se duc în supermarket şi cumpără roşioare nu vin la piaţă mai deloc. Noi aici trebuie să facem ceva. Să ne facem un magazin al nostru, de profil, pentru că acei clienţi nu calcă în piaţă, din varii motive, şi pot să le-nţeleg: de la lipsa locurilor de parcare, de la curăţenia din unele pieţe, la modul de servire, n-au timp…“, mai spune fermierul. 

Producţia de tomate cultivate în acest an de producătorii români ar trebui să acopere, încă de la sfârşitul primăverii, o bună parte din consum. Doar în judeţul Olt, care încă de la demararea programului Tomata a fost lider la numărul de legumicultori înscrişi, s-au depus peste 5.700 cereri (faţă de peste 4.500 anul trecut) pentru ajutorul de minimis care se acordă legumicultorilor care cultivă tomate pe cel puţin 1.000 m.p. în spaţiu protejat şi le pun pe piaţă până la mijlocul lunii iunie, în ciclul 1.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Iarna fermierilor şi pregătirile pentru primăvară: „Roşiile sunt ca nişte copii, nu poţi să le laşi şi să pleci“

Modelul de succes al unor legumicultori din Dâmboviţa: „Nu ne mai chinuim să vindem prin pieţe”

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite