De ce trebuie consumate fructele mereu pe stomacul gol. Principiul nutriţionist ignorat cu graţie de aproape toată lumea

De ce trebuie consumate fructele mereu pe stomacul gol. Principiul nutriţionist ignorat cu graţie de aproape toată lumea

Specialiştii arată că fructele ar trebui consumate cu mai multă  atenţie,Foto Arhivă Adevărul

Mitul potrivit căruia un fruct e întotdeauna binevenit rămâne în picioare doar cu un important amendament: să nu-l combinăm cu alte alimente. Specialiştii în nutriţie spun că fructele se consumă doar pe stomacul gol - un principiu ignorat frecvent.

Ştiri pe aceeaşi temă

"Pentru o viaţă sănătoasă, consumaţi zilnic fructe şi legume!". Este sloganul unei campanii iniţiate de CNA, menite să ne creeze un stil de viaţă sănătos. Şi pentru că sezonul fructelor abia a început, recomandarea poate fi foarte uşor de urmat.
 
“Pentru a ne bucura pe deplin de mâncare şi pentru a ne asigura nutriţia optimă, ar trebui ca dieta noastră să se desfăşoare în jurul alimentelor de sezon, în fiecare anotimp. Deoarece suntem la începutul verii, trebuie să ne îndreptăm atenţia către alimente uşoare, răcoritoare, mă refer la abundenţa de fructe proaspete care acum încep să fie disponibile pe tarabele din pieţe – cireşele, căpşunile, pepenii, în curând vişinele, perele, merele, prunele, etc, care ne fac cu ochiul prin multitudinea de forme şi culori care mai de care mai apetisante”, explică, pentru Adevărul, Anca Tene, consilier în nutriţie şi stil de viaţă sănătos, cofondator al programului Green Therapy. 
 
Vara şi toamna sunt anotimpurile ideale pentru o infuzie de energie şi vitamine făcută natural, cu ajutorul fructelor. Dar atenţie, aceste alimente trebuie şi ele consumate nu oricum, ci după anumite reguli. 
 
“În timpul verii este benefic şi chiar indicat să mâncăm alimente crude aşa cum sunt fructele, deoarece corpul nostru se va răcori şi vom preveni supraîncălzirea organismului, de aceea trebuie să stăm departe de alimentele dense, grele şi greu de digerat cum sunt proteina animală, mâncarea fast food, ciocolata, cafeaua, dulciurile, etc. Consumul de fructe pe timpul verii şi nu numai, ne ajută la îmbunătăţirea sănătăţii prin abundenţa de vitamine, minerale şi fibre. Strămoşii noştri consumau alimente de sezon deoarece nu aveau altă opţiune, însă noi, pe de altă parte, avem posibilitatea să facem alegeri bazate pe informaţie şi educaţie”, mai spune Anca Tene.

Micul dejun este cel mai bun moment pentru a-i oferi organismului porţia zilnică de fructe, sau cea mai mare parte a ei, datorită conţinutului lor ridicat de minerale, vitamine, apă, fibre şi glucide, tocmai pentru că ne oferă energia şi vitalitatea necesare unui bun start zilnic. 
 
“Aşadar, cel mai bun moment pentru a mânca fructe este dimineaţa, la prima masă a zilei, pe stomacul gol. De ce? Deoarece absorbţia şi asimilarea nutrientilor este maximă. Mai putem consuma fructe şi între mese, însă cu condiţia să fi trecut cel puţin 2-3 ore de la ultima masă sau cu o jumătate de ora – 1 oră înainte de următoarea masă. De aceea, pentru micul dejun, cele mai bune alimente sunt fructele”, mai spune consilierul în nutriţie.
 
Alegerea fructelor în detrimentul altor alimente cu care am fi tentaţi să facem din micul dejun unul consistent, “cum scrie la carte”, este recomandată şi din alte raţiuni.
 
“La această masă nu trebuie să consumăm alimente dense în nutrienţi, deoarece corpul trebuie să facă o trecere lină din starea de pauză din timpul nopţii, spre cea de lucru din timpul zilei când va fi ocupat cu digestia, cea mai mare parte din timp. Însăşi cuvântul „break fast” (mic dejun) înseamnă a rupe postul, adică „postul” în care a fost corpul în timpul nopţii. De aceea este corect să „rupem” postul de peste noapte cel mai bine cu apă şi cu fructe.”, precizează Anca Tene. 

“Obiceiul de a mânca fructe la sfârşitul mesei este nesănătos”


Un fruct adăugat la finalul unui meniu, în încercarea de echilibra masa, ne poate face mai mult rău decât bine, spun specialiştii.
 
“Obiceiul de a mânca fructe la sfârşitul mesei este nesănătos. Şi, totuşi, este unul comun. Cea mai mare problema este că oamenii nu ştiu cum şi când să mănânce fructe pentru a beneficia în mod eficient de nutrienţii conţinuti. Dacă este corect consumat, fructul dă posibilitatea corpului să se cureţe singur de toxine. Este important să ne punem problema câte fructe am mâncat astăzi? Decât câte proteine am mâncat astăzi? De aceea este bine să mâncăm fructe în fiecare zi fără excepţie, să avem cel puţin o masă de fructe pe zi.”, spune consilierul în nutriţie.

Un măr, seara, înainte de culcare?


Specialiştii arată că fructele ar trebui consumate cu mai multă  atenţie, nu doar pentru a ajuta organismul să asimileze mai bine vitaminele si nutrienţii pe care îi conţin, ci şi pentru a evita probleme precum gaze, balonare si indigestie.
 
“Fructele sunt considerate alimente divine, cele mai pure de pe pământ. Ele ne asigura vitaminele, mineralele şi apa pură filtrată, astfel mărindu-ne vitalitatea. Fructele nu cheltuie energie pentru a fi digerate şi nu lasă reziduuri în sistem. Factorul-cheie este de fapt momentul în care alegem să mâncăm fructele. Dacă credem că alegând la desert o salată de fructe, un fresh sau un smoothie de fructe, facem o alegere sănătoasă, de fapt ne înşelăm creându-ne mari probleme digestive. Se spune că „un măr pe zi ţine doctorul departe”. Această străveche zicală, atât de adevărată, este valabilă doar dacă alegem momentul potrivit, nicidecum seara după o cină copioasă. Dacă alegem momentul potrivit, acest superaliment trecut cu vederea de obicei, ajută digestia prin fibrele conţinute, îi oferă corpului suficienţi antioxidanţi prin conţinutul de vitamina C şi quercitină - care are rol antiinflamator şi antihistaminic”, explică specialistul.

Ce anume perturbă digestia


Combinate cu alte alimente, fructele rămân în stomac mai mult decât le-ar trebui în mod normal să se digere.

“Aşadar, deoarece fructele se digeră cel mai repede, în aproximativ 15-30 minute după ce au fost consumate, nu este bine să fie combinate cu niciun alt aliment. Digerarea alimentelor se face în ordinea în care au fost înghiţite, deci este de la sine înţeles că fructele mâncate în combinaţie cu alte alimente sau consumate imediat după alte alimente care se digeră mai greu şi cărora le ia mai mult timp până părăsesc stomacul, vor rămâne prizoniere în stomac, unde vor fermenta, vor produce gaze, balonare, deci toată digestia va fi perturbată şi întreagă hrană va deveni acidă”, mai spune Anca Tene.

Cu ce combinăm fructele?


Există o singură excepţie de la regulă potrivit căreia fructele nu se combină cu nimic altceva. 
“Fructele se pot combina cu verdeţurile crude, ele fac o pereche foarte reuşită atât din punct de vedere al gustului cât şi din punct de vedere nutritional. Dintre toate fructele, pepenii sunt singurele care nu trebuiesc combinate cu niciun alt fruct şi cu niciun alt tip de aliment”, arată specialistul.

Sucul de fructe, cel mult două pahare pe zi


Specialiştii spun că şi în privinţa sucurilor de fructe trebuie să fim la fel de atenţi şi să-I oferim organismului doza optimă, pentru că o exagerare în acest sens ne-ar putea crea probleme, în special de greutate. 
 
“Însă cum fructele conţin o cantitate destul de mare de zahăr natural, se recomandă să limităm aportul acestora sub formă de suc la maxim două pahare pe zi. Dacă avem nevoie de energie, este minunat să o obţinem din fructe şi nu din alte băuturi energizante. Zaharurile din fructe sunt absorbite destul de rapid şi de aceea ne vor umple de energie. Fructele sunt compuse în principal din fructoză (care se transformă în glucoză) şi apă (90-95%). Acest lucru înseamnă că ele ne curaţă şi hrănesc corpul în acelaşi timp. Fructul este singurul aliment care ne pune creierul la muncă. De ce? Pentru că el conţine glucoză, hrana creierului nostru”, mai spune Anca Tene. 
 
Fructele sunt alimente tolerate bine de organism, însă nu în orice cantitate şi nu de către oricine. Sunt afecţiuni în cazul cărora consumul de fructe este mai puţin indicat.
 
“Dacă avem probleme cu hiperglicemia, dacă avem diabet, candidoză, gută şi exagerăm cu consumul de suc de fructe, s-ar putea să nu ne fie tocmai bine. În aceste situaţii este bine să limităm consumul de suc de fructe la 100-200 ml. pe zi şi cel mai bine să consumăm fructul întreg ca să ne putem bucura şi de conţinutul de fibre atât de necesar tranzitului intestinal”, precizează consilierul în nutriţie.
 
Şi, încă un aspect deloc de neglijat: pentru ca fructele sau sucul de fructe să furnizeze substanţele nutritive şi apa atât de necesară purificării, trebuie consumate ca atare, nu fierte şi nici coapte.
 
“Gătitul distruge valoarea nutritională potenţială a acestora. Şi să nu uităm să ne amintim mereu să consumăm alimente crude ori de câte ori avem ocazia, să le mestecăm bine pentru că stomacul nostru nu are dinţi şi să nu le înfulecam cu lăcomie. În concluzie, fructul ete mâncarea cea mai energizantă şi cea mai potrivită structurii noastre, binefăcătoare şi dătătoare de viaţă, de confort şi armonie. Fructul este alimentul pentru care omul este adaptat biologic cel mai bine, de aceea consumul corect de fructe duce la o incredibilă întinerire, vitalitate, longevitate, sănătate, vigoare, energie şi frumuseţe.”, încheie consilierul în nutriţie şi stil de viaţă sănătos.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările