Gara veche de 120 de ani, „bijuteria” din Ţara Zarandului. Ce soartă a avut clădirea de patrimoniu, pe care localnicii au dorit să o salveze de la ruinare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara din Brad, într-o ilustrată veche.
Gara din Brad, într-o ilustrată veche.

Gara municipiului Brad a împlinit 120 de ani de la inaugurare. Considerată una dintre cele mai frumoase gări din România, clădirea – monument de arhitectură, a fost lăsată în paragină în ultimii ani, însă recent a intrat în reparaţii capitale.

În 6 decembrie 1896 a fost inaugurată gara din Brad, o dată cu darea în folosinţă a liniei de cale ferată de Sântana – Brad. Au trecut 120 de ani de la acest eveniment, iat clădirea aflată în proprietatea Căilor Ferate Române a rămas una dintre cele mai frumoase gări din România.

După 1990, fluxul de călători din Brad s-a redus drastic, iar linia de cale ferată dintre Deva şi Brad a fost scoasă din funcţiune şi dezmembrată. Gara a ajuns aproape o ruină în ultimii ani, totuşi, există speranţe că soarta ei se va schimba. Recent, clădirea a intrat în reparaţii capitale, printr-un proiect realizat de CFR.

„În staţia CF Brad, programul prevede lucrări de reparaţii şi consolidare la exteriorul şi interiorul clădirii (acoperiş, faţade, uşi de acces, lambriuri, sală de aşteptare, birou de mişcare etc.), lucrări la instalaţiile sanitare, prin înlocuirea conductelor şi refacerea reţelei de canalizare, precum şi lucrări la instalaţiile electrice pentru refacerea circuitelor de iluminat general şi de siguranţă”, a informat CFR.

Gara din Brad


Gara monument din Brad
Clădirea staţiei de cale ferată Brad a fost construită la sfârşitul secolului al nouăsprezecelea şi este considerată o bijuterie din punct de vedere al detaliilor arhitecturale. Potrivit arhitectului Dan Enyedi, gara din Brad este una dintre cele mai reuşite clădiri care au existat în Ardeal.

brad

Anul trecut, localnicii din Brad au lansat o petiţie în care au solicitat autorităţilor reabilitarea gării monument istoric din municipiu.

„Gara din municipiul Brad, construită în secolul XIX, este un monument de arhitectură de importanţă locală. Starea sa actuală este una de degradare avansată, clădirea fiind în paragină de peste 12 ani. Gara din Brad este o adevărată capodoperă arhitecturală, unică la noi în ţară, o construcţie asemănătoare existând în Tirol (Austria)”, transmiteau iniţiatorii petiţiei, destinată Guvernului României, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, Prefecturii Judeţului Hunedoara şi  Companiei Naţională de Căi Ferate “CFR” , Sucursala Regională C.F. Timişoara.


Vă recomandăm şi:

FOTO Oraşele Hunedoarei în ilustrate rare. Cum s-au schimbat în anii 1900

O serie de ilustrate rare prezintă oraşele din zona Hunedoarei, în cea mai romantică perioadă a lor, primii ani din secolul XX. Comunităţile din Deva, Hunedoara, Orăştie, Haţeg, Brad, Simeria şi Petroşani se aflau în plină dezvoltare, în oraşe aflate la începutul modernizării.

VIDEO Blestemul aurului. Ce a rămas din Treptele Romane, galeria care a deschis romanilor calea spre inima Apusenilor

Galeria Treptele Romane a fost clădită în urmă cu circa 1.800 de ani, potrivit istoricilor, iar în prezent se află pe lista monumentelor din patrimoniul naţional. Situl a rămas abandonat de mai mulţi ani, fără ca nimeni să ia vreo măsură pentru conservarea sau punerea lui în valoare.

Calea ferată Deva - Brad, proiectul uriaş din comunism devenit praf şi pulbere

Calea ferată destinată să lege municipiile Deva şi Brad, considerată unul dintre marile proiecte de infrastructură din perioada comunistă, a rămas doar o amintire, fiind distrusă şi apoi dată la fier vechi. Lucrările la proiectul de infrastructură s-au întins pe aproape patru decenii, însă o alunecare de teren pe câteva zeci de metri dus la închiderea ei.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite