Sfaturi utile la cumpărarea bateriei pentru maşină. Ce cauzează, cel mai frecvent, descărcarea acumulatorilor

Sfaturi utile la cumpărarea bateriei pentru maşină. Ce cauzează, cel mai frecvent, descărcarea acumulatorilor

Foto: arhivă Adevărul

De bateria auto depinde funcţionarea întregii maşini. Există câteva detalii legate de acumulatori, pe care dacă un şofer le ştie, chiar şi dacă este amator în ale mecanicii şi părţii electrice de la maşină, poate economisi timp şi bani.

Mulţi şoferi tratează diversele componente ale maşinii ca pe accesorii pe care le pot înlocui oricând. În primul rând, folosirea corectă a acestora le va prelungi foarte mult durata de viaţă. Apoi, achiziţionarea unor noi componente trebuie făcută în cunoştinţă de cauză, astfel încât să cumpăraţi exact ceea ce aveţi nevoie, la un preţ rezonabil. De pildă, ochiul magic de la baterie. Este un accesoriu foarte interesant, dar inutil. De ce? Pentru că el arată starea actuală a unei singure celule de la baterie şi nu diagnostichează celelalte cinci compartimente.

”Producătorii nu echipează toate cele  şase celule ale acumulatorului cu ochiuri magice, deoarece se măresc considerabil costurile de fabricaţie. Aşadar, este un accesoriu inutil. Mânerul ataşat la acumulatorul auto este în schimb important pentru că fără el manipularea bateriei devine foarte greoaie sau chiar imposibilă, deoarece locaşul pentru acumulator este îngust la majoritatea maşinilor”, explică Marcel Boghian, inginer auto. 

Specialiştii vă recomandă să cumpăraţi produsele fabricanţilor consacraţi, deoarece tehnologiile utilizate de aceştia încorporează şi experienţa dobândită în urmă reclamaţiilor din perioadă de garanţie, adică investesc în dezvoltarea tehnologiei de fabricare, astfel garantând îmbunătăţirea permanentă a produsului.

După ce aţi stabilit câţi bani puteţi aloca şi aţi ales producătorul, următoarea etapă este selectarea acumulatorului cu parametri fizici potriviţi pentru maşina dumneavoastră. Este foarte important să cumpăraţi un acumulator de dimensiunile (lungime, lăţime şi înălţime) şi capacitatea potrivite pentru maşină dumneavoastră.

Nu se recomandă achiziţionarea unui acumulator de dimensiuni mai mici decât cele recomandate de producătorul maşinii. La maşinile europene există două standarde de înălţime – 190 mm şi 175 mm. Dacă înălţimea acumulatorului este mai mare, acesta nu se poate fixa în locaş.

Curentul de pornire al bateriei

Valoarea curentului de pornire necesar pentru maşină este cea mai importantă informaţie privind acumulatorul. Dacă acumulatorul nu oferă curent destul de mare la pornire (din cauza unei deficienţe de încărcare sau pentru că acumulatorul nu este potrivit pentru maşină), maşina nu va porni.

Curentul de pornire necesar pentru maşină dumneavoastră depinde de capacitatea cilindrică a motorului (cm3) şi de tipul combustibilului folosit (benzină sau motorină). Un motor pe benzină funcţionează cu un curent de pornire mult mai slab decât un motor diesel. Motoarele diesel, de obicei, funcţionează cu acumulatori de 72, 80 sau 100 Ah, în funcţie de capacitatea cilindrică şi echiparea maşinii. Motoarele pe benzină necesită un curent de pornire între 35-100 Ah, dar un acumulator de 100 Ah poate porni un motor mai mare, dacă acesta este pe benzină.

Sfaturi legate de cumpărarea acumulatorului

Când cumpăraţi un acumulator, recomandarea este să apelaţi la o firmă specializată în comercializarea pieselor auto. Magazinele on-line necunoscute şi hipermarketurile nu sunt recomandate pentru achiziţionarea acumulatorilor. Specialiştii vă sfătuiesc să alegeţi magazine pregătite pentru gestionarea şi mentenenţa acumulatorilor care stau pe raft (depunerile de sulfat se formează şi în perioada de depozitare în magazin), care vând acumulatorul încărcat şi care oferă şi garanţie la produsul vândut.

”Acumulatorii nu au viaţă veşnică. Când acumulatorul îmbătrâneşte, plăcile interioare sunt acoperite cu un strat de sulfaţi. Această îmbătrânire apare după 2-8 ani, în funcţie de solicitarea, tipul şi calitatea acumulatorului. O baterie sulfatată se descarcă uşor, îi scade tensiunea, capacitatea de înmagazinare a curentului electric şi curentul de pornire”, detaliază inginerul Marcel Boghian.

Dacă sistemul de încărcare al unui autoturism funcţionează la valori mai ridicate decât 13,8–14,4 V, acumulatorul se va supraîncărca, ceea ce va determina pierderea electrolitului prin evaporare. Dacă nivelul de electroliţi este foarte scăzut, plăcile se vor deteriora definitiv. Evaporarea electrolitului este mai probabilă în perioada de vară, deoarece temperatura de funcţionare este mai ridicată din cauza temperaturii ambientale mai înalte. În cazuri extreme, chiar şi un acumulator de calitate superioară se poate defecta într-o lună de supraîncărcare.

În condiţii normale de funcţionare, un acumulator bine încărcat nu îngheaţă. Acumulatorul poate îngheţa dacă densitatea electrolitului nu este corespunzătoare, adică raportul acid/apă distilată este prea mic, sau dacă bateria nu este suficient de încărcată.

Aceşti doi factori sunt legaţi unul de celălalt: dacă densitatea electrolitului scade sub un anumit nivel, acumulatorul nu se poate încărca suficient, iar dacă nu este încărcat suficient, şi densitatea va fi mai scăzută.

Dacă un acumulator cu electrolitul diluat se descarcă, el poate îngheţa chiar şi la -10 grade Celsius. Unul dintre semnele care vă indică că un astfel de lucru s-a întâmplat  este când carcasa acumulatorului devine bombată, pentru că lichidul din interior se transformă în substanţă solidă şi îşi măreşte volumul. În majoritatea cazurilor, în acumulatorul îngheţat se întrerupe şi legătura dintre celule.

Tensiunea nominală în fiecare dintre celulele acumulatorului este de 2 V. Aceste celule sunt legate în serie pentru a obţine un acumulator de 12 V. Legătura dintre aceste celule se poate întrerupe, fenomen care poate fi cauzat atât de acţiuni fizice asupra acumulatorului ( lovire sau scuturare), cât şi de probleme de fabricaţie. Prin urmare, este foarte important ca acumulatorul să fie bine fixat pentru a evita întreruperile cauzate de lovire şi scuturări.

Ce facem dacă acumulatorul nu porneşte maşina

Dacă maşina nu porneşte după învârtirea cheii de contact (sau în urmă apăsării butonului de start), putem afla dacă această defecţiune se datorează unei probleme a acumulatorului în felul următor. Dacă maşina este echipată cu un instrument de bord pentru indicarea stării de încărcare a acumulatorului, putem afla uşor dacă acumulatorul este suficient de încărcat pentru pornire. Dacă tensiunea nu scade sub 10 V, problema nu este cauzată de acumulator.

”Dacă bordul maşinii nu are un asemenea instrument, trebuie să verificaţi dacă bornele acumulatorului sunt fixate în mod corespunzător. Dacă maşina porneşte în urma fixării bornelor, înseamnă că aţi avut o problemă de contact”, precizează inginerul Marcel Boghian.

Dacă nici atunci nu puteţi porni maşina, aprindeţi farurile. La unele tipuri de maşini, sistemul electric dezactivează automat sistemul de iluminare pe timpul pornirii, caz în care identificarea problemei este mai complicată.

Culoarea şi intensitatea luminii farurilor indică starea de încărcare a acumulatorului. Dacă farurile luminează puternic, problema de pornire nu este cauzată de defecţiunea acumulatorului, ci este determinată de defectarea electromotorului sau a sistemului de imobilizare. Dacă acumulatorul nu este suficient de încărcat la pornire, luminile din bord sunt mai slabe sau chiar se sting de tot în momentul în care se încearcă pornirea motorului.

De ce se descarcă bateria

Acumulatorii moderni nu se autodescarcă, numai în cazul în care stau nefolosiţi timp îndelungat, adică luni de zile. Dacă acumulatorul se descarcă foarte repede în asemenea condiţii, această problemă poate fi determinată de mai multe cauze.

De pildă, acumulatorul se uzează prin nefolosire. Într-un asemenea caz, bateria va trebui înlocuită. Dacă este folosit rar, acumulatorul nu se va încarca suficient. Prin urmare, este indicat să folosiţi maşina mai des sau să încărcaţi acumulatorul periodic.

”Acumulatorul nu poate alimenta toţi consumatorii în aşteptare,  cum ar fi sistemul de alarmă sau încălzirea când maşina este oprită. Folosesc prea mult curent şi acumulatorul va necesita reîncărcarea prea des. Este indicat să înlocuiţi acumulatorul cu unul de capacitate mai mare sau să instalaţi doi acumulatori, dintre care unul să furnizeze electricitate pentru consumatorii în aşteptare, iar celălalt să funcţioneze în exclusivitate ca şi acumulator de pornire al motorului”, explică inginerul Marcel Boghian.

Un scurtcircuit în sistemul electric poate determina descărcarea acumulatorului. Şi consumatorii uitaţi în funcţiune după oprirea motorului pot avea acelaşi efect, fiind vorba de faruri, lumini interioare şi radio. Toate problemele amintite vor determina sulfatarea precoce şi, prin urmare, defectarea iremediabilă a acumulatorului. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: