Ce trebuie să verifici înainte de a merge cu maşina la ITP. Sfaturi practice care asigură trecerea testului RAR

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O verificare a maşinii înainte de a merge pentru ITP este obligatorie, mai ales dacă autovehiculul este mai vechi şi poate avea defecţiuni ascunse care duc, inevitabil, la ”căderea” testului RAR şi la imposibilitatea de a mai circula pe drumurile publice.

În primul rând este vorba despre elementele exterioare ale maşinii şi aici intră luminile, avelopele, caroseria şi parbrizul:

- Luminile trebuie să funcţionezed perfect, atât cele din faţă cât şi în spate. Becurile arse pot fi înlocuite de către oricine, fiind o operaţiune care se realizează cu uşurinţă. Trebuie avute în vedere atât becurile de la faruri, cât şi cele pentru semnalizare, stopuri, marsarier, plăcuţa de înmatriculare şi cele de poziţie.

- Parbrizul este o componentă care este verificată obligatoriu la examenul ITP. Un parbriz crăpat înseamnă obligatoriu refuzul obţinerii IPT-ului şi implicit obligativitatea de a-l înlocui cu unul fără defecte. Sunt cazuri în care crăpăturile minore, aflate în colţuri şi care nu influenţează vizibilitatea conducătorului auto, sunt trecute cu vederea, dar nu este o regulă obligatorie. 

- Anvelopele. Una din principalele reguli pentru a obţine ITP-ul este existenţa anvelopele din cartea de identitate. Adică exact dimensiunea scrisă în document. Dacă există altă dimensiune, urmarea este refuzul eliberării ITP-ului. Verificarea dimeniunii anvelopelor este, de asemenea, foarte simplă.

- Caroseria este o altă componentă importantă verificată de specialistul de la atelierul ITP. O maşină cu rugină excesivă în zonele importante, cum ar fi praguri, aripi şi portiere nu va fi acceptată

În interiorul autovehicului trebuie verificate posibilele erori de bord. Specialiştii nu recomandă să se meargă cu maşina pentru obţinerea ITP-ului cu martori aprinşi în bord. Aceştia însemană că maşina are defecţiuni şi pot dermina verificări suplimentare. 

image

În continuare, este recomandat să fie verificate următoarele piese sau zone de la maşină:

-  Sistemul de direcţie este unul dintre cele mai verificate de către oamenii care eliberează ITP-ul. Înainte de a merge cu maşina se poate realiza o verificare minimă prin rotirea volanului la maxim, într-o parte şi în alta. Dacă se aud ceva zgomote este recomandată o vizită la un atelier pentru repararea eventualelor defecţiuni. 

- Discurile şi plăcuţele de frână trebuie, de asemenea, să fie într-o stare bună. Frânele slabe sau defecte însemană automat respingerea cererii privind eliberarea ITP-ului. Vizibile sunt discurile şi plăcuţele, aşa că pot fi verifixate uşor. Trepidaţii la frânare sau zgomote ciudate, ori discurile sunt ovalizate, ori plăcuţele uzate sunt defecţiuni care trebuie reparate. Pe lângă verificara ”acustică”, este nevoie şi de una vizuală, respectiv dacă mai au material de fricţiune şi dacă nu sunt crăpate.

- Conductele de frână sunt, în general, total omise de şoferi. Orice segment afectat de rugină trebuie înlocuit cu o ţeava nouă. La fel şi furtunele de cauciuc de la roţi, care se crapă destul de des, mai ales la maşinile vechi. 

- Seriile de caroserie şi de la motor sunt primele verificate de către inginerul ITP. Acestea trebuie să fie vizibile si conforme cu ce este în documente, adica în Cartea de Identitate. 

- Bujiile nu sunt o preocupare importantă pentru cei care verifică maşina, dar este ideal sa existe bujii bune din acelaşi motiv pentru care nu e bine să existe un martor aprins în bord. Bujiile vechi şi proaste însemană că motorul consumă mai mult şi noxele sunt mai mari. Schimbarea acestora este foarte simplă, durează şi costă destul de puţin. Legislaţia actuală prevede că verificarea ITP a autovehiculelor se face o dată la doi ani. În procedură legislativă se află o iniţiativă care prevede că maşinile mai vechi de 10 ani să fie verificate la ITP în fiecare an.

 Documentele necesare pentru efectuarea ITP sunt următoarele: 

- certificatul de înmatriculare al autovehiculului sau autorizaţia provizorie de circulaţie; 

- cartea de identitate a autovehiculului (în cazul în care maşină este în leasing sau aparţine unei societăţi comerciale se acceptă o copie după cartea de identitate a maşinii, ştampilată de proprietar, pe care să apră şi menţiunea „conform cu originalul”); 

- cartea de identitate a conducătorului auto care prezintă autoturismul la inspecţie; 

- poliţă RCA, valabilă la data la care se efectuează ITP. 

  

Potrivit Codului Rutier, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de valabilitate a ITP a expirat constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 900 la 2000 de lei.

Citiţi şi:

    

Imagini rare de la prima vizită a Regelui Mihai la Alba Iulia după Revoluţie, în 12 octombrie 1997

Crăciun şi Revelion de poveste în staţiunile turistice din Apuseni şi masivul Şureanu. Ce tarife se practică la pensiuni şi hoteluri

Cum a fost relatată în presă Revoluţia din 1989 de la Alba Iulia: ”Forţele de ordine anihilează rând pe rând teroriştii”

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite