
Noul ministrul Apărării, Mihai Fifor, a anunţat în cadrul audierilor de la Parlament că îşi propune să construiască un submarin de război. Singura astfel de navă din dotarea Armatei Române rugineşte în portul Constanţa de peste două decenii, în condiţiile în care toţi miniştrii Apărării au promis reabilitarea.
În flota României există în acest moment un singur submarin, botezat „Delfinul“, construit în fosta URSS şi nefuncţional din 1996. Cu toate acestea, Mihai Fifor, noul ministru al Apărării, a anunţat luni, 29 ianuarie, în cadrul audierilor din Parlament, că-şi propune construirea unui nou submarin într-un şantier din ţară în timpul mandatului său.
„Este un program extrem de ambiţios cel pe care ne propunem să-l lansăm şi să-l ducem pentru aprobare în CSAT şi în Parlament – programul înzestrării Forţelor Navale cu un submarin, un lucru care ar putea să readucă Forţele Navale în zona de principal jucător la Marea Neagră, cum de altminteri ne dorim să fim ca Armată română în ansamblu“, a spus Fifor înainte de votul din Parlament al executivului Dăncilă. Fifor a adăugat că este convins că o astfel de navă poate fi construită pe un şantier naval din România.
În ceea ce priveşte anunţul lui Mihai Fifor, că submarinul ar putea fi construit la unul din şantierele din România, contraamiralul spune că este puţin probabil. „Noi nu putem construi un submarin de la A la Z în România, pentru că, în afară de SUA, nicio ţară nu este în stare să-şi construiască singură o astfel de armă, de o astfel de complexitate. Toată lumea face integrare de produs. Adică se construieşte corpul navei în altă ţară, iar tot ce înseamnă instalaţii, echipamente, senzori de luptă, produse de alţii, sunt integrate în şantier“, explică el. „Cred că ministrul a vrut să spună că va face caietul de sarcini în aşa fel încât să impună celui care va câştiga ca asamblarea să se facă în România“, crede Vergil Chiţac.
Înainte ca miniştrii să se joace cu declaraţiile şi să anunţe într-un an dotarea Armatei cu corvete şi în alt an cu submarin, el crede că trebuie regândită Marina în ansamblul ei, dar, mai ales, având în vedere componentele de luptă ale aliaţilor noştri. „În loc să venim cu astfel de plombe, trebuie noi, ca ţară, împreună cu aliaţii din Marea Neagră, să vedem ce echipamente de luptă avem şi ce ne trebuie, pentru că noi, bulgarii şi turcii, suntem contraponderea Rusiei, care are un complex militar foarte puternic în Crimeea. Trebuie să avem o concepţie unitară. Noi trebuie să cheltuim deştept, nu să ne suprapunem cu aceeaşi tehnică, mai ales că noi şi bulgarii suntem vecini. Citeam acum câţiva ani că, la Marea Baltică, polonezii şi nemţii au creat o flotă de submarine cu comandă comună“, explică contraamiralul.
„Delfinul“, bun doar de promenadă
Despre soarta submarinului „Delfinul“ s-a discutat în fiecare an de Ziua Marinei. Miniştrii Apărării aflaţi în funcţie au venit la Constanţa şi au promis rând pe rând repunerea lui în funcţiune. De peste două decenii, submarinul este ancorat la o dană din portul Constanţa. Este lustruit în fiecare an pe 15 august şi prezentat spre vizitare românilor care ajung pe ţărmul Mării Negre pentru a sărbători Ziua Marinei.
Sovieticii şi submarinele României
România a intrat în cel de-al Doilea Război Mondial cu submarinul „Delfinul“, care a fost construit între anii 1927-1931 la şantierul Quarnaro din Fiume (Italia). Acesta a jucat un rol hotărâtor în cel de-Al Doilea Război Mondial, fiind implicat în mai multe acţiuni. În decembrie 1942, submarinul a ajuns pentru reparaţii la şantierul din Galaţi. Tot acolo, se aflau în construcţie submarinele „Rechinul“ şi „Marsuinul“. După 23 August 1944, cele trei submarine au fost confiscate de sovietici, alături de alte nave, şi redate României după mai mulţi ani sub formă de epave. Actualul submarin „Delfinul“, botezat după numele ilustrului său înaintaş, a fost construit în URSS şi predat României în anul 1987. Ţara noastră negociase achiziţionare a încă două nave, dar Revoluţia din 1989 a făcut ca proiectul să fie abandonat.
Vă mai recomandăm:
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: