Epopee românească cu un drum de opt kilometri din Botoşani. A fost asfaltat în 10 ani cu peste 6 milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Drumul Prăjeni-Plugari, în prezent FOTO botosaniexclusiv.ro
Drumul Prăjeni-Plugari, în prezent FOTO botosaniexclusiv.ro

Autorităţile judeţene din Botoşani s-au chinuit aproape un deceniu să reabiliteze o porţiune de aproximativ 8 kilometri de drum judeţean. Pentru cei câţiva kilometri care fac legătura între două comune, Consiliul Judeţean a plătit în decursul celor 10 ani mai bine de 6,5 milioane de euro.

Singurele legături ale judeţului Botoşani, cel mai nordic din România, cu restul ţării, dar şi cu lumea în general, sunt drumurile care duc la Suceava şi mai ales la Iaşi. 

Cea mai scurtă rută către aeroportul din Iaşi este cea prin comunele Prăjeni şi Plugari, situate la limita dintre cele două judeţe. Pe acest tronson de drum judeţean, important pentru şoferii care-şi rupeau maşinile pe drumul naţional Botoşani-Târgu Frumos, s-a consumat unul dintre episoadele care vorbesc cel mai bine despre eficienţa administrativă a autorităţilor româneşti. 

Pe scurt, Consiliului Judeţean Botoşani i-a luat un deceniu să reabiliteze o porţiune de numai câţiva kilometri de drum judeţean. Toată această epopee tragică şi aproape comică a costat peste 6 milioane de euro.

Milioane de lei aruncate pe un drum plin de gropi

Ruta principală care leagă Botoşaniul de Iaşi este Drumul Naţional 28 B Botoşani - Târgu Frumos. În dreptul localităţii Flămânzi, virând la stânga către comuna Prăjeni, se poate accesa o variantă rutieră mai scurtă, mai ales pentru cei care vor să ajungă la aeroport sau în zona universitară a municipiului Iaşi. Autorităţile din Iaşi au reuşit să asfalteze ca-n palmă acest drum, tranzitat mai ales de studenţi, până la Plugari, comuna aflată la limită cu judeţul Botoşani. 

De cealaltă parte, autorităţile din Botoşani şi-au propus în 2010, să facă acelaşi lucru, mai ales că de la Prăjeni la Plugari, drumul era distrus complet. Era cea mai bună variantă, având în vedere că drumul Botoşani-Târgu Frumos se deteriora tot mai mult şi devenise o pacoste pentru şoferi. 

Pentru Consiliul Judeţean Botoşani, acest plan s-a dovedit o adevărată ordalie, de râsu-plânsu', care a durat un deceniu. Totul a început în 2011, atunci când Consiliul Judeţean, prin Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri dădea prin încredinţare directă firmei ieşene Bitunova, să asfalteze aproximativ 30 de kilometri de drum judeţean, printre care şi cei opt kilometri dintre Prăjeni şi Plugari, legătura cu Iaşiul. Reprezentanţii Consiliului Judeţean, de la acea dată, vorbeau despre o soluţie revoluţionară, prin reciclarea asfaltului deja existent. După numai câteva luni, drumul proaspăt reabilitat şi recepţionat în 2013 era deja plin de gropi. 

fdsgdsg

Aşa arăta drumul Prăjeni-Plugari în 2013 FOTO Cosmin Zamfirache

Situaţia se complică după ce Curtea de Conturi constată că lucrările nu respectau condiţiile de calitate prevăzute în caietul de sarcini. În consecinţă, Consiliul Judeţean nu mai achită ultima tranşă de 7 milioane de lei către Bitunova. 

La rândul ei, firma ieşeană dă în judecată Consiliul Judeţean pentru că nu le-a achitat factura. Ba chiar şi câştigă în instanţă. Ba chiar autorităţile judeţene din Botoşani se văd nevoite să achite restanţa, dar şi cheltuieli de judecată. 

Până în 2021, adică timp de opt ani, drumul Prăjeni-Plugari nu a fost reasfaltat, devenind o adevărată capcană pentru şoferi, cu cratere mari cât sensul de mers. Ocazional, Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri peticea temporar găurile din ceea ce mai rămăsese din asfalt. 

Punct şi de la capăt

Lucrările la drumul Prăjeni-Plugari au început în timpul mandatului de preşedinte de CJ al ex-liberalului Florin Ţurcanu, care nu a reuşit din cauza unei condamnări să-şi ducă mandatul la capăt. Succesorul său, social-democratul Costică Macaleţi, a lăsat drumul aşa cum era, plin de gropi. Abia al treilea preşedinte de Consiliu Judeţean, social-democrata Doina Federovici, a reuşit să vadă terminate lucrările pe această porţiune de drum de numai 8 kilometri. Mai precis, abia în primăvara lui 2021 au reînceput lucrările pe porţiunea Prăjeni-Plugari. Evident cu alţi bani cheltuiţi. Contractul pentru reabilitarea DJ 282 D a fost semnat pentru aproximativ 10 milioane de lei. Drumul a fost asfaltat din nou şi recepţionat la sfârşitul anului 2021. Între timp, Consiliul Judeţean Botoşani a plătit şi restanţa de 7 milioane de lei datorată către Bitunova, câştigată în instanţă de firma ieşeană. 

Opt kilometri, aproximativ 6 milioane de euro

Trăgând linie, se poate observa că cei opt kilometri de drum între Prăjeni şi Plugari au fost asfaltaţi în 10 ani. Totodată s-a cheltuit peste 6 milioane de euro, într-un deceniu, cu tot cu restanţe, pentru acest tronson de numai câţiva kilometri. La prima lucrare s-au cheltuit 10 milioane de lei. La cea de-a doua în 2021, încă 10 milioane de lei, la care se adaugă cei 7 milioane câştigaţi în instanţă de firma ieşeană. Culmea, drumul Prăjeni-Plugari, ruta ocolitoare către Iaşi, a fost finalizată chiar când lucrările de la drumul Botoşani-Târgu Frumos au început în forţă. 

Vă recomandăm să citiţi şi:

Prăpăd după ploile torenţiale în judeţul Galaţi. Surpări în carosabil şi drumuri distruse VIDEO

Dezastrul provocat de ploi în bazinul Prutului şi în bazinul Siretului. Zeci de case inundate şi drumuri distruse

Botoşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite