Fie că au venit cu ideile lor de acasă, fie că au plecat cu sugestiile consultanţilor de călătorie, toată lumea câştigă. Turiştii, pentru că sunt ajutaţi să înţeleagă caracteristicile produsului turistic dorit, care trebuie să satisfacă binomul buget-aşteptări, iar agenţiile pentru că bifează pozitiv la capitolul imagine şi demarează un nou start de folosire a instrumentelor de marketing pentru adaptarea continuă a ofertei. Un consumator educat şi exigent are nevoie de un prestator atent la nevoile lui şi flexibil.  

Doina şi Codruţ Juravlea sunt un cuplu de vârstă medie din Bucureşti. Fac două vacanţe pe an: un city-break, de fiecare dată într-un alt oraş european, şi un concediu de două săptămâni, într-o staţiune balneara, pentru refacere şi tratament. An de an vin la târgul de turism din primăvară şi recunosc că vânatul promoţiilor le asigură două vacanţe în loc de una. City break-ul de anul acesta va fi ’’Paşte la Berlin’’, dintr-un motiv personal dureros: anul trecut s-au stins din viaţă mama Doinei care locuia în Ardeal. Petrecerea Paştelui în casa bătrâneasca devenise tradiţia de neclintit a familiei, până când, prin forţa lucrurilor, această rutină a fost spulberată. Pentru 4 nopţi de cazare, cu mic dejun la hotel şi  transferurile aferente, ţur de oraş cu autocar local şi ghid autorizat vor plăti aproximativ 300 de euro de persoană/loc în cameră dublă, sumă la care se mai adaugă taxele de aeroport şi asigurarea medicală. La momentul intervievării, tocmai se îndreptau spre standurile agenţiilor care vând pachete balneare, în scopul a-şi alege tratament la Băile Felix, bugetul limită fiind de 2500 de lei.

Un cuplu de tineri căsătoriţi aşteaptă în faţa standului unei agenţii care vinde Grecia. Evident este coadă, aşa că profit de prilej să stau de vorbă cu ei.   Sunt la primul lor concediu împreună, deci vor să fie ceva deosebit. S-au gândit să viziteze Rhodos, el pentru că terminat facultatea de istorie şi este interesat de trecutul aşezării, ea pentru  sporturi nautice,  plajă, dar mai ales pentru cumpărături. În timp ce îmi povesteşte că prietena ei, care a fost anul trecut la Marmaris - odinioară port pescăresc, astăzi important centru turistic -  şi-a cumpărat haine şi bijuterii la preţuri imposibil de găsit în România, îi zâmbesc complice. Şi pentru mine contează să pot face cumpărături în vacanţă, aşa că rezonez.  Din fericire pentru ei, părinţii contribuie cu 200 de euro la această escapadă, iar bugetul tânărului cuplu pentru o vacanţă în Rhodos, cu tot cu shopping este de 1000 de euro, în condiţii de discount promis la târg.

Cristian Balaci i-a spus soţiei că plecă la cumpărături, dar de fapt a venit la târgul de turism pentru a-i face acesteia o surpriză. Caută  o minivacanţă de Paşte, într-un loc extrem de elegant, întrucât la sfârşitul lunii aprilie aniversează 10 ani de căsătorie. Ştie exact ce vrea: lux, spa, tradiţie,  dar  toate cu mult ştaif. E pe jumătate hotărât: a găsit o ofertă la un hotel de 5 stele, din Braşov, cu acces complet la zona de spa care cuprinde piscină, jacuzi şi saună,  în pachet fiind încorporate ca bonus, 2 şedinţe de masaj şi spa pentru păr şi unghii. Ştie de pe acum că va da lovitura. Soţia sa va fi fericită, aniversarea, o reuşită! Pentru trei nopţi de cazare  va plăti în jur de 1600 de lei şi consideră că preţul este  corect pentru serviciile şi locaţia oferită.

Un grup de 4 cupluri sunt strânse ciotcă la bar. Au în jur de 60 de ani şi discută cu voce tare la o cafea, despre achiziţionarea unei croaziere. Îmi cer scuze de deranj, intru în vorba cu ei şi aflu (surpriză, sau nu!) că este al patrulea an când pleacă într-o croazieră. Sunt veseli şi vorbesc toţi odată şi spun că toată viaţa au muncit pentru ca acum să poată călători, mai ales că produsul a devenit atât de accesibil. Anul trecut au fost în Caraibe, dar anul acesta vor să mergă în Europa de Nord. Bugetul aproximativ pe care îl pun la bătaie este de 1800 de euro/cuplu.

Cea mai frumoasă surpriză am avut-o stând de vorba cu doi studenţi. Unul dintre ei avea părul aranjat în stil reggae şi amândoi purtau rucsace burduşite cu oferte. I-am oprit să-i întreb ce aştepta ei la un târg de turism şi mi-au răspuns că sunt în căutarea celei mai bune promoţii pentru un circuit în Nepal şi Tibet. Au strâns şi bani pentru asta, unul dintre ei este webmaster şi obţine venituri frumuşele pentru o muncă care îi ocupă absolut tot timpul liber, iar celălalt strânge banii necesari unei asemenea călătorii de 3 ani! Sunt prieteni la cataramă din clasa a doua. Deşi trebuie să aibă mai bine de 2200 de euro fiecare pentru un sejur de 13 zile, nu sunt descurajaţi. Adaugă faptul că au încercat să-şi croiască singuri un circuit şi după săptămâni întregi de research pe internet au înţeles că nu vor reuşi niciodată să proiecteze o călătorie sigură şi completă.

Mulţi vizitatori aflaţi la târg au cumpărat oferte pentru Paşte în Bucovina, Bran, Mărginimea Sibiului, dar cei mai mulţi şi-au făcut rezervări pentru concediul de vară. Litoralul românesc se vinde excelent, cu Mamaia în frunte.  Iată şi preţuri: în extrasezon ofertele baleiază de la 198 ron/persoană / pentru un sejur de 5 nopţi  până la 1280 lei.  Oferta se referă la un hotel de 4 stele, nou intrat în circuitul hotelier estival, proiectat să targeteze familiile cu copii. Tariful este valabil numai dacă achiziţia se face în sistem de early booking - Înscrieri Timpurii - până pe 15aprilie.

În schimb, în perioada de plin sezon, pentru un sejur pe litoral de 6 nopţi, la 2 stele, cu mic dejun inclus, ar trebui să pregăteşti între 663 şi 980 de persoană, în timp ce pentru un pachet de 5 nopţi la patru stele, cu mic dejun inclus,  vei plăti între 944 şi 1100 lei funcţie de facilităţi şi dotare.

Există şi oferte punctuale: 1 Mai la Disneyland înseamnă aproximativ 490 euro de persoană pentru 6 zile,  în timp ce un pachet de  8 zile Moscova şi Sankt Petersburg te costă aproximativ 775 de euro. Tot de 1 Mai, dar în România, la Sovata, la un hotel de 4 stele cu 2 nopţi cazare, demipensiune şi acces nelimitat la centrul spa al hotelului care conţine bazine cu apă dulce şi sărată, baie kneipp, infrasaună şi bazin pentru copii, poţi plăţi aproximativ 400 ron.

Reprezentanţii agenţiilor de turism spun că cel mai bine s-a vândut sau rezervat, atât în sezon cât şi în extrasezon, litoralul românesc, ofertele balneo, produsele turistice punctuale de Paşte şi 1 Mai, Bulgaria - în frunte cu Nisipurile de Aur -  Grecia şi Turcia, city-break-uri în capitale europene, circuitele. Trendul destinaţiilor exotice este în plină creştere, îndeosebi printre turiştii din oraşele mari, aspect asupra căruia voi reveni într-un articol viitor.

Ultimele ecouri ale Târgului de Turism de la Bucureşti încă nu s-au stins. Ele se împletesc cu amintirea emoţiilor din călătoriile trecute.

Indiferent că mergi pentru relaxare, cunoaştere, pentru gastronomie sau pentru a vedea stilul de viaţă al altora, acordă-ţi vacanţa ca spaţiu al regăsirii de sine şi al bucuriei de a trăi!