Afinele – un elixir de viaţă lungă. Ce boli pot preveni şi ţine sub control

Afinele – un elixir de viaţă lungă. Ce boli pot preveni şi ţine sub control

Afinele au atât de multe beneficii pentru organism încât ar trebui să le mâncăm zilnic. Sunt dulce-acrişoare şi bune la gust, au puţine calorii şi foarte multe proprietăţi nutriţionale demonstrate.

Sunt catalogate ca superfood pentru proprietăţile lor dintre cele mai variate: scad tensiunea, colesterolulglicemia, combat bolile cardio-vasculare, îmbunătăţesc imunitatea şi împiedică declinul cerebral. Calităţi ce se regăsesc nu doar în fructe, ci şi în frunzele arbustului de afin.

Afinele pot fi sălbatice – Vaccinium myrtillus, un arbust din flora spontană, de deal şi munte, care produce fructe mai mici şi mai concentrate ca gust şi proprietăţi. Afinele din flora spontană se mai numesc şi afine europene, produse de un arbust mai greu de cultivat şi cu randament mai mic.  Afinele de cultură sunt un soi de provenienţă americană, Vaccinium cyanococcus. A nu se confunda afinele cu coacăzele negre, Ribes nigrum. Sunt relativ asemănătoare ca aspect şi de dimensiuni similare; afinele sunt, însă, ceva mai opace ca aspect, în timp ce coacăzele par mai translucide.

Afinele conţin foarte mulţi antioxidanţi

Afinele au un potenţial caloric scăzut, dat fiind conţinutul limitat de glucide şi practic 0 de grăsimi. În schimb, conţin o cantitate importantă de fibre, esenţiale pentru o bună digestie; totodată, fibrele contribuie la eliminarea grăsimilor în exces. Dar conţin şi considerabile cantităţi de antioxidanţi, vitamine, oligoelemente, fiind practic un concentrat de micronutrienţţ.

Astfel, 100 g de afine de cultură produc puţine calorii, circa 57 kcal, şi conţin:

  • 15 g glucide
  • 0,7 g proteine
  • 2,5 g fibre
  • 0,3 g grăsimi (ulei)
  • 85 g apă

Afinele sunt o sursă foarte importantă de vitamina C şi vitamina K, 100 de grame de afine crude asigurând o bună parte din necesarul zilnic. De asemenea, conţin cantităţi importante de magneziu şi, în cantităţi ceva mai mici, cupru, potasiu, vitamina E şi vitamina B6.

Ultimele dar nu cele din urmă, o parte dintre antioxidanţii cei mai benefici din  afine:

  • antocianinele, printre care mirtilina, substanţa responsabilă de culoarea caracteristică – un flavonoid care protejează împotriva radicalilor liberi; împiedică, astfel, îmbătrânirea celulară şi reduc riscul tumoral
  • quercetina, care ajută la creşterea imunităţii şi contribuie, totodată, la scăderea riscului de afecţiuni cardio-vasculare
  • miricetina, care contribuie la reducerea glicemiei şi a riscului tumoral

De facto, afinele sunt unele dintre alimentele cele mai bogate în antioxidanţi, motiv pentru care reprezintă prin excelenţă un aliment antiîmbătrânire.

În timp ce creşterea nivelului antioxidanţilor în sânge în urma consumului de afine nu este doar presupusă, ci demonstrată de studii.

Efecte antiîmbătrânire şi efecte antitumorale importante

Prezenţa antioxidanţilor în cantităţi importante conferă afinelor proprietăţi antiîmbătrănire şi antitumorale demonstrate.

Oxidarea celulară generată de radicalii liberi poate afecta molecule vitale din organism, inclusiv molecule din structura ADN-ul. În acest din urmă caz, pot apărea formaţiunile tumorale. Afinele sunt extrem de bogate în antioxidanţi, neutralizând astfel o mare parte din radicalii liberi în circulaţie.

Radicalii liberi sunt resturi celulare, ”gunoaie”, care se formează în interiorul celulelor sub influenţa factorilor externi: poluarea, alimentaţia nesănătoasă, stresul, fumul de ţigară, razele ultraviolete etc. Cu cât mai mulţi radicali liberi, cu atât mai accelerat procesul de îmbătrânire.

Or tocmai aici intervin antioxidanţii, într-un proces considerat fundamental pentru menţinerea unei stări de sănătate bune: atacă radicalii liberi. Aceleaşi mecanisme au legătură şi cu procesele tumorale din organism, ştiut fiind că o celulă tumorală nu este altceva decât o celulă modificată în mod anormal, sub influenţa radicalilor liberi.

Proprietăţile antitumorale ale afinelor au fost demonstrate de cercetări, fapt valabil atât pentru consumul sub formă de fructe, cât şi de suc.

Scad colesterolul şi tensiunea, previn bolile cardio-vasculare

Aceeaşi oxidare celulară este responsabilă şi de oxidarea colesterolului rău. Care înseamnă în final inflamarea vaselor de sânge, depunerea plăcilor de colesterol pe artere şi boli cardiovasculare. Foarte bogate în polifenoli, adică tot antioxidanţi, afinele împiedică acest fenomen, având efecte demonstrate şi în prevenirea bolilor cardio-circulatorii.

O consecinţă imediată a acţiunii benefice asupra vaselor de sânge este faptul că afinele consumate regulat scad tensiunea arterială. Hipercolesterolemia şi hipertensiunea arterială nu sunt considerate boli în sine ci factori de risc cardio-vascular. Pacienţi obezi care au consumat timp de opt săptămâni circa 50 g de afine pe zi au prezentat o reducere a hipertensiunii arteriale cu 4-6%.

Afinele au, aşadar, efect protectiv la nivel circulator, dar cât reuşesc în mod real să prevină un atac de cord? Un studiu de durată mai lungă efectuat pe aproape 100.000 de asistente medicale – persoane active de vârstă medie, a dat rezultate încurajatoare. Subiectii cu aportul cel  mai mari de antocianine, în cea mai mare parte provenit din afine, au avut în timp un risc diminuat cu un sfert comparativ cu celelalte. 

Menţin creierul activ, memoria şi vederea bună

Încetinind stresul oxidativ şi la nivelul neuronilor, afinele încetinesc procesul de îmbătrânire cerebrală şi ţin Alzheimer-ul la distanţă. Au efect bun asupra memoriei, a vederii, a transmiterii semnalului electric la nivelul cortexului.

Studii efectuate pe oameni şi pe animale au dat rezultate similare. Într-unul efectuat pe persoane în vârstă , toţi pacienţii au înregistrat îmbunătăţiri ale activităţii cerebrale după ce au băut suc de afine zi de zi timp de 12 săptămâni. Un alt studiu pe durata a şase ani a arătat o întârziere a declinului cerebral cu 2,5 ani în cazul consumatorilor de afine şi căpşuni.

Scad glicemia şi previn diabetul

Afinele pot fi consumate şi de persoanele cu risc de diabet pentru că, în primul rând, nu conţin mari cantităţi de zahăr. În al doilea rând, pentru că ele ajută acţiunea insulinei. Rezistenţa la insulină declanşează diabetul; prin urmare creşterea sensibilităţii celulelor la insulină se traduce în final prin risc mai scăzut de diabet 2 şi sindrom metabolic.

Tot antocianinele conţinute în afine sunt responsabile şi de creşterea reactivităţii celulelor la insulină. Ele stimulează metabolismul glucidelor făcându-le să se transforme, şi nu să se acumuleze în sânge.

Efectele antidiabet au fost observate mai pregnant consumând suc şi integratoare din afine. 32 de participanţi la un studiu, cu probleme de rezistenţă la insulină, au prezentat îmbunătăţiri în această direcţie consumând zilnic două sucuri din afine trecute prin blender.

Previn infecţiile şi sporesc imunitatea

În afară de aceste proprietăţi legate de riscurile cele mai mari pe scara mortalităţii, afinele stimulează şi imunitatea. Este dovedit efectul lor asupra aparatului urinar şi respirator. Împreună cu murele, afinele împiedică unele bacterii, precum E. coli, să se fixeze pe pereţii vezicii urinare. Un alt studiu a demonstrat rolul esenţial al flavonoizilor în creşterea imunităţii şi scăderea riscului de infecţii ale aparatului respirator .

Continuarea articolului, aici

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările