Legea tăcerii pe un accident major, cu consecinţe catastrofale pentru sistemul de rafinării europene

Firma naţională de transport petrol belarusă, Gomeltransneft, a identificat între 19 şi 22 aprilie că petrolul din conducta Drujba operată de Transneft - firma naţională rusă de transport şi monopolistul la export al petrolului rusesc – este contaminat cu compuşi clorizi organici, care sunt utilizaţi în puţurile de petrol pentru curăţire şi creşterea producţiei.

Compuşii de această factură, utilizaţi la extracţie pentru eficientizarea producţiei, trebuie separaţi ulterior unor asemenea operaţiuni deoarece distrug echipamentele de rafinare şi, la temperaturi mari, creează clorină sub formă de gaz, un compus otrăvitor (utilizat într-o anumită formă în Siria ca armă chimică împotriva opoziţiei lui Bashar al Assad). Testele din 19-22 aprilie în Belarus au relevat contaminarea cu cloridă în proporţie de 150-330 la milion, mult peste cele 10 părţi la milion admise ca limită în acest tip de transport, potrivit criteriilor Transneft.

Partea cea mai descumpănitoare a fost absenţa totală a comunicării făcute de către Transneft. Ca în cazul Cernobîl, Rusia a ascuns problema partenerilor occidentali. Compania rusă de transport petrolier - care livrează 10 milioane de barili de petrol pe zi prin cele 68.000 km de conducte din Rusia şi exportă 4 milioane de barili de petrol pe zi, majoritatea prin conducta Drujba, cu lungime de 5500 km ce alimentează Belarus, Polonia, Ungaria, Germania, Slovacia şi Cehia - nu a spus nimic mai bine de 10 zile.

Scrisoarea transportatorului Belarus a fost singura care a avertizat clienţii şi cumpărătorii din aval în legătură cu situaţia şi calitatea petrolului pompat, reuşind să blocheze catastrofa distrugerii instalaţiilor de rafinare din toată Europa de Nord.

10 tancuri petroliere cu un milion de tone de petrol contaminat au inundat rafinăriile europene

Problemele majore vin din capacitatea de rezolvare a problemei contaminării, care reclamă spaţii majore de depozitare şi stocare pentru ca petrolul contaminat să poată fi combinat cu petrol curat până la cota acceptabilă de cloridă specificată în prevederile tehnice. În afara duratei enorme pentru o asemenea procedură, admiţând că petrolul curat începe să fie livrat prin conductă cât mai curând, costurile de curăţare sunt majore, estimate de către Belarus – singurul interlocutor al companiilor occidentale - la câteva luni şi la o producţie pierdută de 5 milioane de tone sau 1,2 milioane barili de petrol, echivalentă cu cantitatea transportată de Drujba într-o lună, care este estimată la o valoare de 2,7 miliarde dolari.

Iar dacă tehnic, un port ca Ust Luga – la Marea Baltică, deţinut de Transneft – poate să facă aceste proceduri în timp (după ce a fost blocat de refuzul de a prelua petrol contaminat de către cargouri) pentru rafinării problema e majoră. Astfel, doar aducerea petrolului curat pe calea ferată pentru a-l combina cu cel contaminat sau inversarea fluxului din Drujba şi trimiterea petrolului cu probleme în porturile poloneze poate fi o soluţie, toate cu costuri importante.

Belarusul a estimat, preliminar, pierderi de 100 milioane de dolari, în timp ce cel puţin 10 tancuri petroliere cu peste un milion de tone de petrol contaminat au plecat în perioada până la blocarea portului din Ust Luga şi nu se ştie dacă petrolul a putut fi oprit la timp şi nu a intrat deja în unele rafinării, creând probleme majore.


Vladimir Putin FOTO EPA-EFE

Gestiunea crizei la nivelul lui Putin. 27 miliarde de dolari pierderi

Interesantă este şi reacţia tardivă a Rusiei care, după modelul nefericit din cazul Cernobîl, nu a reacţionat deloc mai bine de 10 zile, Transneft refuzând chiar cu obstinaţie să răspundă întrebărilor venite de la clienţi şi media. Marţi, 30 aprilie, preşedintele Putin s-a întâlnit cu Nikolai Tokarev, preşedintele Transneft, anunţând că scandalul petrolului contaminat a subminat puternic interesele economice ale Rusiei, imaginea şi prestigiul său şi cerând ca sistemul ce reglementează calitatea petrolului să fie îmbunătăţit. Discursul lui Putin a fost publicat pe site-ul oficial al Kremlinului.

Vineri, 26 aprilie, Rusia a avut discuţii cu Ucraina, Polonia şi Belarus în legătură cu contaminarea petrolului care a dus la închiderea porţiunilor din conducta Drujba din Polonia, Slovacia, Ucraina şi Belarus şi a portului Ust Luga între 26 şi 29 aprilie (când nivelul contaminării era încă peste limitele admise). Scopul a fost găsirea unei soluţii, curăţarea conductei şi găsirea soluţiilor tehnice pentru reluarea tranzitului şi a furnizărilor.

Ministrul adjunct al energiei, Pavel Sorokin, a condus reuniunea, promiţând că petrolul curat va ajunge la frontiera cu Belarus luni, 29 aprilie. Între timp, UE a redus cu 10% importurile sale de petrol, oprind importurile prin Drujba, iar preţul barilului de petrol a sărit la 75 de dolari, în timp ce rafinăriile au accesat împrumuturi din rezerva de stat pentru alimentarea populaţiei. Belarusul nu a confirmat nici azi sosirea petrolului curat, aşteptând reluarea unui flux normal abia după 4 mai.

La această oră nu este cunoscut vinovatul pentru petrolul contaminat. Potrivit lui Nikolai Tokarev şi raportului oficial către Putin, a fost vorba despre introducerea petrolului contaminat de către o companie privată din regiunea Samara. Dar Samaratransneft a fost vândută în 2017 şi nu e cunoscut cumpărătorul, fiind vorba despre terminalul care a introdus petrolul contaminat, în timp ce presa rusă vuieşte deja strigând că a fost vorba despre sabotaj.

Nivelul contaminării arată însă că e vorba despre pomparea de petrol cu probleme zile întregi, dacă nu chiar săptămâni, deci e vorba despre o neglijenţă crasă. Investigaţiile sunt făcute de Transneft, iar Vladimir Putin a anunţat că ar putea interveni şi organele de urmărire penală. Nu a trecut o zi şi miercuri s-a anunţat deschiderea unui dosar penal legat de contaminarea petrolului la Samara.


FOTO 123 RF

Sabotaj!!! Contaminare intenţionată! Temele comunicării strategice a Rusiei în cazul petrolului contaminat

Vineri, ipoteza sabotajului a fost lansată de către Igor Dyomin, un adjunct al lui Tokarev de la Transneft în mass-media. El a susţinut că a fost vorba despre „o contaminare intenţionată“. Poluarea, identificată foarte târziu la terminalul Transneft din Samara, poate proveni de la mai mulţi mici producători privaţi, fără a fi menţionaţi. Şi Tokarev a intervenit marţi, în discuţia cu preşedintele Putin, susţinând aceeaşi temă, că petrolul a fost contaminat intenţionat de către o companie privată.

Repetarea tezei arată că aceasta e formula de comunicare publică identificată de oficialii ruşi pentru a gestiona scandalul. Între timp au fost afectate companii precum Total, Vitol, Glencore şi Trafigura care au preluat petrol contaminat din portul Ust Luga, dar şi deţinătorii de rafinării în Polonia – PKN Orlen şi Grupa Lotos, şi în Germania – Total, Shell, Eni şi Rosneft. Rusia va trebui să compenseze pierderile tuturor clienţilor săi şi să rezolve situaţia care va dura luni întregi.

În plus, s-ar putea să se adauge şi alte costuri, dacă apar probleme la rafinăriile care au utilizat deja petrol contaminat. În plus, companiile europene se uită deja după furnizori alternativi petrolului rus livrat prin Drujba ca rezervă pentru astfel de cazuri sau chiar ca furnizori de încredere principali care să înlocuiască sursele din Rusia.