Aceste Euro 6 depăşesc limita de oxizi de azot (NOx) de 4 până la 5 ori, în timp ce unele modele înregistrează emisii record, de 10 ori mai mari decât limitele legale. Se remarcă modelele Renault, Fiat şi Opel. Unele vehicule Euro 6 emit mai mult NOx pe drum decât Euro 4 şi Euro 5, iar acestea din urmă sunt interzise .

Azi există aproximativ 40 de milioane de automobile şi camionete puternic poluante pe drumurile europene, o moştenire a scandalului Dieselgate. Autorităţile naţionale de omologare a vehiculelor rămân reticente în a obliga producătorii de automobile să rezolve problemele cu emisiile ale acestor vehicule. Dacă producătorii de automobile refuză să cureţe dieselurile murdare, oraşele care au încălcat limitele de poluare a aerului timp de aproape un deceniu nu au altă posibilitate decât să pună în aplicare măsuri drastice de restricţionare a autoturismelor pentru a proteja sănătatea publică. Potrivit Agenţiei Europene de Mediu, autoturismele cu motor diesel reprezintă cauza dominantă a dioxidului de azot toxic în oraşele europene, rezultând 68.000 de decese premature anual.

Karmenu Vella, comisarul European pentru mediu a amintit de curând că în jur de 23.000 de decese au loc anual în România din cauza poluării aerului cu diverse particule. Peste 1.800 de morţi premature sunt atribuite poluării cu dioxid de azot. O mare parte din această morbiditate se datorează emisiilor din arderea motorinei pentru deplasarea automobilelor.

Julia Poliscanova, cercetător la T&E, a declarat: „Una dintre principalele slăbiciuni ale zonelor cu emisii scăzute şi restricţiile de circulaţie a autovehiculelor în oraşe este scutirea totală a maşinilor Euro 6 cu emisii reale ridicate. Cu excepţia cazului în care producătorii de automobile remediază corect aceste dieseluri murdare, municipalităţile nu mai au altă opţiune decât să le ţină în afara oraşelor. Pentru a fi eficace, criteriile de includere sau excludere ale acestor măsuri ar trebui să se bazeze pe emisiile din lumea reală ale vehiculelor, disponibile acum pe scară largă. Mai important, interdicţiile pentru maşinile pe motorină ar trebui să fie însoţite de un transport public de înaltă calitate şi de infrastructură pentru vehiculele cu emisii zero“.

În urmă cu două săptămâni, o hotărâre judecătorească germană a confirmat că oraşele germane pot interzice accesul autoturismelor şi clarifică faptul că dreptul cetăţenilor de a respira aer curat are prioritate faţă de dreptul proprietarilor de maşini private de a conduce vehicule poluante. Însă legislaţia naţională în unele ţări împiedică oraşele să ia măsuri (Copenhaga, de exemplu, nu a reuşit să impună interzicerea accesului automobilelor diesel). Decizia instanţei germane ar trebui, prin urmare, să fie un precedent la nivelul UE.


Click pe imagine pentru a o mări

Ţările din Europa Centrală şi de Est se bazează foarte mult pe importul de maşini la mâna a doua în flotele lor. Cu multe oraşe occidentale care iau în considerare interzicerea motoarelor diesel, există pericolul real ca milioane de vehicule extrem de poluante pe care cetăţenii lor să nu le mai dorească să ajungă pe drumurile oraşelor precum Bucureşti, Cluj, Varşovia, Praga şi Sofia.

„Există un risc ridicat ca oraşele din Europa Centrală şi de Est să fie inundate cu diesele ieftine şi murdare, pe care europenii occidentali nu le mai pot conduce acolo unde locuiesc. Comisia Europeană ar trebui să ia în considerare măsurile care pot fi adoptate pentru a se asigura că toate autoturismele importate la mâna a doua au stabilit sau modernizat sistemele lor de tratare a gazelor de eşapament. Toţi europenii au dreptul egal de a respira aer curat, iar o soluţie europeană comună este absolut necesară“, concluzionează Julia Poliscanova.

Piaţa automobilelor din Europa a fost înclinată în favoarea motorinei prin intermediul unor reguli slabe de emisii şi a unor reduceri de impozite. Piaţa a crescut până la 53% din autoturismele vândute în 2011, iar Europa reprezintă 70% din vânzările de automobile la nivel mondial. Totuşi, din cauza scandalului Dieselgate, cota de piaţă a motorinei este în declin abrupt scăzând cu 8% masiv în 2017 până la 44%. Cu costuri suplimentare pentru a respecta noile norme privind emisiile, cota de piaţă a motorinei va continua să scadă, sugerând că investiţiile costisitoare ale producătorilor de automobile din Europa în noile motoare diesel se vor dovedi a fi o decizie de afaceri eronată.