Concret, despre ce e vorba?

Totul se produce în contextul măsurilor de carantinare - pe zi ce trece mai dure, extinse şi complexe - decise în urgenţă de mai multe ţări europene, cu diferite indicaţii privind reducerea cât mai rapidă a deplasărilor cetăţenilor, limitate pe cât se poate şi cum se poate. Franţa, spre exemplu, a decis închiderea temporară a micilor magazine în care se vând „produse neesenţiale“ precum cărţi sau haine. Acestea, s-a spus, vor putea fi găsite în supermarket-uri. Scandal şi, ca la noi, guvernul dă înapoi şi ia o nouă decizie, asta chiar incredibilă: nici supermarketurile nu vor mai avea voie să vândă aceste produse începând de mâine, asta pentru a se face dreptate şi a se apăra drepturile omului, căci micii comersanţi ar fi fost injust atacaţi în timp ce, pe model american, erau favorizate lanţurile de mari super-magazine.

Decizia a fost luată azi, 2 noiembrie, şi se aplică de mâine, reprezentând o premieră în istoria activităţilor comerciale pe timp de pace. Poate produce efecte dintre cele mai bizare şi afecta extrem de serios viaţa economică şi socială a localităţilor mici şi mijlocii şi ridica chiar probleme insurmontabile în zonele rurale unde micile unităţi comerciale, adeseori proprietate unifamilială, sunt încă singurele formule comerciale prezente în teritoriu.

Iată listele:

1. Produsele care vor fi excluse de la vânzare în supermarket:

  • bunuri culturale (cărţi, CD-uri, cărţi audio, DVD-uri etc.)
  • jucării (aici este inclus tot, de la Lego, Playmobile sau păpuşi, trenuleţe mecanice etc.)
  • haine şi textile
  • bijuterii
  • decoraţie interioară, articole pentru întreţinerea sau refacerea locuinţelor
  • flori

2. Produsele care vor putea fi vândute în supermarket

  • mâncare (produse proaspete, îngheţate, băuturi, pâine, delicatese)
  • hrană pentru animalele de casă
  • produse necesare pentru întreţinerea în garaj a maşinii personale
  • produse şi unelte pentru întreţinerea grădinii
  • echipament de comunicaţii şi computere
  • băuturile, inclusiv cele alcoolizate
  • ziare, reviste şi hârtie
  • haine specifice necesare pentru activităţile productive, aa cum ar fi halatele
  • produse farmaceutice aşa cum ar fi alcoolul şi bandajele sterile

Asta se petrece acum, la două luni de Sărbători, marea perioadă în care odinioară se făceau cadouri, ceea înseamnă chiar o lovitură devastatoare prin închiderea raioanelor şi magazinelor speciale de bijuterii, a raioanelor şi magazinelor de „arta bucătăriei“, a magazinelor cu aparatură electromenajeră şi, ca să spun aşa, oroare supremă, se închid exact acum raioanele şi magazinele cu produse de machiaj, una dintre valorile strategice ale economiei franceze.

Sigur că este vorba despre măsuri extreme într-o situaţie extremă şi, în acelaşi timp, de dorinţa lui Macron de a arăta că poate lua măsuri de forţă şi că este un lider puternic, cu ştiinţă de guvernare. Să vedem însă cum va primi populaţia aceste neobişnuite măsuri de completare a carantinei şi, mai ales, cum va accepta ceea ce, oricum ar fi prezentate lucrurile, înseamnă o restricţionare majoră a nivelului de confort cu care s-a obişnuit de generaţii întreg spaţiul occidental.

Cred că aici va fi şocul peste care nu ştiu foarte bine cum se va trece: va fi nu atât o scădere imediată şi vizibilă a nivelului general de viaţă, ci un abandon (oare cât de temporar?) al vieţii confortabile de până acum, totul pe bază de interdicţie guvernamentală şi aplicată cu ajutorul gingaş al forţelor de ordine care primesc prerogative totale în acest sens.

Pe fond, istoric, nu e nimic foarte nou căci mereu, cu ocazia marilor pandemii, au apărut asemenea decizii şocante de trecere la abstinenţă, viaţă cumpătată şi acceptarea de restricţii, totul supervizat de descreieraţi religioşi precum Savonarola, spre exemplu. Dar, de data asta, episodul este decis politic ca parte a unui experiment naţional de lockdown complex, ducând cu o treaptă mai sus tot ce s-a făcut în perioada asta în care, totuşi, s-au petrecut atât de multe lucruri neobişnuite şi curioase.

Şi, dacă am auzit bine, s-ar putea ca asta să fie prima dintre măsurile de pregătire a răspunsului care se construieşte nu pentru acest al doilea val al pandemiei, ci pentru cel de-al treilea.