Frica naşte frică.

Mediocritatea naşte mediocritate.

Impostura naşte impostură.

Nu discut aici nevoia de a ne proteja, ca societate nedusă cu capul, elevii şi profesorii ca pe ochii din cap. Ca şi pe noi toţi ceilalţi, de bună seamă. A gândi măcar o clipă altceva este iresponsabilitate şi inconştinenţă patentă. Nu despre aşa e vorba în grozăvia deciziei tocmai puse în fapt, ci despre absurdul fracturii logice din enunţul: ne pasă de elevi şi profesori, deci închidem toate şcolile. Pe bune?!...

Eu vorbesc aici despre ţinta reală a procesului, care ar fi trebuit să fie din cu totul alt film. Acesta:

Ne pasă de elevi, de profesori şi de EDUCAŢIE ca de ochii din cap.

Prin urmare:

  1. NU dezertăm, NU abandonăm lupta, NU lăsăm steagul de izbelişte pe câmpul de bătălie şi NU fugim, acoperiţi laş prin ordonanţă de urgenţă, invocând viaţa grea: asta e, life sucks, n-avem noroc, stingem lumina instant, #solidaritatecudoctorii, #gohome, fiecare se descurcă cum poate – ce contează că (tele)şcoala făcută până acum online şi de la televizor e mai mult pe sponci-formă fără fond, lasă că şi strigător la cer de inechitabilă, tot din impostura şi durutul în cur #bigtime al cohortelor şi cohortelor de iresponsabili politici care au avut pe mână Educaţia? Noi, Sistemul, închidem şcolile, suspendăm tezele, dăm de pământ cu olimpiadele – că doar n-oţi vrea acum să facem leadership şi management educaţional cu competenţă şi caracter, ce mama naibii!...
  2. Dimpotrivă: ca politicieni şi oameni de politici publice responsabili, punem busola pe nordul adevărat al Educaţiei, acum: ŞCOLI DES-CHI-SE, nu închise! Ţinem şcolile deschise şi facem şcoală aşa cum trebuie în sălile de clasă până în ultima clipă, şi creăm toate condiţiile manageriale posibile pentru ca evaluările semestriale şi olimpiadele să-şi urmeze cursul firesc – şi, în general, Şcoala să fie lucrul cel mai de preţ pentru naţia română, nu coada cozii, aşa cum e acum. Sau e altfel şi încă nu ştiu eu?...

Decizia anunţată de preşedintele Iohannis, ce prevede ca toate şcolile să se închidă şi învăţarea să treacă online vine în contradicţie cu seturile de recomandări ale unor organizaţii precum Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), UNESCO sau UNICEF, cu practica din cele mai multe ţări europene şi cu ceea ce spun, pe baza datelor culese până acum, diversele studii internaţionale. Acestea arată că pierderile de învăţare şi distanţa de mediul şcolar pot avea efecte mai grave asupra bunăstării copiilor decât epidemia Covid-19, în condiţiile transmisiei reduse, constatate până acum, în rândul celor mici”. [1]

Iar până la consumarea asumată, onestă şi deplină, a penitenţei grele pe care suntem datori să o facem pentru că noi, societatea mediocră, am tolerat, am girat şi am încurajat cu laşitatea noastră complice coşmarul ineptocrat şi mai mediocru care, răstimp de trei decenii, a decăzut educaţia publică în hăul în care este acum, avem a începe redempţiunea rostindu-ne deschis culpa şi presărând cenuşă asupra capetelor noastre vinovate, de pe care - vai nouă, celor care am păcătuit!... - coroana neruşinii noastre faţă de noi înşine se clatină bezmetic, gata să cadă (Lamentationes 5:16):

Cecidit corona capitis nostri; vae nobis, quia peccavimus!...

Adevăr grăiesc vouă: când Dumnezeu vrea să ne piardă, mai întâi ne ia minţile. Nouă, ca naţie ce încă mai dăm drept de viaţă lucrării celor care ţin, încă, Educaţia încremenită feroce în paradigma sa comunistă, până ne-or veni din nou minţile în cap şi, tot ca naţie, om face cu totul altfel.

Aşa cum se cade. Nu ca acum, cu minţile luate.

Vae nobis!...

p.s. Faimoasa-infamă scrisoare deschisă a ministrului Educaţiei şi Cercetării din 30 martie curent, aici.

[1] https://www.edupedu.ro/romania-a-treia-tara-din-europa-care-anunta-inchiderea-scolilor-dupa-cehia-si-polonia-restul-statelor-mentin-deschise-scolile-total-sau-partial/