Cum spuneam în articolul precedent, dacă se instalează haosul în şcoli începând de luni, PNL va plăti în alegerile locale. Când eşti la guvernare nu poţi veni cu scuza că n-am ştiut că ministrul Anisie nu se poate descurca cu deschiderea şcolilor în contextul adus de pandemie.

În Bucureşti, 24 de şcoli vor începe cursurile exclusiv online, iar restul de 595 în scenariul galben. Nici una în scenariul verde. Ce se întâmplă cu primarul şi clasele a VIII-a şi a XII-a? Vor veni integral la şcoală, chiar în lipsa separatoarelor dintre elevii aflaţi în aceeaşi bancă? Nu se ştie!

Ce decizii a luat guvernul ieri

Premierul Orban: „Am alocat 175 de milioane de euro pentru autorităţile locale şi unităţile şcolare pentru achiziţionat măşti, echipamente de protecţie, dezinfectanţi, tablete şi containere sanitare.

Banii sunt la UE, se vor deconta cu ei achiziţiile de care spune premierul. Dar procesul de achiziţii durează şi luni de zile, iar şcoala începe luni. Primăriile trebuie să aibă ele banii necesari pentru achiziţii, care vor fi decontaţi ulterior, dar mare parte din ele nu-i au.

Guvernul a mai alocat 100 milioane de lei din fondul de rezervă bugetară, pentru creşterea numărului de posturi, pentru laptopuri şi altă aparatura necesară. Când să fie angajate cadre didactice sau personal de îngrijire, dacă HG intră în vigoare luni, iar şcoala începe tot luni?

Ionel Dancă, şeful cancelariei premierului:

A fost adoptată o hotărâre de Guvern pentru aprobarea programului naţionale Educaţie în siguranţă şi pentru alocarea unei sume din fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, o sumă de 100 de milioane de lei, pentru Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în vederea constituirii unor stocuri de rezervă, la nivelul inspectoratelor şcolare, pentru perioada următoare. Practic, au fost alocate sumele necesare astfel încât inspectoratele şcolare să facă achiziţii de laptopuri, materiale sanitare şi dispozitive electronice, precum camere web sau table electronice, astfel încât personalul din învăţământ să poată să desfăşoare lecţii online, acolo unde situaţia epidemiologică impune un astfel de sistem.

Serios? Cu trei zile înainte de începerea anului şcolar? Cât durează perioada de achiziţii şi repartizarea lor în şcoli? Ne facem de râs cu astfel de decizii!

Premierul Orban: „Domnul ministru Tătaru aici vreau un mesaj foarte clar că ne asumăm de la Ministerul Sănătăţii plata salariilor pentru medicii şi asistenţii de la cabinetele şcolare care sunt angajaţi suplimentar pentru începerea şcolii.

Adică vor fi angajaţi suplimentar sâmbătă şi duminică? Luni este necesar un triaj epidemiologic făcut de specialişti, la revenirea elevilor la şcoală..

Guvernul a adoptat, joi, un memorandum prin care 3.150 de unităţi şcolare vor fi conectate la reţeaua de internet, dintr-un număr de 5.882 de unităţi şcolare fără acces la internet. Un memorandum este o declaraţie de bune intenţii. Are valoare practică doar atunci când este urmat de HG şi de banii necesari. Şi dna ministru Anisie ne spunea cu emfază că „marea majoritate a elevilor au urmat cursuri online” anul şcolar trecut. Cum, dacă 5.882 de şcoli nu erau conectate la internet? Dna ministru ne ia de proşti?

În debutul şedinţei Executivului, vicepremierul Raluca Turcan a anunţat că urmează să se întâlnească, joi seara, cu reprezentanţii ANCOM şi ai operatorilor de telefonie mobilă, pentru a discuta despre asigurarea accesului la internet în şcoli. Joi seara, când luni începe şcoala.

Este cel mai mare eşec al actualului guvern, fără nicio scuză. Nici nu-mi dau seama de unde a pornit neglijarea totală a începerii anului şcolar. De la ministrul Educaţiei, care a asigurat guvernul că se descurcă, de la vicepremierul Raluca Turcan care n-a controlat ce spune ministrul, de la aparatul de lucru al premierului care nu i-a făcut oglinda presei, ca să afle şi dânsul din timp ce îl aşteaptă. Cert este că guvernul a fost prins pe picior greşit de deschiderea şcolilor, cu gândul la alegerile locale. Fără să realizeze ce decont uriaş va plăti la alegeri, adus de haosul ce se prefigurează la deschiderea şcolilor.

Am scris în articolul anterior care sunt riscurile legate de deschiderea şcolilor. Mai nou, multe cadre didactice, titulare sau la plata cu ora, în vârstă sau cu boli importante, refuză să mai vină la şcoală. Când să anagajezi alţii în loc, sâmbătă şi duminică?

Cel mai grav risc. Ministerul n-a ştiut sau n-a vrut să elaboreze metodologia cursurilor online. Cu proceduri de desfăşurare, aparatura necesară, controlul realizării lor, a prezenţei elevilor şi a eficienţei acestor cursuri. Rămân elevii cu ceva din acest învăţământ online, sau ne furăm singuri căciula? Au şcolile, elevii şi profesorii aparatura necesară pentru învăţământ online? Este inadmisibil să te baţi cu cărămida în piept că „marea majoritate a elevilor” a urmat învăţământ online, doar din raportările profesorilor, directorilor şi inspectorilor. Care aveau tot interesul să raporteze minciuni, pentru a-şi justifica salariile întregi pe care le-au luat stând acasă.

Mai nou, multe Consilii de Administraţie din Bucureşti şi mari municipii votează pentru scenariul roşu, adică să stea acasă pe salarii întregi. Sunt foarte puţine şcoli care au ales scenariul verde. De soarta elevilor nu le pasă.

Cea mai gravă consecinţă, repetarea anului şcolar trecut

Dacă lucrurile merg tot aşa, doar pe online sau cu prezenţa parţială la şcoală, este posibilă repetarea anului şcolar anterior începând cu semestrul al doilea. Există discipline etajate, matematica de exemplu. Nu poţi înţelege materia clasei fără cunoştinţele care nu s-au predat în semestrul al doilea din anul şcolar trecut. Şi alte discipline sunt în aceeaşi situaţie. Timp pentru recuperarea materiei nu există, profesori suficienţi pentru materia din anul şcolar în curs nu există, şcolile se pot închide în lanţ dacă apar focare de infecţie cu coronavirus. Şi atunci, ce facem? Ne prefacem că elevii au acumulat materia din doua semestre desfăşurate online? Să fim serioşi! Asta nu e şcoala, e brambureală!

Am crezut că mai mare degringoladă în şcoală decât în guvernările PSD-iste nu se poate. Iată că se poate!