UPDATE Aeroportul din Cluj-Napoca, anchetat de Consiliul Concurenţei pentru suspiciuni de abuz de poziţie dominantă. Ce spune directorul aeroportului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenţei anunţă, într-un comunicat, că a declanţat o investigaţie la Aeroportul Internaţional Avram Iancu din Cluj-Napoca, al doilea ca trafic din ţară, pentru suspiciuni de abuz de poziţie dominantă.

Instituţia precizează că a făcut deja o inspecţie inopinată, în cadrul căreia a ridicat documente.

Anul trecut, aeroportul din Cluj-Napoca a avut un trafic de 1,485 milioane de pasageri, în creştere cu 26% faţă de 2014, şi se aşteaptă la o creştere cu 14% în acest an, potrivit datelor publicate pe site-ul aeroportului.

În funcţie de trafic, aeroportul clujean este al doilea din România, după cel din Otopeni.

Accesul la infrastructură, posibil obstrucţionat

„Investigaţia se referă la un posibil refuz al Regiei Autonome de a acorda accesul la infrastructura aeroportuară necesară prestării serviciilor de handling la sol pe Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj-Napoca“, a precizat Consiliul Concurenţei (CC).

Inspectorii autorităţii anti-monopol au efectuat deja o inspecţie inopinată la sediul aeroportului şi a ridicat mai mule documente, care se află în analiză.

Autoritatea de concurenţă precizează că inspecţiile inopinate reprezintă o etapă de început în cadrul investigaţiei şi nu reprezintă un semnal al vinovăţiei entităţii investigate.

„Efectuarea acestor inspecţii nu reprezintă o antepronunţare a Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte vinovăţia întreprinderilor investigate şi nici în ceea ce priveşte rezultatul final al investigaţiei declanşate“, arată CC.

Aeroportul Internaţional Avram Iancu din Cluj-Napoca are statut de regie autonomă subordonată Consiliului Judeţean.

David Ciceo: „Nu trebuie să organizăm licitaţii“

Directorul Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, David Ciceo, spune că acuzaţiile de abuz de poziţie dominant formulate de Consiliul Concurenţei, care a deschis şi o anchetă în acest caz, sunt nejustificate, în condiţiile în care aeroportul nu este obligat să organizeze licitaţie pentru serviciile de handling decât după ce depăşeşte pragul de două milioane de pasageri pe an în ceea ce priveşte traficul.

David Ciceo a declarat, miercuri, pentru News.ro, că acuzaţiile de abuz de poziţie dominantă sunt nejustificate, iar documentele vor arăta că din acest punct de vedere aeroportul se află în legalitate.

El a precizat că, potrivit legislaţiei, licitaţiile pentru atribuirea serviciilor de handling pe aeroport sunt obligatorii numai după ce se depăşeşte numărul de două milioane de pasageri.

„Considerăm că acuzaţia este neîntemeiată şi vom dovedi asta. Conform reglementărilor naţionale şi europene, aeroportul este obligat să deschidă accesul la aceste servicii după ce trece de un trafic de două milioane de pasageri. Până la două milioane avem dreptul de a orgnaiza o licitaţie care să fie în avantajul aeroportului şi a companiilor aeriene. Nu putem vorbi despre refuzul accesului pentru că vom organiza o licitaţie după ce depăşim pragul”, a explicat David Ciceo.

Serviciile de handling pe aeroport presupun, printre altele, manevrarea bagajelor, activităţile de transport la aeroport sau transportul de pasageri. Pe aeroportul clujean, aceste servicii sunt asigurate de către aeroport, dar şi de compania multinaţională Menzies, de Tarom sau de operatorii de cargo care operează la Cluj-Napoca.

„În scurt timp vom anunţa licitaţia internaţională, dar acum, până când ajungem la două milioane de pasageri, nu suntem obligaţi să deschidem piaţa pentru toţi cu atât mai mult cu cât reglementările europene consideră că acitivitatea este foarte specializată şi în cazul în care firmele nu îndeplinesc standardele poate fi pusă în pericol siguranţa zborului. Noi acţionăm în conformitate cu legislaţia naţională şi internaţională“, a mai spus directorul aeroportului clujean.

El a afirmat că un număr prea mare de firme care operează serviciile de handling implică riscuri mai mari. În aceste condiţii, David Ciceo a explicat că multe aeroporturi solicită acordarea de excepţii prin care să nu fie obligate să organizeze licitaţii până la depăşirea pragului de cinci milioane de pasageri.

„Chiar şi după ce trecem de pragul de două milioane de pasager putem cere excepţii, şi de obicei aeroporturile fac asta, pentru că se consideră că până la cinci milioane de pasageri nu este justificat să fie mai mult de două companii care să se ocupe de serviciile de handling. Multe aeroporturi cer aprobarea excepţiei, li s-a aprobat şi aşa se operează. Schimbarea firmei de handling este un mare risc. Comisia Europeană recomandă ca la schimbarea firmei de handling să se preia în primul rând personalul, deoarece o firmă cu angajaţi noi reprezintă risc pentru siguranţa zborurile. De asemenea, comisia consideră că dacă există prea multe companii de handling apare riscul de subevaluare a serviciilor, dar şi probleme care ţin de spaţiu pe aeroport, pentru că rămâi fără spaţii operaţionale dacă ai 10 firme pe aeroportul din Cluj“, a mai spus David Ciceo.

Potrivit directorului aeroportului, cifra de două milioane de pasageri ar putea fi atinsă în decembrie 2018.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite