Transportatorii cer eliminarea accizei suplimentare de 7 eurocenţi la carburanţi de la 1 ianuarie 2016. „Autostrăzile realizate din ea nu se văd“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Statul colectează anual 2,8 miliarde de lei din supraacciza la carburanţi, dar banii nu se văd în kilometri noi de autostrăzi
Statul colectează anual 2,8 miliarde de lei din supraacciza la carburanţi, dar banii nu se văd în kilometri noi de autostrăzi

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită eliminarea accizei de 7 eurocenţi la carburanţi de la 1 ianuarie 2016, întrucât schema de rambursare a acesteia este nefuncţională, iar transportatorii care operează curse internaţionale şi cei din zone frontieră optează să alimenteze în afara ţării.

În primele şapte luni din 2015, a fost returnat către transportatorii rutieri doar un procent de 0,8% din bugetul alocat schemei de restituire a accizei disponibil pentru anul în curs, „ceea ce dovedeşte încă o dată că această facilitate este nefuncţională şi că supraacciza la combustibili ar trebui eliminată cât mai rapid, începând cu 1 ianuarie 2016, aşa cum prevedea iniţial Codul Fiscal“, afirmă reprezentanţii organizaţiei.

Rambursare nefuncţională

Astfel, în perioada ianuarie - iulie 2015, s-au restituit numai 4,98 milioane lei către transportatori, sumă aferentă pentru 172 de cereri, deşi bugetul estimat pentru acest an este de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro).

„Restituirile sunt de doar 0,8% din cele estimate, din cauza birocratizării excesive, perioadelor de rambursare extrem de lungi şi impredictibile, iar scăderea drastică a volumului de carburant vândut în România a limitat câştigul statului la sumele neplătite şi la cele încasate din rata de schimb majorată cu 7,5%“, se arată într-un comunicat al UNTRR.

În 2014, din bugetul estimat de 40 milioane lei, doar în luna decembrie au fost făcute plăţi, când au fost plătite şapte cereri de rambursare în valoare totală de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro.

„UNTRR a atras atenţia autorităţilor de nenumărate ori că schema de rambursare a accizei suplimentare este nefuncţională, întrucât toţi transportatorii rutieri români care operează curse internaţionale alimentează în afara ţării, iar cei din zonele de frontieră, chiar dacă nu fac transport internaţional, au preferat să alimenteze în afara ţării, iar transportatorii străini în tranzit au renunţat complet la alimentări cu carburant în România“, se mai arată în comunicat.

Transportatorii susţin că din circa cinci miliarde litri de motorină şi două miliarde de litri de benzină consumaţi în România anual, o scădere a consumului de motorină cu 13,5% ar anula orice venit suplimentar la bugetul statului datorat creşterii accizei la motorină de la 330 euro/1.000 litri - prag minim la nivel european atins de România la 1 ianuarie 2013, la 400 euro/1.000 litri din aprilie 2014. În iulie 2014, potrivit datelor oficiale, valoarea carburantului vândut în România a scăzut cu 18,5%.

„Pentru a recupera, statul român calculează rata de schimb pentru plata accizelor la carburanţi într-un mod ingenios la o rată de 4,7380 lei, în loc de 4,4093 (rata din prima zi lucrătoare a Băncii Centrale Europene, rată obligatorie până la atingerea pragului minim al accizelor la carburanţi în UE), majorând cu 7,45% valoarea colectată în lei. Această rată de schimb originală ar însemna o acciză de 430 euro/1000 litri calculată la rata de schimb a BCE, cu 100 euro mai mult decât rata minimă reglementată la nivelul UE - având în vedere că TVA se adaugă preţului final şi accizei, doar că această majorare de şapte cenţi şi rata de schimb originală, cu tot cu TVA - contribuie la majorarea cu 12,4 eurocenţi/litru de motorină“, precizează oficialii UNTRR.

Carburanţi mai scumpi cu 10% din vina statului

România a atins nivelul obligatoriu în UE al accizelor la motorină de 330 euro/1.000 litri încă din 1 ianuarie 2013, iar la benzină 359 euro/1.000 litri din 1 ianuarie 2011. În aprilie 2014 ambele au fost majorate cu şapte eurocenţi/litru (70 euro/1.000 litri) reprezentând o creştere cu 21,2% a accizei la motorină, în timp ce pentru benzina fără plumb reprezintă o creştere cu 19,4%.

„Această majorare a adus o creştere de minimum 6,5% a preţului final al carburanţilor! Rata de schimb originală mai adaugă aproximativ 3% la preţul final al carburanţilor. În total, carburantul este cu 10% mai scump exclusiv datorită statului român, deasupra oricărei cerinţe europene, în condiţiile unui TVA de 24%. Fără acciza suplimentară, fără rata de schimb inventată şi cu TVA 19%, motorina ar fi mai ieftină cu 15% în România“, consideră reprezentanţii transportatorilor rutieri români.

Prevederile Directivei 96/2003 se aplică în alte şase ţări membre ale Uniunii Europene, unde există practica returnării accizelor la motorină pentru utilizatorii profesionişti, fără încadrarea acestei proceduri la ajutor de stat.

În 2014, Ungaria returna 55 de euro pe mia de litri, iar în acest an suma s-a redus la 35 de euro pe aceeaşi cantitae. În Spania, suma se ridică la 48 de euro pe mia de litri, în Slovenia este de 74,88 euro, în Franţa – 47,4 euro, Belgia returnează 76,3 euro, iar Italia o sumă de 214 euro. În România, transportatorii pot primi înapoi de la stat 4 eurocenţi pe litru, echivalentul a 40 de euro/1.000 de litri.

Autostrăzile realizate din supraacciză nu se văd

Transportatorii români menţionează totodată că privesc cu neîncredere ultimele discuţii din jurul Codului Fiscal, care prevăd menţinerea supraaccizei la carburanţi până la 1 ianuarie 2017.

„Ne bucură reducerea TVA de la 24% la 20%, deoarece înseamnă o scădere a preţului la motorină, însă suntem îngrijoraţi de menţinerea accizei suplimentare, deoarece, până în prezent, nu a adus efectele scontate - încasările la buget au scăzut, schema de rambursare nu funcţionează, iar kilometrii de autostradă promişi nu au fost realizaţi. În ceea ce priveşte restituirea de accize, lipsa de coerenţă şi funcţionalitatea dezastruoasă fac inutilă măsura şi toată lumea pierde“, a declarat Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România.

Reprezentanţii UNTRR mai spun că „acciza are valori fixe în euro şi umflate artificial în lei“.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite