Tensiunile comerciale stimulează tarifele de marfă la un ritm care amintește de perioada pandemiei

0
Publicat:

Comerțul global de bunuri dă semne de accelerare după prăbușirea de anul trecut, ceea ce a dus la creșterea tarifelor de transport maritim și a provocat unor manageri ai lanțului de aprovizionare amintiri ale vârfului de cerere care a perturbat comerțul internațional în urmă cu trei ani.

foto nave de cargo
Foto: Shutterstock

„Această situație va readuce în memorie haosul și creșterea vertiginoasă a tarifelor de transport maritim în timpul pandemiei”, a declarat Emily Stausbøll, analist senior de transport maritim la Xeneta, o platformă de analiză a transportului de marfă cu sediul la Oslo. „Expeditorii au învățat lecțiile de la Covid-19 și unii își devansează importurile, înainte de sezonul de vârf și de potențialul de reducere a capacității”.

Unii dintre catalizatorii pentru avansul de o lună al tarifelor de transport maritim de marfă provin mai mult din îngrijorare decât din optimism. Printre aceștia se numără îngrijorările legate de congestia portuară din Asia, grevele sindicale din America de Nord care amenință să blocheze porturile sau serviciile feroviare, precum și tensiunile comerciale sporite dintre SUA și China.

Transportul maritim maritim a început anul deja tensionat din cauza atacurilor din Marea Roșie, care au obligat transportatorii să își trimită navele pe un drum mai lung în jurul Africii de Sud, în loc să treacă prin Canalul Suez. A.P. Moller-Maersk A/S, a doua companie de transport de containere din lume, a estimat pierderea de capacitate a industriei la 15%-20% în acest trimestru pe rutele către Europa de Nord dinspre Asia.

Importatorii și exportatorii din Asia, SUA și Europa înregistrează de obicei o creștere a livrărilor în perioada iulie-septembrie, deoarece comercianții cu amănuntul caută să își refacă stocurile înainte de sezoanele de vânzări de la întoarcerea la școală, Halloween și sărbătorile de sfârșit de an. Această creștere bruscă a comenzilor pare să se producă acum, au spus analiștii, într-un moment în care capacitatea de rezervă a containerelor este limitată.

Acest sezon de vârf timpuriu are o forță majoră”, a scris Stephanie Loomis, șefa departamentului de transport maritim pentru America la Rhenus Logistics, într-o postare pe LinkedIn, înainte de sfârșitul de săptămână de Ziua Memoriei din SUA. „Vorbind cu mulți transportatori în această săptămână, comentariile au fost toate la fel: navele sunt toate complet pline”.

Tarifele de transport maritim de containere cresc pe fondul unei capacități reduse

Ratele la vedere pentru containere reflectă această restricție. Costul unui container de 40 de picioare către Coasta de Vest a SUA din Asia a crescut cu 13,4%, ajungând la 4.915 dolari în săptămâna încheiată duminică, potrivit datelor Freightos, acesta fiind al cincilea avans săptămânal consecutiv. Este triplu față de sfârșitul lunii decembrie, dar încă mult sub vârful din septembrie 2021, de 20.586 de dolari.

Rata spot pentru containerele către Europa de Nord din Asia este, de asemenea, în creștere, ajungând la 4.882 de dolari săptămâna trecută, de peste trei ori mai mare decât în urmă cu un an, potrivit Freightos.

Într-o notă de cercetare de săptămâna trecută, Judah Levine, șeful departamentului de cercetare de la Freightos, a declarat că unii transportatori au anunțat mai multe creșteri pentru luna iunie, ceea ce înseamnă că „nu se așteaptă ca condițiile să se relaxeze pe termen scurt”.

Unele dintre blocaje provin din China, potrivit unei note operaționale de săptămâna trecută a Hapag-Lloyd AG, al cincilea transportator de containere ca mărime din lume. În porturile Qingdao, Shanghai și Ningbo, navele așteaptă între una și patru zile pentru un slot de acostare din cauza „aglomerării navelor” și a vremii aspre. Timpii de așteptare sunt, de asemenea, ridicați în Singapore și Malaezia, a declarat aceasta.

Aceste tipuri de întârzieri fac dificilă menținerea ritmului de creștere a cererii în Pacific.

Importurile americane de containere își revin după prăbușirea din 2023

Importurile de containere prin cele mai importante 10 porturi din SUA au crescut pentru a șaptea lună consecutiv în aprilie față de anul precedent, împingând câștigul mediu pe trei luni la 19,1%, potrivit analistului veteran de transport maritim John McCown. Acesta a fost cel mai puternic rezultat din iulie 2021 - aproape de vârful de creștere a cererii în timpul pandemiei.

„Activitatea economică subiacentă ar părea să fie motorul acestor câștiguri puternice”, a scris McCown într-un raport publicat sâmbătă.

Frica și amintirile lungi ar putea fi, de asemenea, în joc. Pentru a preveni penuria în timpul pandemiei, companiile au comandat mai multe produse și piese decât justifica cererea, ceea ce a dus la creșterea stocurilor care au scăzut între timp.

În mijlocul celei mai recente creșteri a tarifelor pentru containere, guvernul SUA a anunțat mai multe tarife pentru importurile chinezești - ceea ce ar putea spori urgența companiilor de a se aproviziona acum, au declarat analiștii.

Așa s-a întâmplat în 2018 și 2019, când administrația Trump a impus tarife vamale Chinei. Nemulțumirile importatorilor americani cu privire la noile taxe de import au fost catalogate în raportul de carte bej al Rezervei Federale privind activitatea comercială regională.

Fed a semnalat sute de probleme tarifare

Companiile îngrijorate de noile tarife americane își devansează importurile pentru a le introduce în țară înainte ca acestea să se impună”, potrivit unei postări pe X a lui Ryan Petersen, fondatorul și directorul executiv al Flexport Inc., un expeditor digital de mărfuri din San Francisco. „Probabil că este un factor important”.

El a mai spus că amenințările unei greve feroviare canadiene și discuțiile contractuale pentru lucrătorii portuari din estul și sudul SUA îngrijorează companiile care nu vor să fie prinse cu mâinile goale în direcția celei de-a doua jumătăți a anului.

Grevă sau nu, transportatorii sunt nervoși”, a scris Petersen săptămâna trecută într-o postare separată pe X, site-ul de socializare cunoscut anterior sub numele de Twitter. „Companiile se tem că ar putea rata Crăciunul dacă marfa nu ajunge în porturile de pe Coasta de Est înainte de 30 septembrie”.

Aceasta este data de expirare a contractului de muncă care acoperă lucrătorii portuari de pe coasta de est și de pe coasta Golfului SUA. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite