Câştigătorul neaşteptat în războiul comercial dintre SUA şi China. „Monterrey este în plină expansiune, nou și vibrant”

0
Publicat:

Pe fondul incertitudinii geopolitice, dar şi al relaţiilor comerciale destul de tensionate dintre SUA şi China, lanţurile globale de aprovizionare cu marfă se reorganizează şi cel mai avantajat pare să fie Mexicul, potrivit CNN.

Mexicul este un centru global pentru fabricile de automobile, FOTO Shutterstock
Mexicul este un centru global pentru fabricile de automobile, FOTO Shutterstock

Astfel, producția din Mexic este atractivă pentru companiile americane care au avut probleme cu lanțul de aprovizionare în perioada pandemiei sau care doresc să reducă dependența de comerțul dintre SUA și China pe fondul incertitudinii geopolitice. Acest lucru se numește „nearshoringşi desemnează situaţia când companiile își aduc facilitățile de producție mai aproape de piețele de origine.

Pe măsură ce nearshoring-ul continuă și lanțurile de aprovizionare globale sunt reorganizate, sectorul de producţie din Mexic are o oportunitate de succes pe termen lung, potrivit lui Alberto Ramos, șeful departamentului de cercetare economică pentru America Latină de la Goldman Sachs.

Analistul a declarat că Mexicul și China concurează de ani buni pentru piața de producție din SUA, dar, pe fondul schimbării relației dintre SUA și China, Mexicul pare pregătit să se impună, mai ales după ce în 2023 şi-a depăşit concurenţa şi a devenit principal exportator către SUA. Aceste exporturi au fost impulsionate de industria prelucrătoare, care cuprinde 40% din economia Mexicului.

De asemena, Mexicul este un centru global pentru fabricile de automobile, găzduind uzine ale marilor companii care operează în SUA, inclusiv General Motors, Ford, Stellantis și aproape o duzină de alte companii.

Practic, fiecare producător auto american depinde de piese din Mexic pentru a-și construi mașinile sau camioanele, deoarece aceste piese pot fi substanțial mai ieftine decât cele fabricate în SUA.

În dorinţa de a micşora dependenţa faţă de China, în 2018 SUA au majorat tarifele la importurile din această ţară. Asta face ca produsele chinezești să fie mai scumpe pentru a intra pe piețele americane și descurajează companiile să se bazeze pe lanțurile de aprovizionare clasice. În acelaşi timp, în 2022 a fost stabilit acordul SUA-Mexic-Canada (USMCA), care face comerțul în America de Nord mai rentabil și mai eficient.

În aceste condiţii, ţinând cont şi de faptul că forţa de muncă este mai ieftină în Mexic şi că acesta este mai aproape, analiştii anticipează un adevărat boom al exporturilor pentru acest stat.

Măsuri cu două tăişuri

Măsurile luate de americani au, însă două tăişuri şi este posibil ca tocmai dorința SUA de a se dezangaja din economia chineză să-i permită Chinei să acceseze noi piețe și să evite tarifele vamale americane.

Exporturile de containere de transport maritim din China către Mexic au crescut cu aproape 60% în ianuarie, comparativ cu anul trecut, potrivit statisticilor privind comerțul cu containere analizate de Xeneta.

Creșterea bruscă a exporturilor din China către Mexic sugerează posibilitatea ca, de fapt, „creșterea comerțului la care asistăm să se datoreze importatorilor care încearcă să ocolească tarifele americane”.

Un raport din aprilie al Moody's Analytics a afirmat că, deși Mexicul și-a mărit producția, aceasta ar putea fi stimulată de bunuri fabricate în afara țării.

Creșterea exporturilor mexicane către SUA „a fost aproximativ egalată de creșterea simultană și strâns corelată a importurilor mexicane din China”, potrivit analiștilor de risc de țară de la S&P Global Market Intelligence.

O schimbare treptată

În timp ce lanțurile de aprovizionare se schimbă, mutarea fabricilor nu este întotdeauna atât de simplă. Aceasta poate necesita investiții semnificative, de la timp la bani și oameni.

Tesla (TSLA), de exemplu, a declarat anul trecut că va construi o nouă fabrică în Monterrey. „Suntem foarte încântați de ea”, a declarat CEO-ul Elon Musk în timpul unei zile a investitorilor pentru companie, adăugând că uzina va mări producţia de aici.

„Monterrey - au spus şi analiştii - este în plină expansiune, nou și vibrant, mai mult decât alte orașe industriale”.

Mexicul a devenit atractiv şi pentru companii chineze

Analiștii de la Morgan Stanley estimează că valoarea exporturilor Mexicului către Statele Unite va crește de la 455 de miliarde de dolari la aproximativ 609 miliarde de dolari în următorii cinci ani.

Acest lucru face din Mexic o bază atractivă și pentru multe companii chineze. Producătorul de vehicule electrice BYD, un concurent global al Tesla lui Musk, a anunțat în februarie planuri pentru o expansiune majoră în Mexic. Deși BYD nu vinde în prezent mașini pe piața americană, o mutare în Mexic ar oferi un acces mai bun la piața mexicană, pregătind în același timp compania pentru o potențială mutare în SUA.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite