Taxa post-Brexit scumpește mașinile electrice: Șeful Renault cere o amânare cu 3 ani

0
Publicat:

Luca de Meo, președintele ACEA și șef al Renault a declarat că UE trebuie să ia măsuri privind regulile comerciale post-Brexit, dat fiind că taxa de 10% impusă de UE va scumpi mașinile electrice.

Fabrica de mașini
Taxa post-Brexit scumpește mașinile electrice

Uniunea Europeană și Marea Britanie trebuie să ia măsuri urgente pentru a amâna regulile pentru vehiculele electrice comercializate între blocul comunitar și Marea Britanie care vor impune o taxă suplimentară de 10% în cazul nerespectării anumitor cerințe, a anunțat luni grupul european al industriei auto, potrivit Reuters.

Creșterea prețurilor de consum la vehiculele electrice europene, chiar în momentul în care trebuie să luptăm pentru cota de piață în fața concurenței internaționale acerbe, nu este mișcarea potrivită”, a declarat Luca de Meo, președinte al Asociației Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) și al Renault. Afirmația a fost făcută în contextul unei întâlniri programate între oficialii UE și ai Regatului Unit pentru săptămâna aceasta.

Conform acordului comercial UE-Marea Britanie post-Brexit, vehiculele electrice trebuie să aibă 45% conținut din UE sau Marea Britanie începând cu 2024, cu o cerință de 50%-60% pentru bateriile și pachetele lor, sau se confruntă cu tarife de import britanice sau UE de 10%.

Problema este că nici producătorii de automobile din Marea Britanie, nici din UE nu și-au construit lanțurile de aprovizionare pentru mașini electrice suficient pentru a îndeplini aceste cerințe și au cerut ca regulile să fie amânate până în 2027.

Stellantis (STLAM.MI) a declarat că fabricile auto britanice se vor închide odată cu pierderea a mii de locuri de muncă, dacă acordul Brexit nu este renegociat rapid, în timp ce Ford (F.N) a spus că va încetini tranziția la electricitate.

ACEA a spus că regulile ar putea costa pe producătorii de automobile până la 4,3 miliarde de euro (4,57 miliarde de dolari) în tarife și ar afecta producția.

Până acum, executivul UE a fost reticent să renegocieze acordul.

În iunie, Stefan Fuehring, un oficial al Comisiei Europene care supraveghează acordul comercial UE-Marea Britanie post-Brexit, a declarat că regulile de origine ale UE sunt „potrivite scopului” și că blocul nu ia în considerare modificarea acestora.

Brexit bulversează piața de mașini în 2024

În urmă cu aproape o săptămână, Mike Hawes, directorul general al Asociaţiei Producătorilor şi Comercianţilor de Automobile din Regatul Unit (SMMT), a explicat că producătorii auto "vor trebui să-şi asume riscuri" în privinţa cifrelor privind vânzările în 2024, fiind de așteptat ca negocierile dintre Londra şi Bruxelles să se apropie de punctul culminant.

Încă suntem optimişti că se va ajunge la un acord. Este ceva de bun simţ deoarece ultimul lucru pe care îl dorim îl reprezintă tarifele suplimentare chiar pe vehiculele electrice, în condiţiile în care îi încurajăm pe oameni să le cumpere".

Făcând din nou presiuni pentru un acord între UE şi Marea Britanie, şeful SMMT a avertizat că producătorii auto "rătăcesc pe teritoriul prudenţei", deoarece "nu vor să rămână cu maşini necompetitive pe piaţă în urma aplicării tarifelor".

Alex Smith, director în cadrul Volkswagen Marea Britanie, a apreciat: "Suntem pe drumul tranziţiei spre vehiculele electrice şi nu ar fi de ajutor nimic din ce le-ar face mai scumpe".

Kemi Badenoch, ministrul britanic pentru Afaceri şi Comerţ, susţine că UE şi Regatul Unit sunt de mult timp în negocieri privind vehiculele, iar de majorarea tarifelor "vor beneficia doar companiile din China" care produc baterii pentru maşini.

Şi Asociaţia Industriei Auto din Germania (VDA) a solicitat recent Uniunii Europene şi Marii Britanii să amâne cerinţele comerciale post Brexit, care ar afecta tranziţia spre vehiculele electrice (EV)

Problema este că o baterie poate reprezenta până la jumătate din costul unui vehicul electric nou, iar Europa nu are încă uzine care să fabrice suficiente baterii pentru vehiculele electrice, şi este puţin probabil să realizeze acest lucru până la finalul lui 2023, susţine VDA.

Tarifele UE vor aduce dezavantaje concurențiale semnificative

Tarifele impuse la exporturile în Marea Britanie şi la importurile din această ţară "vor reprezenta un dezavantaj concurenţial semnificativ pentru industria auto europeană în faţa concurenţei din Asia, pe piaţa britanică atât de importantă. De asemenea, va reprezenta un pericol pentru dezvoltarea mobilităţii electrice, deoarece va fi afectat întregul lanţ de aprovizionare al UE", consideră Asociaţia Industriei Auto din Germania.

Aceasta avertizează că astfel "va fi frânată transformarea industriei auto".

Şi Ford a cerut prelungirea până în 2027 a cerinţelor comerciale post Brexit privind regulile de origine pentru vehiculele electrice, susţinând că impunerea tarifelor va majora inutil costurile pentru consumatori şi va încetini tranziţia la electrificare.

"Ford cere ca actualele cerinţe comerciale să fie extinse până în 2027, pentru dezvoltarea lanţului de aprovizionare cu baterii în Europa şi pentru a satisface cererea de EV", se arată în comunicatul producătorului auto american.

Acesta investeşte 380 milioane de lire sterline (480 milioane de dolari) pentru a construi o unitate unde va produce motoare pentru vehicule electrice, în Liverpool.

"Tarifele vor afecta atât producătorii din Marea Britanie, cât şi pe cei din UE, deci este vital pentru Regatul Unit şi blocul comunitar să fie de acord cu o soluţie", susţine Ford.

Şi Stellantis, al treilea producător auto mondial, a avertizat că fabricile auto britanice se vor închide, ceea ce va duce la pierderea a mii de locuri de muncă, dacă acordul privind Brexitul nu este renegociat.

Conform actualului acord, Stellantis, care deţine 14 branduri, inclusiv Vauxhall, Peugeot, Citroen şi Fiat, va suporta tarife când va exporta vehicule electrice către Europa, începând din 2024, când intră în vigoare reglementări mai dure post-Brexit.

Stellantis vrea ca Marea Britanie şi UE să extindă actualele reglementări privind aprovizionarea cu piese până în 2027, în loc de planificata modificare din 2024.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite